ANNONS
Annons

Att fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

mjukistosan

Medlem
Hejsan vänner på fotosidan!
Att fota är något av det roligaste jag vet. Ja förutom att umgås med min son då. Nu till frågan.
Har länge velat fota månen när den är full och då med dessa mönster osv som tydligt syns för ögat. Problemet är att jag inte får kameran att jobba med mig där. Tycker jag testat alla de inställningar och ändå får jag inte till det.
Antingen blir månen en gul oformbar klump som inte alls är snygg eller så blir det smått. Ja ni ser jag har stora problem trots en dyr och mycket bra digitalkamera. Problemet är nog att jag inte vet hur man ställer in slutaren så den är öppen länge nog.

Vore mycket tacksam för svar och tips. Tack på förhand Linda
 
ska du fotografera månen så ska du ha kort slutartid! Många tror att man ska ha lång tid eftersom det är så mörkt ute, men det är helt fel!

har du lång tid riskerar du även att få "fartränder" efter månen, alltså suddig bilder.

snabba tider, intsällningar nästan som om det vore dag. jag vet itne tiderna exakt elelr slutare eftersom jag itne siktar på månen just nu men något åt det hållet är det.

Sedan kan jag bara nämna att fotografera en fullmåne oftast inte blir särskilt bra kort... i regel blir dom mer spännande vid halv, 1/4 månar osv... men det är nog mer en smaksak. :) Lycka till
 
Månen är svår - jag har hittills inte lyckats få till någon bra bild av den, så du kanske inte ska lyssna sy mycket på mig, men i princip råder "dagsljus" på månytan vid fullmåne.

En exponering på cirka 1/125s f/8-11 vid 100ISO är alltså ganska lagom (för att få just månen rätt exponerad). Det innebär att ljuset på jordytan är mycket sämre, och jag vet inte om det går att lösa på annat sätt än att lägga ihop en bild med månen rätt exponerad, och en bild där resten är bra.

Om du vill fylla hela bilden med månen utan att beskära behöver du en brännvidd på ungefär 1800 mm för småbildsformat, har jag för mig (jag lär bli rättad om jag har fel).
 
men ack va tråkig bild.. en stor rund blaffa bara... med lite kratrar.. ;) men jag ansåg att även om kortet är tråkigt så tillhör det fotograferingskonsten att ha gjort en "fullmåne" fotografering... men jag kan tillägga att denna är min första och enda... för enligt mig så säger en fullmåne ingenting.

Obs! menade inte Jeroens bild ;) du råkade hamna mellan min bild och kommentar :))
 
Vill du plåta själva månen, själva ytan, utan en massa värdslig miljö - så är inte frågan hur lång slutartid du behöver, utan hur kort.
Bilden nedan knäppte jag vid senaste fullmåne, förra veckan. Data: ISO 800, 1/350, f16.
Oftare brukar jag nog köra på ISO 200-400, 1/125 och f8-11. Ingen kamera jag har ägt hittills har klarat av månbilder i autoläge, så jag ställer in manuellt.

Lycka till

Thomas
 

Bilagor

  • dscf9715-400.jpg
    dscf9715-400.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,414
Jag vill ha en stor rund måne..;) med mycket struktur dvs kratrar och inte massa tjafs runt.. fast en nymåne lär slå det..;)

Tack för alla svar!!
 
Månen är ett solbelyst objekt - fotografera det som ett sådant. Detta betyder liknande inställningar som när man fotar i med/sidoljus mitt på dan, den gamla regeln "sunny sixteen" gäller alltså i stora drag även månen, man kan dock få öppna upp ca ett steg eftersom atmosfären stjäler lite ljus, det kan också variera lite med höjden över horisonten.

Kalle_B:s exempel visar detta tydligt och ligger ca 1 steg över regeln "sunny sixteen" som säger att att solbelysta objekt exponeras rätt vid bländare 16 när man använder en slutartid med samma värde som sitt iso-tal. Kalle har använt två steg snabbare tid än sitt iso-tal och öppnat upp tre steg från f16, dvs. öppnat upp ett steg mer än "mitt på ljusa dagen".
 
Här kommer också en liten bild från häromdagen. Tagen på morgonen då det börjar ljusna (därav den inte helt mörka himlen).

Nikon AF 300/4 på F/9 (beskuren till ca. 1/3 i bredd här)
1/100 s
ISO 200
Nikon D70

Om din kamera kan visa histogram, eller blinkande highlight-varningar kan du ju använda dessa för att trimma in exponeringen. Du ska ha så kort slutartid att månen inte blir överexponerad.
 

Bilagor

  • moon-with-birds.jpg
    moon-with-birds.jpg
    17.8 KB · Visningar: 747
Mycket roligare att fota den, när den inte är full. Man ser mycket mer detaljer då.
100% utsnitt 300/4L
ISO 100
f/8
1/200 sek
 

Bilagor

  • 641_4178-01.jpg
    641_4178-01.jpg
    8.3 KB · Visningar: 749
mitt bidrag då..

tror jag hadde uppemot 1000 i slutartid, 100 iso. bländare 4.
 

Bilagor

  • månen liten.jpg
    månen liten.jpg
    11.8 KB · Visningar: 676
magnus.tengmo skrev:
Denna bild är rätt cool, tagen med med Sigma 300-800mm med 2x.

http://www.pbase.com/liquidstone/image/42058598/original


Någon som kan förklara anledningen till att man valt högt iso och liten bländaröppning på denna bilden? Vad jag menar är; är det inte "onödigt" med liten bländare när man fokuserar så långt bort? Varför inte ha större bländare och mindre ljuskänslighet, och därmed mindre brus alternativt finare korn, istället ? Finns det någon speciell anledning till detta?

//Jerka nyfiken
 
Här körde jag på 160/sek på f5,6 vid 700mm. (En exponering, handhållet).

Jag ville lyckas med att få bilden i en exponering och kom fram till att om jag överexponerade månen liiite försiktigt så kanske jag fick med landskapet lite.

Hade jag kört på 1/250 sek så hade jag nog inte haft en chans att lyfta fram landskapet senare.

Jag tror nämligen också att månens sken "dör" ganska snabbt vid allt för korrekta exponeringar.
Därför så tror jag att en snäv liten överexponering kan ge det där lilla extra livet/skenet som ju ÄR månens signum!!

Mvh Niclas,


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/545162.htm?set=lp Större bild,,,
 

Bilagor

  • månfjäll-minidritt!!-mini-1.jpg
    månfjäll-minidritt!!-mini-1.jpg
    52 KB · Visningar: 648
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.