ANNONS
Annons

Att fota bilar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppfinna hjulet på nytt?

Andreas,

Lite sent ser jag men det kommer säkert fler tillfällen...

Mitt tips är att köp några biltidningar och blädra igenom tillsammans men din vän så kommer ni fram till vilken look bilen skall ha!

Mvh Marcus
 

Bilagor

  • korsning-bilar-13f0~1-40k.jpg
    korsning-bilar-13f0~1-40k.jpg
    38.8 KB · Visningar: 479
jo jag vet =) Skulle varit mer planering helt klart! Jag är medveten om att jag kunde gjort bättre ifrån mig men nu blev det lite panikartat då kompisen i smyg lånade sin brorsas Porsche för smygplåtning så det var ren tur att det blev en solig o fin dag! =)
 
Det här blev min bästa från min fotning.


Inte direkt en säljande bild för bilen, så köparen av bilderna, tog ju naturligtvis andra bilder.

Har hört att detaljer är viktigt, och visst tusan stämmer ju det ;)
 
Får jag sticka in med en liten bild på min bil?

Mitt första försök att porträttera min bil. Sedan frilade jag bilen från en rörig bakgrund iofs...det kanske räknas som fusk?

Själv tyckte jag bilden blev helt ok :)
 

Bilagor

  • belial-retusch-liten.jpg
    belial-retusch-liten.jpg
    45.4 KB · Visningar: 336
Re: Får jag sticka in med en liten bild på min bil?

-Catherine- skrev:
Mitt första försök att porträttera min bil. Sedan frilade jag bilen från en rörig bakgrund iofs...det kanske räknas som fusk?

Själv tyckte jag bilden blev helt ok :)


Tycker jag med.


/ Janne
 
Jern skrev:
Tycker första bilden är bäst, men bilderna är lite överexponerade.

/ Janne

Håller med dig.

Det var en av mina första bilder som jag tog och jag tyckte överexponerade bilder blev bättre innan jag visste bättre. Men nu har jag lärt mig en hel del mer, tex att fota i RAW och att det är generellt bättre att underexponera bilder än tvärtom.

Man lär sig saker hela tiden ^.^b
 
Adam_K skrev:
Håller med dig.

Det var en av mina första bilder som jag tog och jag tyckte överexponerade bilder blev bättre innan jag visste bättre. Men nu har jag lärt mig en hel del mer, tex att fota i RAW och att det är generellt bättre att underexponera bilder än tvärtom.

Man lär sig saker hela tiden ^.^b

Kolla in denna länk jag startade när det gäller att fota med RAW en av flera diskutioner i ämnet: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39918&perpage=15&pagenumber=1

/ Janne
 
Tänkte posta lite bilder jag med och kanske ett eller annat tips...

Har man en vän som kan låna ut en cabbe kan man ta väldigt snygga foton på motorvägen om man vill ha lite rörelse och så. Man kan turas om att köra om varrandra och fotografera etc. Detta fotot är dock bara en tillfällighet när vi var på väg till en bilträff.

12195521_4a3c0acac6_m.jpg


Ibland har man bara turen att stöta på en av sina favoriter på biltvätten och av en tillfällighet råkar ha både stativ och kamera i baksätet =)

11804212_7ae2b42bcd_m.jpg


11806999_d97002b7fe_m.jpg



11804387_70ef708455_m.jpg


Annars brukar jag ställa mig på ställen där du har så ren omgivning som möjligt. Blänker lacken väldigt mycket så se till att de inte finns störande objekt (inkl dig själv) som reflekteras i bilderna.
 
Det som är viktigast att tänka på är val av miljö. Lyckas man bara komma på en miljö och hittar den så brukar det inte vara så svårt att ta bra bilder sen. Ett annat tips är även att ta MÅNGA bilder, så blir det alltid nån bra iaf. Jag har fotat ganska mkt bilar, en del av dem hittar ni här: http://www.vetterskog.se/
 
Novio skrev:
Det som är viktigast att tänka på är val av miljö. Lyckas man bara komma på en miljö och hittar den så brukar det inte vara så svårt att ta bra bilder sen. Ett annat tips är även att ta MÅNGA bilder, så blir det alltid nån bra iaf. Jag har fotat ganska mkt bilar, en del av dem hittar ni här: http://www.vetterskog.se/

Kanonbra bilder, jag är själv mycket på bilträffar, utställningar m.m och tar en del bilder och fick verkligen ett bra intryck av dina bilder. Skall ut nu på lördag den 4/6 till Power Meet Nossebro (om det blir bra väder vill säga) och har med mig kameran.

/ Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.