Fotogenisk.se
Aktiv medlem
Så tycker jag också men i pedofiljaktens hysteri tror jag fortfarande det är dåligt omdöme att ställa sig utanför staketet på ett dagis eller skola och fota ungar.
Jag hävdar fortfarande att om man har rent mjöl i påsen har man inget att oroa sig för även från pedofilrädda. Jag fotar minderåriga ganska ofta i modellstil, typ facebookbilder, både i studio och utomhus. Ibland följer föräldrarna med och ibland är det bara kompisar som följer med.
Skulle jag passera en skola där barn kör med radiostyrda bilar eller bygger koja eller åker skateboard och solen står rätt och det känns som en bra bild, så skulle jag inte tveka att lyfta kameran för att ta några bilder. Det är bara det ljus som reflekteras mot mig som jag registrerar och tar med mig hem.
Som bröllopsfotograf är det svårt att inte få med några barn när man fotar på kyrktrappan, kramkalaset eller liknande. Det kan däremot vara en fördel att få med bilder på några barn som leker och gungar på festen och skicka de bilderna till brudparet.
I lagens mening finns ingen skillnad mellan barn och vuxna för vardagsbilder eller modellbilder, så länge det inte gäller porr, och det har jag aldrig fotat.
Så åldern har ingen betydelse för vem jag får fota.
Och där det inte är fotoförbud får jag fota alla, även mot deras vilja. Men det är mest på bröllop där jag ska dokumentera alla gästerna som det är bilder mot deras vilja.
Foto är som en fjärilssamling för mig. Jag samlar på mig en massa nya vackra ansikten, för att jag kan och tycker det är kul. Det ger mig chansen att kunna ge de flesta deras livs hittills bästa bilder på sig själva också. Alla vinner.
/F
Senast redigerad av en moderator: