Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera människor

Produkter
(logga in för att koppla)

Metica

Aktiv medlem
Hej,

Jag fotograferar en hel del människor för den musiktidning jag driver (www.metica.se) och det handlar oftast om festival- och krogbesökare.
Detta är en mycket uppskattad del av tidningen.

Till dilemmat, om man kan kalla det så:

Jag känner att det ibland kan vara på sin plats med spontana insatser då fotografier där folk posérar inte alltid blir de bästa bilderna.

Hur ska man bära sig åt? Jag menar, visst kan man smyga iväg ett foto här och ett foto där, men vissa människor blir ju ledsna/kränkta om man tar fotografier först och frågar sedan. Med all rätt.
Och då ser jag ingen vits med att pyssla med det alls.

Samtidigt är det ju just de fotografierna som tenderar att bli bäst. När folk inte är medvetna.

Vad säger ni? Vad säger proffsen?

jag brukar säga precis som det är, att oftast gör sig en person som är ovan framför kameran mycket bättre när denne inte är medveten om att bilder tas.
och att jag brukar fråga efteråt om det är okej ifall jag ev. lägger upp bilden på en hemsida.
har ännu inte fått ett nej, då jag även ger dom mitt visitkort och säger att det går bra att få en digitalfil om dom bara skickar mig ett mejl.

Det finns väl bara 2 sätt.

Antingen så "smyger" man eller så fotograferar man utav bara sjutton.

Till slut är det väl ingen som bryr sig om fotografen. Och är man nu inte digital så måste det inte sitta film i kameran. Det går bra att blixtra på ett tag ändå, så att folk hinner lugna sig.

Men... då har du redan gjort människorna medvetna?! Eller?

;-)

Jag brukar skicka med flyers vid fototillfället om tillfälle ges/finns/jag har sådana med mig. Kopior får man alltid!

Mvh /Peter

nej, detta säger jag ju självklart efteråt om dom blir sura.
ingen har fortsatt vara sur efter den informationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar