Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att foto i regn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinryuu

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni fotar i regn, vad bör man tänka på. Naturligtvis bör man tänka på att inte få kameran blöt :). Men hur gör ni praktiskt, tips? Nyfiken.

Paraply. Det stora problemet för mig är inte plåtning, det är att få upp grejer ur ryggsäcken.

Jag brukar använda en plastpåse som jag gör ett hål i lagom stort för objektivet. Sen sätter jag fast plastpåsen mellan motljusskyddet och objektivet.

Jag använder en ”produktutvecklad” variant av plastpåsmetoden bestående av en avklippt ärm från en gammal regnjacka.

Motljusskyddet bör naturligtvis vara så stort som möjligt för att skydda frontlinsen från regnstänk, vilket i praktiken gör det svårt att använda vidvinklar. Eftersom det är svårt att byta objektiv så gäller det att välja objektiv med omsorg. De jag brukar välja mellan är i första hand makrotelet (om det är någorlunda vindstilla) eller normalobjektivet vars ljusstyrka man har stor nytta av i riktigt busväder (eller om man lämnar stativet hemma).

Det största problemet är nog egentligen att byta film. Det kan emellertid vändas till en fördel genom att man tvingas anamma ett mer eftertänksamt arbetssätt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar