Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att jämföra färgprofiler på mac

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Leifson undrade hur man gör plottar likt den nedan:

Det är enkelt. Jag använder macens Color-Sync verktyg. När jag startar Color-Sync verktyget kommer det upp ett fönster med en lista med icc profiler till vänster. Väljer man en profil visas motsvarande 3D plot till höger Vill man jämföra två profiler högerklickar (ctrl click om man bara har en musknapp) och väljder "Behåll för jämförelse" ur popup menyn som kommer upp, sedan är det bara att välja den profil man vill jämföra med. Sedan tog jag bara screenshots av vad programmet visade

Bilagor

• MacBook PRO Retina.jpg
    MacBook PRO Retina.jpg
    58 KB · Visningar: 66
Då är det bara att köpa en Mac då ;-)
Skämtåsido, tack för informationen!!
/Leifson

När jag startar Color-Sync verktyget kommer det upp ett fönster med en lista med icc profiler till vänster. Väljer man en profil visas motsvarande 3D plot till höger...
Fast att visa vad en icc-profil innehåller är väl inte riktigt samma sak som att mäta upp vad en bildskärm klarar av att visa?

Fast att visa vad en icc-profil innehåller är väl inte riktigt samma sak som att mäta upp vad en bildskärm klarar av att visa?
Jag är nybörjare på detta område, men inbilllar mig att man kan se hur stor del av t.ex. AdobeRGB som skärmen klarar genom en sådan viewer?
Eller??

Nej, naturligtvis inte. För det behöver du en spektrofotometer eller colorimeter med tillhörande programvara. Men det var inte det Leifson ursprungligen frågade efter. Han undrade hur jag skapade diagrammen.

Nej, naturligtvis inte. För det behöver du en spektrofotometer eller colorimeter med tillhörande programvara. Men det var inte det Leifson ursprungligen frågade efter. Han undrade hur jag skapade diagrammen.

Då missuppfattade jag dig. När du publicerade dem i en annan tråd trodde jag att du försökte visa att en viss skärm var sämre än en annan, fast så var det tydligen inte alls.

Om du har mätt upp en skärmprofil är detta en utmärkt metod för att kolla vad en skärm klarar av. Om du använder den profil som levereras med din skärm säger den mycket mindre.

Stefan

Då missuppfattade jag dig. När du publicerade dem i en annan tråd trodde jag att du försökte visa att en viss skärm var sämre än en annan, fast så var det tydligen inte alls.

Nej, du missuppfattade inte. Profilerna jag plottade var nyligen uppmätta, så de visar vad mina skärmar faktiskt klarar av vid senaste kalibrering.

Vad det gäller MacBookPro Retina profilen som visas i denna tråd och tråden du syftar på, så är den väldigt lik den profil Apple skickar med, men efterhand som tiden går kommer den att ändras och sannolikt försämras. Det är därför man bör kalibrera ofta om färg är viktigt. Det tar inte många minuter. HP skärmen i tråden du syftar på var säkert bättre när den var ny. Jag tog med den som exempel på hur mycket bättre en ganska ordinär relativt billig skärm för kontorsbruk är än till och med en bra laptop skärm.

Men Leifsons fråga gällde hur man visade profilerna, inte hur man mätte upp dem. Men jag kanske missuppfattade där. Profilerna är uppmätta med en Colormunki spektrofotometer, kanske inte värdens mest exakta instrument men tillräcklgit bra för mitt bruk. Förutom att kalibrera skärmar kan den även kalibrera skrivare och projektorer. Och som info till Leifson så fungerar den även för PC, men han får använda något annat program än mig om han vill plotta profilinformationen

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto