ANNONS
Annons

Canon 7D och Lightroom/Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker inte man skall bli förvånad att DPP har bättre kvalitet. Raw-filer är idag företagshemligheter. Nikon är väl de som fifflar mest med sina raw-filer. Deras raw-filer lär kunna ha brusreducering före utläsningen av raw-filen.

Samtidigt känns det märkligt att kameratillverkarna inte vill optimera renderingen av sina produkters bilder i externa program. Framför allt Canon tjänar ju inga pengar på att sälja DPP utan det följer med kamerorna.

Hej

Vet inte om ja är ute å cyklar, men ja tror att för att de ska bli så rättvisande som möjligt så måste du "nollställa kameran". Nollställer du i DPP så har kamerans rendering kanske likväl nån påverkan.
Har kollat flera av mina egna bilder å upplever ingen skillnad snarare skillnad till Lightroom/ACR's fördel.
Men då har jag alla mina kameror inställda på "Neutral" från början. Ja inbillar mej att ja har större frihet att göra va ja vill me bilderna då, utan att nån japansk mjukvara strulat me "rådatan" innan. Rätt eller fel ? De vete tusan ;-)

Nja, vad jag känner till så påverkas inte rådatat av inställningarna i kameran (detta gäller givetvis inte JPG) men däremot använder DPP de inställningarna när bilden renderas i datorn. Lightroom kan däremot inte läsa de inställningarna.

Nja, vad jag känner till så påverkas inte rådatat av inställningarna i kameran (detta gäller givetvis inte JPG) men däremot använder DPP de inställningarna när bilden renderas i datorn. Lightroom kan däremot inte läsa de inställningarna.

Det var mycket debatt om att Nikon fifflade med raw-filen innan den lästes ut. Dessutom att de vägrade uppge hur deras raw-fil såg ut.
Jag vet inte om de slutat med detta. Kör ju inte själv Nikon.
Det kan ju givetvis vara lockande att förkoka raw-filen lite så den ser bättre ut när den landar i raw-programmet. Det man beskyllde Nikon för var att lägga på brusreducering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar