Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att foto i regn.
- Trådstartare Shinryuu
- Start datum
Andreas Olsson
Aktiv medlem
Jag brukar använda en plastpåse som jag gör ett hål i lagom stort för objektivet. Sen sätter jag fast plastpåsen mellan motljusskyddet och objektivet.
Pupillen
Aktiv medlem
Jag använder en ”produktutvecklad” variant av plastpåsmetoden bestående av en avklippt ärm från en gammal regnjacka.
Motljusskyddet bör naturligtvis vara så stort som möjligt för att skydda frontlinsen från regnstänk, vilket i praktiken gör det svårt att använda vidvinklar. Eftersom det är svårt att byta objektiv så gäller det att välja objektiv med omsorg. De jag brukar välja mellan är i första hand makrotelet (om det är någorlunda vindstilla) eller normalobjektivet vars ljusstyrka man har stor nytta av i riktigt busväder (eller om man lämnar stativet hemma).
Det största problemet är nog egentligen att byta film. Det kan emellertid vändas till en fördel genom att man tvingas anamma ett mer eftertänksamt arbetssätt.
Motljusskyddet bör naturligtvis vara så stort som möjligt för att skydda frontlinsen från regnstänk, vilket i praktiken gör det svårt att använda vidvinklar. Eftersom det är svårt att byta objektiv så gäller det att välja objektiv med omsorg. De jag brukar välja mellan är i första hand makrotelet (om det är någorlunda vindstilla) eller normalobjektivet vars ljusstyrka man har stor nytta av i riktigt busväder (eller om man lämnar stativet hemma).
Det största problemet är nog egentligen att byta film. Det kan emellertid vändas till en fördel genom att man tvingas anamma ett mer eftertänksamt arbetssätt.