Advertisement
ANNONS
Annons

Att framkalla film i Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa!

Sitter po Koh Samui och gottar mig. Ska vara har i tvo och en halv monad. Jag hade tankt framkalla min film i sverige (bara fargneg an so lange) Men jag undrar om det ar nogon som har erfarenhet av framkallning av film i Thailand? Vad e bast? Framkalla har eller hemma?

Tacksam for svar!
MVH
Peter

Jag har inte varit i Thailand själv, men jag har två kamrater som var där nyligen, och de hade också film de ville få framkallad. Utskrifterna där blev rätt bra(de flesta iaf), ser ingen större skillnad mot här. Den ena av mina kamrater fick en rulle som var lite dåligt framkallad(vet ej varför), men då gick hon bara till fotostället och bad dem göra om det, vilket inte var några problem. Varför inte prova med en rulle, du får ju negativen och kan ta med hem...
Men, som jag sa inledningsvis, jag har inte själv fått nåt framkallat i Thailand eftersom jag aldrig varit där...

När jag var i Thailand -02 var jag så otålig (och dum-snål) på att få fram mina bilder så jag lämnade in fyra rullar för framkallning på en Kodak Express på Phi Phi Island. Så här i efterhand ångrar jag mig, kvaliteten var ganska varierande och inte den allra bästa. Sista rullen lämnade jag in här hemma och då kunde jag konstatera - vilken skillnad ! Jag har i efterhand valt ut vissa, lite extra fina, bilder och lämnat in negativen på nytt här hemma. Kanske framkallning på alla Kodak Express ger ungefär samma resultat, jag vet inte då jag inte brukar lämna in filmer där. Till saken hör också att detta var före min tid med systemkamera (Canon EOS300). Kanske hade bildkvaliteten blivit bättre med en bättre kamera. Hur som helst - idag om jag skulle åka skulle jag ha is i magen och vänta alternativt hitta en "riktig" fotoaffär ty även thailändare borde ju ha känsla och kunskap för bra bilder.

Jag bodde ett halvår i Bangkok och framkallade en hel del dia-film utan att bli besviken.

Labbet jag använde mig av hette Sprint Express, och låg i det flashiga All Seasons Tower.

Niclas.

har oxå framkallat i thailland bangkok, utan problem. kom inte ihåg dock var.

Vill tebax ett par månader till.

tormig skrev:
Det blir ju mindre att bära hem om du framkallar hemma.

Forslund skrev:
Blir det? Istället för rullarna så har man väl buntarna med bilderna istället?

hohohoho

storleken på en negativ rulle kanske borde undersökas :)

Senast ändrad:
Det är en del som säger att du kan ju alltid ta nya kopior när du kommer hem. Du har ju negativen... osv.

Inte för det att jag har någon erfarenhet med precis Thailand, men...

Jag framkallade en rulle nere i Mozambique en gång. Det var inte bara kopiorna som blev dåliga. Också negativen blev dåliga. Underliga bleka färger, underliga korn och jag vet inte vad. När negativen väl är framkallade är loppet ganska kört på den fronten.

Testa en rulle med inte allt för viktiga kort. Om det går bra så... Framkalla sen bara inte hela bunten på samma gång. I fall testrullen nu var en lyckträff. Ta fem åt gången eller något sådant. Minsta fuff någon gång så är det ju bara att ta med resten hem.

Och det är ju så sant som det är sagt. Det är mindre att bära på om du framkallar hemma i Sverige. (För du vågar väll inte skicka dom med posten?!)

Tack for alla svar!

Jag bryr mig faktiskt inte so mycket om kopiorna, men jag vill att negativen ska bli bra. Jag ar lite orolig for att varmen ska skada de rullar jag tagit i borjan av resan. Men som sagt, jag kan ju testa en rulle o se.

MVH
Peter

Kodak 3 dagars Royal.

Det är inte alltid negativ blir bra här hemma heller. En förening jag är med i kör på rekvisition till en kodakbutik, 3 dagars, plåtade några rullar åt dom med min kamera, varenda rulle som kom tillbaka därifrån i plastfickorna var repig som as. Och alla andra rullar från den kameran har fungerat perfekt så länge dom gått via Fuji.

Sen hade dom kryssat i dubbla kopior när jag utryckligen beställde enkla, men till deras heder måste man säga att dom rakt av bjöd på dom extra kopiorna.

För att återgå till topic, vi hade en bra travelbook med oss när jag reste till thailand strax före jul, dom skrev att på dom större orterna finns bra labb, men landsbygden och ute på landet är det varning som regel, men bangkok har bra labb. Inte alla, men det finns nog inget land som har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar