Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera i ett ridhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kega

Medlem
Hejsan

Min sambo rider mycket och jag brukar vara och fota vid olika tillfällen. Det har då skett med en kompaktkamera men även en lite dyrare systemkamera.

Problemet är då att det blir prickar över hela bilden i p.g.a allt damm som yr omkring i ett ridhus. Antar att det är pga blixten som dom fastar på bild?

Hur ska man komma runt detta egentligen? eller är det bara jag som har detta problem? Att foto utan blixt är ju svårt i dunkelt ljus och så...

tips? :)
 
Om ni är ensamma i ridhuset kanske du kan bättra pâ belysningen med nâgra bygglampor?
Skuggproblemen blir ju inte värre än med blixt.
Dammpartiklarna fâr du dras med, men dessa blir inte sâ tydliga som när du fryser dom med blixten.
 
Japp Per har nog rätt.. finns väl bara 3 alternativ...

placea ut fjärr blixt

Använda enormt ljusstarka objektiv och utan blixt

Alt skaffa en blixt som du placerar en bra bit ovanför kamean eller vid sidan av kameran.. finns ställningar man kan köpa som sätts fast på kamerans stativ gänga och sedan går det som en bom ut från kameran där du monterar din blixt...

Fenomenet är väl snarlikt med undervattensfotografer som får massa plankton o grejs på bild om blixten sitter för nära kameran.. blir som snö...
 
Blixt?

Vad har du för objektiv?
Blixt? Så länge du inte skrämmer hästen med..
Råformat, hög ISO, ljusstarkt objektiv och brusreducering pga hög ISO...
Hur du planerar blixten den belyser dammen som flyger runt.. Troligen kommer du att se på bilden om du gör utan blixt men det blir kanske inte så störande
 
Tack för svaren!

Då har jag lite problem,

1: Har ingen extern blixt, har inte hunnit skaffa mig någon sådan då man ganska nyligt börjat med denna hobby :)

2: Mitt objektiv som jag tänkte använda är ett Sigma AF 70-300/4-5.6, vilket inte alls är ljusstarkt.

Då är min enda allternativ, som det ser ut just nu, att skaffa extra belysning.

Någon har ett tips på en bra extern blixt för rimliga pengar? Kommer ju behöva en förr eller senare.
 
OT: vattnar dom inte?

Kega skrev:
Problemet är då att det blir prickar över hela bilden i p.g.a allt damm som yr omkring i ett ridhus. Antar att det är pga blixten som dom fastar på bild?
Som ryttare förvånas man över att man inte vattnar ridhusbotten (sand+lövträspån alternativt stenmjöl, tror jag) utan att det kan yra upp damm till den milda grad att det blir ett problem vid blixtfoto! Hur mår hästarna där i dammolnet?

I "mitt" ridhus vattnar man dagligen och det som yr upp är försumbart.

Det var ju inte svar på frågan.

Flytta ut (den externa, när du köpt) blixten en bit från objektivet, så att inte de närmsta partiklarna belyses.

Hästar brukar inte skrämmas av elektronblixtrande, bara blixten inte kommer ihop med häftig rörelse eller plötsligt ljud.
Ta det lite försiktigt i början och se hur de reagerar, när de märker att inget farligt händer så vänjer de sig ganska kvickt.
 
Du som bor i Malmberget måste ha en blixt, hur ska du annars klara mörkret? Med en trådlös SB-600 för 2000kr eller ännu hellre SB-800 för runt 3500 kan du ta coola bilder som inte ser ut som typiska blixtbilder.

Du kan exempelvis ställa kameran på stativ och fota solnedgången medan din sambo rider förbi 10m bort och fångas av blixten. Typ.

Objektivet du ska ha inomhus är antingen 50/1.8 eller 85/1.8, ställda på bländare 2 för bättre skärpa. Sen kan du panorera lite hoppning eller liknande. Bilder i ridhus blir sällan bra.

Jag tycker att vid hästfoto ska man se till att odjuret står still eller så ska den fotas snett framifrån. Annars kommer benen att peka åt alla håll. Leta fram Yann Arthus Bertrand hästbilder på google, klart världens bästa på stillastående hästar. Några riktigt bra dressyrbilder har jag aldrig sett, men kort skärpedjup brukar hjälpa.

Lycka till!
 
Tack för alla svaren.

Ska beställa en SB-800 nä ekonomin tillåter, känns som att det behövs förr eller senare iaf.

Var iaf och fotade lite idag, var inte så farlig med dammet som det varit innan :)
Har dålig koll, som kanske vattnar ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.