Annons

Att förbereda sin bild för Fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om det är någon som har några tips om hur man bör förbereda sin bild innan publicering?

Tex:
I vilken upplösning scannar du?
Vilken storlek på bilden brukar ni lägga in på fotosidan.se?
Brukar ni skärpa med oskarp mask?
Andra finesser?

Jag har tillgång till Adobe Photoshop men är inte speciellt kunnig på programmet.

Tacksam för svar!!

Svante
 
Senast ändrad:
Jag skannar alltid i minst 1440 dpi för att ha råd att kasta bort information vid färgkorrigeringar och sånt. Kör alltid 16 bit av samma anledning.

Flödet är väl skanning -> dammduttning -> korrigering -> omskalning -> oskarp mask.

Lägger in de flesta bilderna med 600 pixlars längd i längsta dimensionen för att de skall presenteras bra utan att betraktaren behöver förstora. Undantag från det gör jag bara om bildens proportioner är sådana att bilden blir löjligt liten i andra ledden, alltså panoramabilder. Eller om jag skulle ha någon bild som bara bygger på detaljer men det har jag nog ingen upplagd.

Och skärpningen är ett obligatorium vid all digital bildhantering.
 
Senast ändrad:
1. Scanna med max upplösning, inga korrigeringar i scannerprogrammet.
2. Ställ in Levels så de motsvarar orginalet.
3. Klona bort damm och repor (om du inte har ICE eller FARE)
4. Lägg på lagom mycket oskarp mask
5. Markera vad du vill ha med av bilden.
6. Klipp ut och klistra in nytt
7. Skala om till lagom storlek (Max 1024 eller 600)
8. Spara som jpeg med så liten komprimering som möjligt (9-12 på skalan) bilden bör då bli runt 500k stor. Bara att justera ner så att den blir under 500k.

Färdigt!
 
Hmm, oskarp mask ska väl läggas på allra sist, efter att bilden skalats till rätt storlek? Effekten av oskarp mask varierar ju med skalan på bilden...
 
Sant Acke.....vände på det där lite...oskarp mask ska ju naturligtvis vara steget precis före jpeg komprimeringen.
 
Sedan är det ganska bra att ta en titt på damm och repor även efter man skärpt upp bilderna.

Och 500 kB i storlek knäcker em modemstackare som mig.

Personligen vill jag inte titta på bilder som är så pass stora att jag måste förstora dem på fotosidan.
 
Jeppe skrev:
1. 8. Spara som jpeg med så liten komprimering som möjligt (9-12 på skalan) bilden bör då bli runt 500k stor. Bara att justera ner så att den blir under 500k.

Färdigt!

Varför så stor? När jag komprimerar mina bilder till high i Photoshop bler dom oftast under 100k.
Att sitta och vänta på att bilden ska laddas är tråkigt. Att dessutom behöva förstora känns ofta onödigt.
Spar bilden med så mycket komprimering att kvalitetsförsämring inte märks.
Om du vill undvika "förstora" spar den i en storlek strax uner 600 pixlar.
 
Precis som Jim föreslår, att spara bilden så att antingen bredden eller höjden är max 600px, så kan de vara bra av två skäl:

- dels blir bilden inte så stor. Efter att du "fixat till" bilden så använd "Save for web" i Photoshop. Spara bilden som jpg och du har en valbar lista för kvalitet. Genom att välja olika kvaliteter (medium eller High brukar räcka) så ser du skillnaden mot originalet. Bilden bör då bli max strax över 100kb men oftast 50-100kb.

- den automatiska nedskalning som fotosidan.se gör, görs endast på bilder större än 600px. Detta innebär att den "första" bilden som vi andra ser kommer att se sämre ut, och vi måste klicka på "förstora" för att se bilden precis så som du ville att vi skulle se den.
 
Jeppe skrev:
1. Scanna med max upplösning, inga korrigeringar i scannerprogrammet.
2. Ställ in Levels så de motsvarar orginalet.
3. Klona bort damm och repor (om du inte har ICE eller FARE)
4. Lägg på lagom mycket oskarp mask
5. Markera vad du vill ha med av bilden.
6. Klipp ut och klistra in nytt
7. Skala om till lagom storlek (Max 1024 eller 600)
8. Spara som jpeg med så liten komprimering som möjligt (9-12 på skalan) bilden bör då bli runt 500k stor. Bara att justera ner så att den blir under 500k.

Färdigt!

Ok, nu börjar det klarna lite...
1. Vilket format brukar du spara i, *.bmp?
2. med levels menar du att justera histogrammet då?
3. Hur gör du när du klonar bort damm och repor? Har provat kloningsverktyget lite men tycker inte det blir riktigt bra.
4. Hur mycket är lagom mycket oskarp mask. är det ngåot man måste prova sig fram till?

Såg på länken att rekommendationen var 100 %, 1 pixel och mellan 1 & 5 levels.

De sista punkterna har jag koll på.

Tack för allas svar!!!
Svante
 
svar:

1. NEJ, alltid .jpg
2. Ja, eller så använder du autolevels (se den artikel som jag hänvisade till manuell justeríng av levels)
3. har inget bra svar.
4. Hänvisar till artikellänken igen
 
På tre svarar jag: Ställ in klonaren (alt-klicka) på ett område några millimeter från ditt första dammkorn. Dutta bort det och alla andra dammkorn som kan duttas med den inställningen på klonverktyget. Huruvida de kan duttas eller ej beror naturligtvis på om de har en yta som går i samma ton på det avstånd och den vinkel från duttpunkten som verktyget är kalibrerat. Kalirera sedan om verktyget för något av de korn som inte gick att fixa och fixa alla som går att fixa med den inställningen. Upprepa tills alla synliga korn och trådar är väck. Är du någorlunda hygienisk med dina bilder så bör det hela inte ta mer än ett par minuter.

Den valda penselstorleken skall ha mjuka kanter och vara en aning större än dina dammkorn. Det skall räcka med en dutt för ett dammkorn. En tråd kan behöva flera.

Angående oskarp mask tycker jag att en pixels radie är lite stort för att få bra resultat för bildskärmsbruk, jag brukar köra på 0,5.
 
Senast ändrad:
Det förklarar mitt problem med klonverktyget. Skall nog prova med en annan pensel så blir det nog bättre, tror jag har haft en för "hård" pensel.
 
Svante, jag tror att David tänkte lite fel i sitt svar "1. NEJ, alltid jpg"

Spara förstås slutresultatet som JPEG innan uppladdning till fotosidan.se, men när du scannar rekommenderar jag TIFF som arkivformat.
 
[ skrev:
Svante, jag tror att David tänkte lite fel i sitt svar "1. NEJ, alltid jpg"

Spara förstås slutresultatet som JPEG innan uppladdning till fotosidan.se, men när du scannar rekommenderar jag TIFF som arkivformat.

Ja det var så jag tänkte så att jag inte komprimerar bort information vid scanningen. Sen som sagt så blir det jpeg på slutet innan upplägg på fotosidan.se. Det är väl bra om man jobbar och sparar om i icke komprimerande format så långt som möjligt?
 
Anledningen till att jag får 500k filer är att jag sparar mina bilder i 1024 istället för 600. Det ger ju lite mer information. Dock efter att det nu kommit fram att vissa cykelhjälmstillverkare inte kan hålla fingrarna borta från fotosidan så blir det hädanefter 600 pixlar / 72 dpi....så kan dom inte göra mycket med bilden....Eller hur David !!!
 
...hädanefter 600 pixlar / 72 dpi....

Petig som jag är måste jag påpeka att upplösningen har ingen betydelse.

Om du har en bild som är 600 pixlar bred så kan den ha vilken upplösning som helst, den blir alltid lika stor på webbsidan.

Och att skanna in bilder med upplösningen 72 ppi är inget skydd mot bildstölder om den bara har tillräckligt med pixlar.

En bild som är 600x600 pixlar kan jag trycka i en dagstidning i en storlek av 9x9 centimeter och i en reklambroschyr med måtten 5x5 centimeter.

Vill jag skala den kan den bli något större.
 
Och vill de dessutom som i det aktuella fallet sno bilden för att distribuera den som PDF för bildskärmsbruk så kan de ju reproducera den i naturlig storlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.