Annons

Att fotografera kläder

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
Hej, jag undrar om det finns någon som har bra konkreta tips för hur man på bästa sätt, och med vilka hjälpmedel, fotograferar klädesplagg. Klädesplaggen ska ej sitta på modell utan vara typ frilagda, oftast med vit bakgrund.

Plaggen ska läggas upp till försäljning på hemsida. Obs! Detta gäller ej egenförsäljning på t.ex Blocket eller liknande, utan på riktiga försäljningssajter. Det rör sig främst om barnkläder.

Tack på förhand.
Martina

Jag har precis gjort en liknande grej, dock endast ett barnplagg.

Jag gjorde så att jag la ett stort (70x100) vitt pappersark på ett glasbord. Sen ljussatte jag kjolen som jag ville ha den med två blixtar och brände av fyra stycken små elektronblixtar underifrån för att fräta ut det vita pappersarket. Sen tog jag in bilden i PS för att ta bort om det hade blivit någn skugga efter ett av stagen i glasbodet.

Resultatet ser du här:

Bilagor

• webb - forum - dsc_2765.jpg
    webb - forum - dsc_2765.jpg
    52 KB · Visningar: 1,751
Tack för ditt svar. Jag gillade bilderna mot höstlöven. Vad gäller de bilder jag ska ta så bör de fungera att frilägga beroende på respektive butiks (hemsidas) bakgrundsfärger. Dessutom ska bilderna fungera som pressbilder som skickas till tidningar etc.

Mvh Martina

Visst kan det vara bra att frilägga, men man måste tänka på att kläderna ska framstå så bra som möjligt. Jag (och de jag fotat åt) blir mer nöjd med bilder tagna i ett sammanhang. Kläderna ser helt enkelt mer intressanta ut då. Tycker jag (och förhoppningsvis de presumtiva kunderna) i alla fall.

/jens...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    26.9 KB · Visningar: 1,523
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar