Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att hålla händerna varma.

Produkter
(logga in för att koppla)

gujo

Aktiv medlem
Nu på vintern när temperaturen håller sig på minussidan ute, så är vi väl många som har större eller mindre problem med att hålla händerna varma när vi fotograferar. Kameran är ju av metall vilket gör att fingrarna blir som istappar på typ två sekunder, och att använda sig av tjocka handskar går ju inte när man ska manövrera den.

Själv har jag stora problem med detta sedan jag för ett antal år sedan klämde fingret i en maskin på jobbet. Jag har provat med flera olika sorters lite tunnare vantar men det hjälper inte alls. Så min fråga är hur gör ni för att hålla händerna varma och ändå kunna sköta kameran när det är kallt ute?
 
jag har jägarvantar som är i fleece.
det är torgvantar (avklippta fingrar) med tumvantefunktion som man kan vika av (kan fästas på handryggen med både kardborre och gummiband eller antingen eller) när man plåtar, eller på när man inte plåtar.
den stora (för fingrarna) kan man stoppa värmepåsar, som man bryter eller skakar, i om man vill och behöver.
isf rekommenderar jag dom mindre engångsvarianterna som man skakar, för dom håller värmen lite längre än återanvändningsbara (det kanske finns några återanvändningsbara som är varma länge, men än så länge har jag inte haft nån som bräcker engångspåsarna).
 
Jag har faktiskt precis köpt ett par supernice handskar du hittar dem här, http://www.garderoben.se/produkt.php?id=245

Att tillägga är att när jag vandrar runt så har jag på mig ett par tinsulat utanpå, som jag då tar av när jag fotar. Men dessa handskar är tunna så man känner allt och de tappar inte värmen superfort heller!

Värsta kaminen om händerna :)
 
gujo skrev:
Nu på vintern när temperaturen håller sig på minussidan ute, så är vi väl många som har större eller mindre problem med att hålla händerna varma när vi fotograferar. Kameran är ju av metall vilket gör att fingrarna blir som istappar på typ två sekunder, och att använda sig av tjocka handskar går ju inte när man ska manövrera den.

Själv har jag stora problem med detta sedan jag för ett antal år sedan klämde fingret i en maskin på jobbet. Jag har provat med flera olika sorters lite tunnare vantar men det hjälper inte alls. Så min fråga är hur gör ni för att hålla händerna varma och ändå kunna sköta kameran när det är kallt ute?

Fotoassistent att hålla i handen. Nån nytta ska assistent göra.
 
Jag använder en tunn Crafthandske så man har full känsla med kameran. Vid kraftig kyla använder jag en skalvante med ullvante i.
Ett band sitter fast i skalvantarna, som går igenom ärmarna på jackan. Man kan då lätt ta av/på skalvantarna....

Detta har fungerat perfekt för mig denna vintern.

Hälsningar Michael Jönsson
 
gujo skrev:
Nu på vintern när temperaturen håller sig på minussidan ute, så är vi väl många som har större eller mindre problem med att hålla händerna varma när vi fotograferar. Kameran är ju av metall vilket gör att fingrarna blir som istappar på typ två sekunder, och att använda sig av tjocka handskar går ju inte när man ska manövrera den.

Själv har jag stora problem med detta sedan jag för ett antal år sedan klämde fingret i en maskin på jobbet. Jag har provat med flera olika sorters lite tunnare vantar men det hjälper inte alls. Så min fråga är hur gör ni för att hålla händerna varma och ändå kunna sköta kameran när det är kallt ute?


Vet inte om jag fattat rätt, men jag har aldrig haft problem på vintern! ;)
Inte med kall kamera i alla fall! ;)

Har alltid kameran innanför jackan.

Sedan...1960-talet i alla fall..

Drar upp blixlåset, tar några bilder, in med kameran igen....
Gäller det bara en bild, inga handskar :)

Har åk skidor på så sätt, både tur och utför,
stått och fotograferat i backen, åkt långfärdsskridsko, osv......

Det enda som man får vara litet observant med är ev. kondens av kroppsvärmen,
men då får man ventilera.
Kameran hänger under första vindlagret/ytterjackan.

Och har rört mig i temperaturer från -38 och
uppåt.
Har inte så stor kamera, så det är nog lättare då.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11461
Men som sagt, inga problem.
 
Finns en annan tråd om detta som nyligen varit aktuell. Ändå tills i fredags använde jag ett par smidiga och varma Hestra Pro-Active tunna handskar med getskinn på handens insida och microfleece samt Windstopperfoder på utsidan. Vid mitt gatufotobesök i Växjö på fredagen gick jag förbi Naturkompaniet (tror det heter så) och där gick en anställd och sopade trappen. Mina Hestra-handskar är ganska slitna med hål i skinnet (kring 5-10 år gamla) men de tillverkas fortfarande så jag frågade "gatsoparen" om han kunde beställa hem ett par likadana till mig? Jovisst det gick men de fanns inte längre i den svarta färgen utan marint eller rött. Han rekommenderade mig då att prova ett par Haglöfs (än mer) tunna med mockaskinn på insida och likaledes microfleece och Windstopper på utsidan av handen. Han använde dom själv vid olika friluftsaktivitéter och tyckte dom var otroligt varma för att vara så pass smidiga och tunna. När jag provat denna Haglöfs-handske bestämde jag mig direkt. Varma och minst lika smidiga som Hestra-varianten, dessutom i svart. Jag slog till och slängde upp en 5-hundring (de kostade över 400) och efter fredagens gatufotande samt några uteturer med kameran i helgen kan jag bara säga att de är lika varma som de gamla samt dessutom om än lite smidigare och lätta att manöverera mina kameror med. Har också en supertunn underställshandske från Craft som man kan ha innerst om det är lite kallare. Men man kan ju också komplettera med en skalvante över när kameran inte används.
 
Har en procedur jag har använt i -15 - -20 i år några gånger som funkat bra. Jag har kameran i kameraväskan och ett par riktigt tjocka varma vantar på mig. Går runt tills jag ska ta bilderna och då tar jag av vantarna, stoppar dom under armen/mellan knäna så värmen låses inne. Tar bilderna och tar på handskarna igen. Man hinner aldrig bli riktigt kall om fingrarna medan man tar några bilder och handskarna är så varma när man tar på sig dom igen att det inte är nå problem. Har man också ett par tunnare fingervantar under som man kan manövrera kameran med så blir det väl ännu bättre.

(int för att ja har 30 års erfarenhet av detta men det har funkat 4 - 5 gånger i några timmar i alla fall.. =) )
 
Använd en skalvante ovanför tunnare handskar, så blir det nog bra. Hestras Army Leather GTX XCR 3646 har inte bara ett fräsigt namn, de är även ypperliga för riktigt kalla dagar. Jag använder dem tillsammans med tunna fingerhandskar av ull. Inte för att fingerhandsken egentligen skulle behövas för värmens skull när jag har Hestra-vantarna på mig. Skälet är ett annat.

Det som är så bra är att vantarna är utrustade med band som man har runt handlederna. Då är det mycket enkelt och en snabb procedur att dra av högervanten när jag ska till att använda kameran. Och då kommer den tunna fingerhandsken som jag har underst till nytta, då jag inte behöver stå och fota med bara fingrar. Och Hestravanten hänger fritt från handleden och jag riskerar inte att tappa bort den.

Hestravanten håller fingrarna varma även efter en hel dag i -20 graders kyla. Det har jag själv testat. Köpte dem på Stadium för 690 kr och de är värda varenda krona, när man står där ute i kylan.
 
Senast ändrad:
Dom där tjockare varianterna går väl an om man inte är ute på gatufoto och liknande, där snabbhet att ta bilden på någon tiondels sekund är avgörande. Då är bilden oftast försvunnen innan jag har hunnit slänga av mig dom för att greppa tag om kameran. Vid gatufoto och liknande är det de tunnare och smidigare varianterna som gäller, dom som man kan manöverera kameran med utan att behöva ta av sig. Har också ett par tjockare Hestra Philip Rough, typ Army Leather fast fingermodell för skidåkning utför, men jag skulle aldrig kunna manöverera någon kamera i dom. Dock bra vid natur/landskapsfoto där snabbheten inte är avgörande på samma sätt.
 
eftersom jag inte är nån naturnissa, föredrar jag jägarvantarna.
efter lite användning (och lite patinering) kan man med en handrörelse kasta av fingerskyddet på nolltid och ta en bild på vad man nu vill plåta så plötsligt.
och det där att man kan stoppa en mysvarm värmekudde (vad kallas dom?) i den, gör att den är högst på min topplista.
även om man viftar med fingrarna i friska luften, blir dom tokvarma igen på ingen tid alls.
kanske inget för arktisk kyla dock.

de finns att köpa lite överallt, men de är billiga här: http://www.widforss.se/
 
Tack för alla svar. Jag tror nog att att den typ av vantar som Christel tipsade om är det som kan fungera bäst för mig så det ska jag testa. Jag skulle nog också behöva någon form av handvärmare, eftersom min arbetsskada gör att mitt finger blir iskallt bara man säger minusgrader :-( men är det inte knöligt med värmepåsar i vantarna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.