Annons

Att fotografera moln

Produkter
(logga in för att koppla)

LeonL

Ny medlem
När jag försöker fotografera en bild med en himmel och eventuella moln blir molnen alltid gråa. Jag har försökt att anpassa inställningarna till molnen, men då blir landskapets färger alldeles för konstiga.

Tips och idéer?

Ljusmätning. Himlen är mycket ljusare än marken. Kamerans ljusmätare tolkar ljusinforamtionen så att det blir ett medelvärde. Genom att som du säger släppa in mer ljus till molnen så blir de riktigt exponerade medan marken blir felexponerad. Detta kan fixas på två eller fler sätt.

1. Gråfilter, ett filter som är mörkare i överkant och minskar insläppet av ljus från himlen och ljuset blir jmnare och bilden blir rätt exponerad. Alternativt två exponeringar och mörkrumsarbete.

2. Med digitalkamera kan du göra två exponeringar tätt följda av varandra med olika bländarvärden och sedan klippa ihop bilderna i hemma i datorn. Effekten blir det samma som att använa gråfilter. En variant är att se om du i digitalkamerans RAW-format kan justera exponeringen ur samma bild i efterhand och sedan klippa ihop två alternativa bilder bildbehandlingsprogrammet.

Lycka till!

Vet inte så mycket om just molnfotografering, men jag fotade lite från luften när jag flög över Geneve i april i år.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=117032

Tagen med Nikon F2 Photomic, 1/1000 sekund på f16 med ett Nikkor MF 50/1.4 med UV-filter.
Filmen var Kodak PressChrome100 (PC100).

Inscannad med Minolta DualScan III utan att ha ändrat något.

Mitt råd är att bara leka, testa olika inställningar. Jag knäppte runt tio kort och visste inte alls hur resultatet skulle bli. Blev lite chockad när jag såg hur det blev..

kortfattat råd

Blå himmel med moln: mät ljuset mot det blåa, helst så långt ifrån solen som möjligt. Resultatet blir rätt exponerad mark och vita stackmoln.

Moln på grå himmel: Använd graduerat gråfilter om du vill ha teckning på marken. Mät mot neutralgrå yta.

Är molnen det viktigaste och du inte har filter, så mät mot molnen och öka på 1/2 - 1 1/2 steg. För riktigt mörka åskmoln gäller inte detta - då är det nog bättre att mäta direkt mot molnet eller t.o.m. underexponera en aning.

Använd inte automatik om du ska lära dig exponera utan exponera manuellt istället. Ta alternativexpos och lär dig hur filmen reagerar på olika inställningar. Du bör inte använda neg.film som du inte beställer manuellt koperade kopior. Det blir ofta fel vid autokopiering då du har ljusagråa himlar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar