Annons

Att gå över till lightroom, krångel med dubletter & camera raw

Produkter
(logga in för att koppla)

SLUSSBRUDEN

Aktiv medlem
Här sitter en dam som snart slitit bort allt sitt hår. Jag har dumt nog länge använt iphoto och nu bestämt mig för att lämna programmet, vilket inte gått smidigt. Jag har efter några dagars kämpande fått ut alla bilder ur iphoto i originalformat, raw och äldre bilder fotade/inscannade i jpeg.


Jag har läst på en del och till slut bestämt mig för att testa Lightroom 4. Jag har efter rekommendationer i flera forum importerat bilderna genom att kopiera, inte flytta. I lightroom fungerar allt bra. Några bilder vill jag redigera lite extra i PS. Då jag öppnar raw-filerna från Lightroom så kommer de direkt till PS inte först till Camera raw som jag använt tidigare. Ersätter Lightroom Camera raw, så att jag gör de första inställningarna där och sen fortsätter i photoshop?

Fråga 2. När jag kollar i biblioteket som Lightroom läser från så finns plötsligt alla bilder som dubletter eller tripletter? Detta tar ju upp mycket onödigt utrymme. Finns det någon inställning jag kan ändra i Lightroom för att bli av med dessa? Måste jag sitta och klicka på varannan bild och radera dom? Kan jag hindra samma sak från att ske igen? Det handlar om 30 000 bilder så det känns sådär lagom kul.
 
Ja Lightroom ersätter CameraRaw.
Dubletterna vet jag inte vad det kan bero på. Är det i Lightroom du ser dubletterna? I så fall, har du importerat bilderna mer än en gång?
 
Fråga 2. När jag kollar i biblioteket som Lightroom läser från så finns plötsligt alla bilder som dubletter eller tripletter? Detta tar ju upp mycket onödigt utrymme.[/I]

Menar du att det finns dubletter på disken eller i Lightroom? Lite osäker på vad du syftar på med "biblioteket".

Om det är på disken så kanske det bara är de s.k sidecar filerna du ser och de innehåller bara textinformation (metadata) om bilderna och tar inte upp mycket diskutrymme.
 
Tack snälla för ditt svar, gjorde mig lite klokare. I lightroom ser allt bra ut. I mapparna på hårddisken finns bilderna plötsligt i dubletter.
 
Nu svarade du medan jag redigerade mitt inlägg, se mitt tillägg. Är det kanske svaret på din fråga?
 
Ok, då har du på något sätt lyckats importera mer än en gång så du har dubletter av raw-filen.

Jag lyckades göra något liknande för länge sedan men inte för så många bilder, jag löste det genom att göra en sökning i Lightroom för att få fram alla bilder vars filnamn slutade på "-2.CR2" och sedan raderade jag dom som sökningen fick fram.

Det var naturligtvis nervöst att markera alla bilder för borttag och sedan verkligen ta bort dom men jag räknade och dubbelkollade och till sist så vågade jag trycka på knappen.
 
Om du väljer att importera som kopia och sedan lägger importen på samma plats som du utgick från så borde den bete sig så, ja.
 
Jag tror inte det är importerat flera gånger. Då skulle ju dubbletterna synas i Lightroom?
Själv använder jag bara Lägg Till när jag importerar till Lightroom.
 
Jag tror inte det är importerat flera gånger. Då skulle ju dubbletterna synas i Lightroom?

Det har du rätt i, de är nog importerade och kopierade till samma katalog så därför har LR döpt om dem. Jag missade den detaljen.

Hursomhelst, om det är så att duplikaten, t.ex IMG_4114-2.CR2 som du nämde och alltså inte IMG_4114.CR2, som ligger i Ligtroom så skulle du ju kunna radera dem därifrån och därmed få bort dem från disken och sedan importera igen men utan att välja kopiera och istället välja 'lägg till' eller vad det heter på svenska.
 
CR2 är rawbilden och du kanske har exporterat JPG-bilden från Lightroom till samma katalog?

Båda heter .CR2 eftersom de är raw-filer, kopian heter samma namn som originalet fast med tillägget "-2". Original: "IMG_4101.CR2" Kopia: "IMG_4101-2.CR2".

Du skriver ju själv att du kopierade bilderna. Kanske inte konstigt att det finns 2 av varje?


Nej, det är så klart logiskt att kopiera gör en kopia. Men som jag youtubade mig till så rekommenderades det att "kopiera" eftersom Lightroom då använder sig av bilderna på hårddisken och läser av informationen från dom. Om jag istället "flyttade" dom så kopierades bilderna in i Lightroom och om jag ändrar, raderar filer då så kommer de enbart ändras där och inte på hårddisken. Det blir ju dubletter vilket som, bara på olika ställen på datorn?

Hur har ni andra gjort när ni importerat bilder? Jag vill sköta allt i Lightroom, inte behöva radera både där och i annan mapp.

Jag är fullt medveten om att det är jag som gör något korkat, förstår bara inte vad jag ska göra annorlunda.
 
Det har du rätt i, de är nog importerade och kopierade till samma katalog så därför har LR döpt om dem. Jag missade den detaljen.

Hursomhelst, om det är så att duplikaten, t.ex IMG_4114-2.CR2 som du nämde och alltså inte IMG_4114.CR2, som ligger i Ligtroom så skulle du ju kunna radera dem därifrån och därmed få bort dem från disken och sedan importera igen men utan att välja kopiera och istället välja 'lägg till' eller vad det heter på svenska.


Ska jag flytta in alla bilder och sen radera bilderna därifrån jag tog dom? Jag kan inte radera kopiorna. Jag kan få dom till papperskorgen, men där går de inte att slänga eftersom "de används".
 
Jag gör bara Lägg Till i Lightroom, då ligger originalbilden kvar i sin mapp på hårddisken. Sedan exporterar jag JPG-bilder till speciella mappar. Jag gör varken flytta eller kopiera vid import.
 
Jag importerar från minneskort med valet "Copy" (kopiera). Man får skilja lite på import av redan befintliga bilder i en etablerad struktur på hårddisken, och nya bilder på ett minneskort (eller nån tillfällig plats på hårddisken). Slutmålet bör ju vara att alla bilder hanteras i LR, och att alla bilder ligger samlade i undermappar i en gemensam huvudmapp.

Jag väljer att importera till datumbaserade mappar. Det är äutomatiskt, enkelt och otvetydigt. En bild kan bara vara taget vid ett datum. Resten av grupering/sökning löser jag ´med keywords inne i LR.
 
Tack för era svar. Självklart kommer jag lägga in bilderna i Lightroom från minneskortet direkt i framtiden, men jag vill ha alla bilder där, även de som jag fotat innan jag började med Lightroom. Det är själva importen från hårddisken som jag inte får till.


Jag gör bara Lägg Till i Lightroom, då ligger originalbilden kvar i sin mapp på hårddisken. Sedan exporterar jag JPG-bilder till speciella mappar. Jag gör varken flytta eller kopiera vid import.


Jag raderar alla bilder på datorn (orkar inte radera varannan bild, för att hitta alla dubletter) och börjar om från den externa hårddisken igen. Testar att importera genom att "lägga till".
 
Jag raderar alla bilder på datorn (orkar inte radera varannan bild, för att hitta alla dubletter) och börjar om från den externa hårddisken igen. Testar att importera genom att "lägga till".[/QUOTE]

Tänk på att hårdisken där bilderna ligger fysiskt måste vara inkopplad när du sedan använder Lightroom om du gör som du beskriver. Så gör jag, eftersom mina bilder inte får plats på datorns hårddisk.
 
Jag raderar alla bilder på datorn (orkar inte radera varannan bild, för att hitta alla dubletter) och börjar om från den externa hårddisken igen. Testar att importera genom att "lägga till"

Tänk på att hårdisken där bilderna ligger fysiskt måste vara inkopplad när du sedan använder Lightroom om du gör som du beskriver. Så gör jag, eftersom mina bilder inte får plats på datorns hårddisk.

Jag skriver visst väldigt otydligt, förlåt. Jag har mina bilder på datorn, där jag råkade bilda dubletter. Jag raderar dock alla bilder, för över dom igen från min back up på en extern hårddisk för att slippa sitta och radera varannan bild på datorn. I framtiden kanske jag gör som du gör, när jag köpt en smidigare extern hårddisk. Tack för din hjälp!
 
Jag skriver visst väldigt otydligt, förlåt. Jag har mina bilder på datorn, där jag råkade bilda dubletter. Jag raderar dock alla bilder, för över dom igen från min back up på en extern hårddisk för att slippa sitta och radera varannan bild på datorn. I framtiden kanske jag gör som du gör, när jag köpt en smidigare extern hårddisk. Tack för din hjälp!

Det låter som en bra idé om du har dem som backup :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.