.Z. skrev:
Men det gäller ju till dina kameror? (enligt din profil).
Ljusförlust.
antag att 1% av ljuset går förlorat vid passagen genom en glayta.
Ett system med sex linser släpper då igenom 88,6% av ljuset.
Ett system med 10 linser släpper igenom 81,8%
Ett system med 12 linser släpper igenom 78,5%
Jag föredrar att tappa 11,4% framför att tappa 21,5%
Motsvarande siffror för 1,5% ljusförlust är
83,4% : 73,9% : 69,5%
För varje linsyta som passeras har man dessutom optiska fel att ta hänsyn till. Ett zoomobjektiv är också stort, tungt, dyrt och klumpigt. Jag ser det inte som en begränsning att inte ha tillgång till varje tänkbar brännvidd i objektivet, eftersom varje tänkbar brännvidd går att simulera med beskärning av negativet/bildfilen.
Ett objektiv med fast brännvidd är mindre, lättare, skarpare, har mindre ljusförluster och oftast högre ljusstyrka (f-värde). Jag hittar
personligen (enligt min ringa uppfattning) inga fördelar med zoomar.
Har själv svårt att se de enorma optiska skillnaderna mellan ny fast optik & högklassiga zoomar med måttligt omfång.
Jag köpte för ett par veckor sedan ett Pentax smc 135 f/2.5
Det kostade mig 900:-
Test på upplösning här:
http://www.takinami.com/yoshihiko/photo/lens_test/pentax_tele.html
Användarkommentarer här:
http://stans-photography.info/LongComments.html#135 mm f/2.5
genom att hålla koll på olika objektivs svagheter och styrkor kan man ganska lätt skaffa sig en uppsättning objektiv i fasta brännvidder med mycket goda optiska egenskaper. Den här 135-an kan jag göra delförstoringar med så att den i praktiken blir en slags "filmzoom" på 135-200 mm.
Pentax 50mm 1.7 är svinskarp och 100 2,8 är inte ett dåligt objektiv det heller. Med dessa tre får jag i praktiken tillgång till 50-200mm med en sämsta ljusstyrka på 2,8. Total kostnad ungefär 2500:- Släng in en 28 f/2,8 så hamnar man på 28-200 f/2,8 för 3000:-
Jag tycker inte att en zoom 28-200 är bättre på något sätt. Men det är ju min uppfattning. För att återgå till tråden så kan jag säga att jag känner mig inte begränsad för att jag inte kan ställa in objektivet på 32, 44, 62, 91, 107 eller 143mm; jag gör grovinställningen genom att välja objektiv, och finliret när jag kopierar.
-- MW