Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota bilar...

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fota en kompis Porsche 911 targa -73 som är tänkt att bli en 50x70 alt. 70x100 förstoring och sen hamna inramad på väggen. Självklart vill jag göra vad jag kan för att det ska bli så bra som möjligt!

Vad har ni för tips? miljö? typ av dagsljus? vilka brännvidder kan vara intressanta? vinklar? polfilter? Blixt? Detaljer så som att ljuset på bilen skall vara på? någon dörr öppen?

/Andreas
 
Ställ bilen i en "ren" miljö, t.ex. vid en strand. En (välpolerad) bil är som en stor spegel och reflekterar omgivningen väldigt bra. Är miljön runt omkring plottrig blir bilens lack också plottrig. Fotografera tidigt på morgonen eller sent på dagen. När solen står högt på himlen blir ljuset rätt trist. Vidvinkel från grodperspektiv brukar ge bilen en aggressiv attityd. 3/4 framifrån är en klassisk vinkel. I den vinkeln tycker att det kan vara snyggt om hjulen är lite vridna. Med ljuset påslaget tycker jag att bilen blir mer levande.

Jag föreslår att du förutom bilder till postern fotograferar lite detaljbilder (backspeglar, lyktor, emblem etc.) och sätter samman ett litet album till din polare.

Bonustips: Lasta bilen med sandsäckar eller nåt annat tungt så att fjädringen belastas. Det gör att bilen ser sänkt ut.
 
leta upp en alle eller vid en sjö
eller dammig kringlig
landsväg

färgen på bilen är viktig¨
för rekvisita val


skippa bikinibruden och välj en udda ful hund med karaktär istället¨

ta det oförutsägbara

molnig himmel är bättre än blå blir finare speglingar i lacken

lek med vinklar och alla udda grannar du har
de är de bästa modeller , villiga och roade

lek men för f-n kör lugnt

det är en alldeles för liten bil med alldeles för lovande hastighetsmätare

och det går även att få häftiGga bilder i regn och mörker

bilen har ju lampor eller hur?
 
Jag föreslår att du tar med en stege. Jag tycker att bilbilder blir lite bättre om man kommer upp ett par steg från marken, det blir lite mer översikt över bilen.

Hasse
 
och då vill jag kontra med
att
glöm inte fota från marken och uppåt '
och få med ¨höga träd

eller en urstigande fot,,
 

Bilagor

  • aeeliio.jpgminännumin.jpg
    aeeliio.jpgminännumin.jpg
    36.1 KB · Visningar: 1,482
som sagt var
man kan fota dem i alla väder......
 

Bilagor

  • abox662minämn8.jpg
    abox662minämn8.jpg
    21.8 KB · Visningar: 1,470
...och med annat än bara lättklätt...(GÄSP)

tex helt naket
fast
dubbelt upp..........
 

Bilagor

  • cay10mindfeänny.jpg
    cay10mindfeänny.jpg
    33.1 KB · Visningar: 1,454
Jag ahr fått i uppdrag att fota min systers killes bil en toyota celica inför en kommande fölsäljning. Är det något annat man bör tänka på bildmässigt då än det som redan tagits upp här?
 
Otroligt trevligt att du startade tråden, jag har fått samma förfrågan, fast med en Camaro

// Anders
 
Hej,

kan jag haka på här tro... när man skall fota bilar som rör sig typ rally etc. Såg i sommras en del fotografer som gick med blixt i hösta hugg (på ljusa dan) och tog bilder, har själv aldrig testat det...vad säger ni?


/ Janne
 
udda modeller var det
varför inte en äkta jultomte med tomtelicens

"vad f-n det var fel leveransadress"

viktiga är att ha roligt...
 

Bilagor

  • mrtomtmin.jpg
    mrtomtmin.jpg
    26.7 KB · Visningar: 1,165
Låga vinklar och allt sånt gör ju att bilen ser häftig och kool ut, men om man ska fota en bil som ska säljas (har oxå fått förfrågan) så ska man framställa bilen så verklighetstroget som möjligt? (neutralt så att säga...) Eller kan man göra den så kool som möjligt även då?



ett tips oxå Andreas, kolla in annonser från biltillverkare
 
Här kommer lite av resultatet från våran fotning. Är halvnöjd med bilderna ,vet att jag kan göra bättre ifrån mig men det blev som det blev, inte mycket tid att göra på innan solen gick ner, och sådär planerat vad gäller bra platser.
Har lagt upp originalbild från C1 och några andra ex med högre kontraser. Vilka tycker ni själva skulle passa bäst i en bildserie i en tavla?

http://www.pbase.com/woofes/bilar
 
Om det är så att du inte kan undvika sol så glöm inte att testa med polariseringsfilter. Gjorde underverk när vi plåtade bilar på jobbet (fick loss bilen bara en dag, strålande solsken med snö. Kanske dock ett extremfall).
 
Inspirerad av denna tråd så tänkte jag att jag skulle prova att ta några bilder på min stillastående bil igår kväll. Jag måste säga att det är svårare att få till bra bilder på stillastående bilar jämfört med sådana som rör rejält på sig, något jag är snäppet mer van vid.

Två bilder blev jag inte helt missnöjd med, de tog jag utan blixt och i lite "tuffa" vinklar. När jag försökte med blixt gick det helt åt skogen, bilen blev helt ojämnt upplyst, marken blev utfrätt, lacken såg helt död ut, you name it. Hur gör man för att få bilen så där snyggt upplyst så att den liksom poppar fram ur bilden?
 

Bilagor

  • crw_6330-blended-crop-obs-4.jpg
    crw_6330-blended-crop-obs-4.jpg
    31 KB · Visningar: 600
Här är den andra jag inte blev helt missnöjd med. Kan väl tillägga att i brist på bra resultat med blixt så slog jag ihop två exponeringar tagna ur en RAW-bild, för att få lite stuns i bilen.
 

Bilagor

  • crw_6337-blended-crop-obs-4.jpg
    crw_6337-blended-crop-obs-4.jpg
    37.8 KB · Visningar: 603
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.