Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota norrsken

Produkter
(logga in för att koppla)

goodbolero

Aktiv medlem
Hej

vi ska resa till Kiruna i jul å jag funderar på att ta några bilder på norrsken. Vad är det jag måste tänka på när det gäller fotograferingsteknik? Vilken typ av inställning behöver jag använda i min Nikon D90?

MVH
 
Har inte fotat norrsken själv, men om jag inte missminner mig så har jag läst att du ska försöka hålla nere slutartiden till högst ett par sekunder, då norrskenet ändrar form ganska mycket.
 
Så kort som möjligt med korrekt exponering borde vara att föredra, vet inte riktigt vilka objektiv du sitter på men de är bara att testa. Du hinner dra iväg en hel del sekunderlånga exponeringar innan norrskenet försvinner så du har gott om tid att testa.
 
Hej

vi ska resa till Kiruna i jul å jag funderar på att ta några bilder på norrsken. Vad är det jag måste tänka på när det gäller fotograferingsteknik? Vilken typ av inställning behöver jag använda i min Nikon D90?

MVH

Kamera på stativ + trådutlösare hitta en plats med lite befintligt ljus 200-400 iso Program läget sen brukar jag belysa bilden med en led ficklampa för att skapa en förgrund i bilden. exp.tid 5 -30 sek

Lycka till
 
Kamera på stativ + trådutlösare hitta en plats med lite befintligt ljus 200-400 iso Program läget sen brukar jag belysa bilden med en led ficklampa för att skapa en förgrund i bilden. exp.tid 5 -30 sek

Lycka till

Tack för svaret.Ficklapma föstår jag inte riktigt eftersom jag är nybörjare,men iaf, tänkte öva lite innan jag åker dit å fotar. Har du nåt tips om liknande övningar som man kan göra?
Tack. :)
 
Tack för svaret.Ficklapma föstår jag inte riktigt eftersom jag är nybörjare,men iaf, tänkte öva lite innan jag åker dit å fotar. Har du nåt tips om liknande övningar som man kan göra?
Tack. :)

Om det är riktigt mörkt får du inte med förgrunden med tider som blir bra för norrskenet, D.v.s ett träd, hus, väg eller dylikt och då kan man belysa förgrunden med ex. en ficklampa.

Jag vill ha denna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.