Annons

Att jobba i LR från två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej,

Har skaffat en bärbar dator (Mac) som komplettering till min stationära (PC) men kan inte hitta ett bra arbetsflöde med LR sedan dess.

Jag har även en central lagringsenhet hemma och allt är kopplat i hemmanätverk. Problemet är att LR inte kan läsa/skriva kataloger som ligger på ett nätverk.

Mitt vanliga scenario: fotograferar på resande fot, tömmer korten på Macen och när jag har tid börjar jag pila lite i bilderna redan under resan. Sedan när jag kommer hem vill jag fortsätta jobba på den stationära PCn. Och efter ett tag fortsätter kanske på den bärbara igen osv.

Jag har försökt att exportera bilderna som katalog från Macen och öppna katalogen på PCn och sedan i omvänd ordning från PCn till Mac men jag tappade kontrollen direkt. Jag har fått lösa kataloger lite här och var med bilderna från olika sessioner och med olika versioner av samma sessioner. Meningen med katalogiseringen är ju att man ska ha alla bilder i en och samma uppdaterad katalog.

Har svårt att tro att jag är den enda som möter detta problem. Hur gör ni? Har ni kommit på något systematiskt sätt att hålla sin katalog uppdaterad till den senaste versionen på båda datorer?
 
timofej skrev:
Hur gör ni? Har ni kommit på något systematiskt sätt att hålla sin katalog uppdaterad till den senaste versionen på båda datorer?


För egen del gör jag endast en första genomgång på den bärbara, dvs raderar de filer jag inte vill ha. När jag sedan kommer hem kopierar jag helt enkelt över original bildfilerna till min huvuddator och importerar på nytt där. Inte speciellt sofistikerat men problemfritt.

Jag läste bloggen som Jesper länkade till. Vad han i princip har gjort är ju att lägga previews och databasen på en USB disk som han sedan flyttar mellan datorerna om jag förstår rätt.

Hur han ser till att originalfilerna hamnar rätt förstår jag inte. Han skriver också att prestande inte påverkas vilket verkar osannolikt. De flesta USB-diskar är ju märkbart långsammare än den interna och just preview prestanda tycker jag själv borde vara kritiskt och i högsta grad beroende av disk prestanda.

mvh
Anders
 
Tack för svaret Jeppe!

Rutinen författaren beskriver kan mycket väl fungera även för mig.

Jag har exakt samma problematik som han - keywording och enklare bildhantering på Macen och mer seriöst arbete på PCn.

Nackdelen är naturligtvis att man måste släpa med sig en pryl till.

Undrar om hårddisken inte kan ersättas med en USB-sticka. Som jag förstått är det previews som tar plats. Själva katalogen är ganska liten. Å andra sidan är katalogen inte till stor nyttja utan previews... Ska kolla hur stor är min katalog när jag kommer hem.

Det är också så att det finns riktigt små USB/FW diskar numera. Den här är ganska liten (124 g!) och snygg också. :) Synd bara att den inte finns i vitt hos den enda återförsäljare.

Med andra ord om det inte finns någon enkel lösning med kataloghantering utan nya externa enheter måste den här vara rätt acceptabel.

Ett stort tack för tipset, Jeppe!
 
Re: Re: Att jobba i LR från två datorer

AFJ skrev:
För egen del gör jag endast en första genomgång på den bärbara, dvs raderar de filer jag inte vill ha. När jag sedan kommer hem kopierar jag helt enkelt över original bildfilerna till min huvuddator och importerar på nytt där. Inte speciellt sofistikerat men problemfritt.
[...]
Hur han ser till att originalfilerna hamnar rätt förstår jag inte. Han skriver också att prestande inte påverkas vilket verkar osannolikt. De flesta USB-diskar är ju märkbart långsammare än den interna och just preview prestanda tycker jag själv borde vara kritiskt och i högsta grad beroende av disk prestanda.
Tack för synpunkten Anders! Tyvärr innefattar mitt arbetsflöde lite mer än att bara radera bilderna. Dessutom måste jag kunna växla tilbaka till laptoppen ibland.

Det stämmer, originalbilderna följer inte med. Men det behöver de inte heller. För keywording räcker det med förhandskopior (tror jag i alla fall). Undrar om det går även att redigera bilden utan originalet förutsatt att 1:1 reviews finns med. Någon som vet?

Det är också så att jag har tillgång till originalbilderna (som ligger på den centrala servern) från både datorer. Alltså medan jag är hemma kan jag även editera bilderna om jag vill.

Prestandan tror jag inte heller kommer att påverkas då det skrivs ganska lite information på disken under arbetsgången. Det sker ändå i backgrunden.

Jag har dock en följdfråga. Jag har alltid trott att framkallningsinställningarna sparas i XMP filer. Dock upptäckte jag igår att så inte är fallet. Eller tänker jag kanske fel.

Jag editerade hälften av bilderna på Macen, exporterade catalogen till PCn, öppnade den och editerade resten. När jag öppnade den ursprungliga katalogen på Macen fanns det bara första halvan editerad. Trotts att alla originalfilerna har sina XMP motsvarigheter nu. Alltså letar programmet inte själv om det finns några nya XMP filer att läsa in. Kan man tvinga programmet att göra det? Eller kan LR läsa in framkalningsinställningarna enbart från egen katalog och XMP är endast för ACR?
 
Har forskat lite vidare och det visat sig att det finns hur läckra små lagringar som helst. Killen hade 7,2 GB catalog. Jag har nog mindre antal bilder och därmed borde katalogen vara också mindre. Alltså med en sådan här hårddisk på 20 GB stor som kreditkort borde det inte vara något problem alls.

"Jeppes" lösning ser därmed riktigt bra ut! Man ska nog bara komma ihåg att formatera disken till FAT32. ;-)
 
Förstår att du vill göra lite mer på din laptop än bara radera! ;)

Det jag fortfarande inte greppar med tipset i bloggen är hur man hanterar situationen typ:

- Är ute på fältet, tar 500 bilder, laddar upp på laptopen. Importerar till databasen (som ligger på USB-disken), redigerar och fixar lite.

- Kommer hem, kopplar in USB-disken, OK databasen är ok, visar de nya bilderna men borde inte alla bilderna vara "röd markerade"? Den stationära datorn har ju inte tillgång till bilderna som ligger på Laptopen. Du måste alltså se till att flytta bilderna manuellt från laptop till den stationära miljön.

Inget jätterpbolem kanske men lätt att missa kanske?

Beträffande var redigeringar sparas så är det default ENDAST i databasen. Vill du spara i XMP filer måste du explicit välja det i inställningarna. Finns ingen direkt anledning så länge du bara jobbar med Lightroom. Däremot om du vill flytta till någon annat program kan det vara smart med XMP. Har lästa att använding av XMP sänker prestande en del.

Mvh
Anders
 
timofej skrev:
Jag har även en central lagringsenhet hemma och allt är kopplat i hemmanätverk. Problemet är att LR inte kan läsa/skriva kataloger som ligger på ett nätverk.
Det verkar lite lätt absurt. Vad är det för slags nätverkslagring, dvs vilken protokoll kör servern och hur är dess disk formatterad?

Vad blir det för fel när Lightroom försöker använda en nätverksdisk?'
 
AFJ skrev:
Du måste alltså se till att flytta bilderna manuellt från laptop till den stationära miljön.
Exakt! Men det gör man bara en gång och i vilket fall som helst. Man kan ju inte lagra sina bilder på en laptop för evigt. Någon stationär lösning med backup behövs.

I mitt fall lagrar jag allt material på en central NAS server med två diskar som gör daglig snapshot av ena disken till den andra.

Katalogerna på båda datorer hänvisar alltså till bilderna på servern.

AFJ skrev:
Beträffande var redigeringar sparas så är det default ENDAST i databasen. Vill du spara i XMP filer måste du explicit välja det i inställningarna. Finns ingen direkt anledning så länge du bara jobbar med Lightroom. Däremot om du vill flytta till någon annat program kan det vara smart med XMP. Har lästa att använding av XMP sänker prestande en del.
Precis! Och jag har bockat för att datan ska sparas även i XMP. Men tydligen använder inte LR informationen. Därför undrade jag om man kunde tvinga det att uppdatera katalogen från information i XMP filerna.

Om jag implementerar Jeppes tips försvinner detta problem.

Förundras också av att jag inte fått svar från fler medlemmar. Känns det att mitt problem inte kan vara unik på något sätt. Måste ju finnas massor med folk som äger två datorer och som har behov att arbeta i LR från båda.

PMD skrev:
Det verkar lite lätt absurt. Vad är det för slags nätverkslagring, dvs vilken protokoll kör servern och hur är dess disk formatterad?

Vad blir det för fel när Lightroom försöker använda en nätverksdisk?
Absurt eller inte men så är det. Det är Adobe som bestämt sig för att LR inte ska kunna läsa från nätverkskataloger.

Jag använder DNS-323 NAS server, SMB protokol, Ext2 (Unix filsystem). Men det spelar som sagt ingen roll. LR är designat på detta sätt. Programmet meddelar helt enkelt att det inte kan öppna katalog från ett nätverk. Jag har undersökt i ämnet och det finns hacklösningar för PC för att lura LR att tro att drivern är lokal men lyckades inte hitta något för Mac.
 
Senast ändrad:
timofej skrev:
Katalogerna på båda datorer hänvisar alltså till bilderna på servern.

Men om du är ute och på fältet och jobbar med din laptop frånkopplad från nätet och skapar NYA bilder som du importerar till Lightroom katalogen som ligger på USB-disken, då kommer väl referensen vara till din lokala disk på laptopenn?

Att du inte får så många svar beror nog på att de flesta som fråga om LR på två datorer har väl löst det med import/export as catalogoue. Eller så väntar de med spänning på att du skall lösa problemet! :)

Beträffande att databasen inte kan ligga på en nätverksenhet är säkert ett beslut man tagit för att förenkla programmerandet och öka kontrollen. Databaslösningar i fleranvändarmiljö är ju en betydligt mer komplex sak än när man är säker på att ha exklusiv tillgång till databasen.

Jag har för mig att Canons Zoom Browser (eller om det var DPP) inte hanterar redigering av bilder som ligger på en nätverksenhet! Åtminstone inte när jag kollade för ett par år sedan.


Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Men om du är ute och på fältet och jobbar med din laptop frånkopplad från nätet och skapar NYA bilder som du importerar till Lightroom katalogen som ligger på USB-disken, då kommer väl referensen vara till din lokala disk på laptopenn?
Helt riktigt. Man måste alltså flytta bilderna till servern i själva programmet (LR) och då uppdateras även sökvägarna. Men du har en poäng här. I och med att jag kör olika OS kommer det ställa till problem för mig då sökvägarna kommer att vara olika. :-/

Jag blir alltså tvungen att peka på rätt ställe varje gång jag byter maskin. Förhoppningsvis är det ett temporärt bekymmer då jag tänkte byta helt till Mac så småningom i alla fall. Och då blir det kanske möjligt att mappa servern på samma sätt på båda datorer.

AFJ skrev:
Att du inte får så många svar beror nog på att de flesta som fråga om LR på två datorer har väl löst det med import/export as catalogoue. Eller så väntar de med spänning på att du skall lösa problemet! :)
Import/export fungerade inte riktigt för mig som sagt. Mycket snabbt tappade jag kontrollen vilket var vilket och överblicken över mina bilder försvann helt. Jag förväntade mig egentligen något slags rutinbeskrivning för hur folk gjorde men det känns att Jeppes tips ger ändå mindre antal klick jämfört med andra tänkbara lösningar. Men om någon har ett ännu bättre förslag är jag idel öra! ;-)

AFJ skrev:
Beträffande att databasen inte kan ligga på en nätverksenhet är säkert ett beslut man tagit för att förenkla programmerandet och öka kontrollen. Databaslösningar i fleranvändarmiljö är ju en betydligt mer komplex sak än när man är säker på att ha exklusiv tillgång till databasen.
Det finns säkert en bra anledning varför de inte tillåtit LR att läsa DB från nätverk. Dock behöver det inte vara "fleranvändarmiljö". Det skulle räcka med en användare i taget. Ungefär som för Office dokument. Om DB är upptagen får man snällt vänta. Eller öppna skrivskyddat (i mitt fall behövs inte).

En förklaring jag läst är att LR kontinuerligt skriver datan till databasen. Eventuella problem med närverket skulle kunna korrumpera katalogen. Jag kan delvis köpa förklaringen även om jag tycker att det kan lösas genom att göra regelbundna bakups (av användaren). Även programmet själv kan ju skapa en backup automatiskt så fort det öppnar en katalog. Datorn/LR kan ju krascha även utan nätverk och då måste programmet kunna återställa katalogen.

Med andra ord tycker jag att professionellt produkt som LR profilerar sig borde ha möjlighet att arbeta via nätverk. Men det är inte det tråden handlar om. ;-)
 
Jag gillar själv att jobba mot en server i nätverk, även i hemma miljö. Det blir liksom lite bättre ordning och reda då. Uppgraderingar till nya datorer osv går enklare.

Visst borde man ha kunnat tillåta att filen låg på en nätverksdisk men ändå bara tillät en användare.

Speciellt idag när det kommer alltfler billiga NAS-enheter med RAID och andra smarta funktioner.

Nåväl, tills vidare gäller det att jobba med det som finns och jag tror att lösningen i bloggen bör kunna vara EN möjlig väg men det krävs nog att man är disciplinerad.

En fördel med Lightroom är ju att det är verkligen smidigt att flytta om kataloger i och med funktionen att lokalisera saknade filer. Alltså bör det gå att få till.

Mvh
Anders
 
timofej skrev:
Absurt eller inte men så är det. Det är Adobe som bestämt sig för att LR inte ska kunna läsa från nätverkskataloger.
OK, jag tackar för denna information, och antecknar att jag inte ska skaffa Adobe Lightroom.
 
AFJ skrev:
Beträffande att databasen inte kan ligga på en nätverksenhet är säkert ett beslut man tagit för att förenkla programmerandet och öka kontrollen. Databaslösningar i fleranvändarmiljö är ju en betydligt mer komplex sak än när man är säker på att ha exklusiv tillgång till databasen.
Det är mycket troligt att det är skälet, men det är ganska dåligt av Adobe. Det är inte direkt raketvetenskap det handlar om. Fleranvändardatabaser är ingenjörskonst numera och inte framkantsforskning.

Dessutom behöver man inte implementera ett fleranvändardatabassystem bara för att man har data på en nätverksdisk. Kör man Macintosh kan man ha sin hemkatalog på en server, t.ex. Om Lightroom inte klarar av det så är det riktigt illa.
 
timofej skrev:
Förhoppningsvis är det ett temporärt bekymmer då jag tänkte byta helt till Mac så småningom i alla fall. Och då blir det kanske möjligt att mappa servern på samma sätt på båda datorer.
Det vore intressant att se hur Lightroom gör om nätverksdisken kör AFP istället för SMB. Jag tror dock tyvärr att din D-Link-server inte kan köra AFP.
 
Jag kör min Netgear NV+ NAS via AFP, men som sagt, själva databasen måste ligga lokalt. Dock finns bilderna på min NAS och det fungerar utmärkt att jobba mot den via GBit Lan. Har dock inte provat att ha databasen på fler ställen då jag mycket sällan pillar på bildera i fält. Men den dagen kanske kommer. Angående att lightroom pekar fel är ju ganska enkelt löst, det är bara att peka om en av de nya bilderna. så fattar Lightroom att alla andra ligger där också.
 
Jag har testat att lägga katalogen på en USB sticka men LR2b på Mac kraschar med jämna mellanrum vid denna lösning. :-/ PC varianten verkar vara mer stabilt.

Jag vet inte om Adobe kommer att fixa det i den skarpa versionen. Därför vill jag tipsa om en annan lösning av problemet. Lösningen heter TrueCrypt.

Programmet är koolt i sig (man kan kryptera delar av sin hårddisk eller hela sin dator). I samband med krypteringen skapar programmet en fil där all data ligger. Filen kan monteras i ditt OS som en lokal drive oavsett var filen ligger. Efter du monterat driven kan du hantera den som vilken drive som helst (köra checkdisk, defragmentera etc).

Den virtuella disken är helt platformoberoende och därmed kan monteras på vilken maskin som helst. Man kan också fritt flytta filen om man vill ta databasen med sig till exempel.

Jag har testat lösningen och den verkar fungera. Alltså har jag lagt LRs databas i den krypterade filen som ligger på nätverket men som ser ut som lokal drive på både Mac och PC. Det låter svårare än det egentligen är. Programmet är intuitivt och enkelt att använda.

Det enda problemet jag har märkt på Macen är att man måste stänga av LR och avmontera disken innan man stänger av datorn eller sätter den i viloläget (stänger MacBook). Annars kan den virtuella disken "frysa" och då måste man starta om datorn. Problemet är inte verifierat då det inträffat en gång och jag vill inte framkalla det igen. För mig är det enkelt att mata ut den virtuella disken på samma sätt som man gör med vilken extern disk som helst.

Om någon bestämmer sig för att testa hör gärna av dig! Jag skulle gärna vilja höra om hur det funkar med andra hårdvarukonfigurationer!
 
Ytterligare ett sätt

Jag har upptäckt ett sätt till att lösa problemet. Det heter Dropbox.

Det är en ännu en s.k. "cloud". Man installerar ett litet program på sina datorer och skapar ett konto på getdropbox.com. Därefter synkar programmet en folder mellan datorerna vad man än lägger i den. Man kan lägga just LR katalogen dit. Därefter blir katalogen tillgänglig från vilken dator man än jobbar ifrån.

Fördelar:
- fungerar oberoende plattformen (på både Mac och Windows i alla fall)
- extremt enkelt
- katalogen backas upp automatiskt på webben
- åtkomligt även via webgränsnitt
- extra funktioner som webgalleri etc.
- gratis

Nackdelar:

- något långsam synkning med webben (ca 30 kB/s) men det är bara ändringarna som synkas.
- begränsning av utrymme till 2 GB i gratis version. Har någon större kataloger?

Själv har jag just laddat ner programmet och håller på att synka katalogen. Den första synkningen tar tid. Om intresset finns kan jag återkomma med mina erfarenheter efter jag kört lösningen ett tag.
 
Hej Timour,
Fick du det att fungera med en cloud lösning?
Hej Mats,

Ja, det fungerar än så länge. Man ska bara se till att mappen uppdateras klart när man stänger av datorn. Det händer i och för sig strax efter man stängt av LR.

Jag har upptäckt dock att katalogen tar upp betydligt mer plats än jag först trodde. Eller närmare bestämt inte själva katalogen utan Previews. Alltså högerklicka på din Lightroom mapp (om katalogen ligger där) och kolla hur stor den är och om den ligger under 2 GB storlek. Min katalog ligger strax under gränsen och därmed är dropbox en temporär lösning för mig. Med det finns kanske andra cloud tjänster som har större utrymme. MS är på gång med sin Live Mesh (5 GB) men än så länge fungerar tjänsten inte Mac OS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.