Annons

Att framhäva ögon

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom det är jag som tagit bilden så kan jag ju svara då ;)
Den är tagen en väldigt mulen dag, det hade dessutom börjat skymma, så ljuset var inte det allra bästa. Jag hade en silver reflexskärm till hjälp som gjorde susen (syns som nämnt på den nedre bilden).
Bilderna är två av de bilder som jag efterbehandlat mest, lite för mycket för min smak numera (det var ca 2,5 år sedan bilderna togs), så jag har lättat upp både ansikte och ögon efteråt (inkl. rätt uppenbart hud och skärpa på ögon..)

Mina tips är:
- Reflexskärm silver/vit, en av de bästa och billigaste tillbehör man kan köpa om man är intresserad av porträttfoto.
- Försök se varifrån ljuset kommer. Är det inte uppenbart, så håll upp någonting i luften (hand, väska.. vad som helst) och se hur skuggorna faller på den. Eller vrid runt modellen och se var skuggorna "försvinner". Där ljuset ligger på som bäst bör ansiktet vara. Och om det inte är möjligt, använd reflexskärm.

Tack för alla svar! (Och vilken tur att du Elin hittade tråden!)
Alla tips som jag fått ska testas, nu går solen dock aldrig upp där jag bor och det är väldigt mörkt dygnet runt men jag får experimentera lite. ;)

Förr i världens studio fick ljus från ett stort fönster, eller ännu bättre från hörnfönster. Men om solen inte går upp, så måste hörnfönstren ersättas med två blixtboxar.

ANNONS