Annons

Att få till en retro känsla

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Hej alla jag är ny här på detta forum och väldigt ny inom foto.
Jag har tagit en test bild på en gammal förstärkare från 70 talet och vill få ett retro stuk på bilden.
Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska gå till väga.Jag använder Lightroom och även cs3 ibland..

Mvh/Danne

Bilagor

• 2220b (custom).jpg
    2220b (custom).jpg
    11.3 KB · Visningar: 1,037
Välkommen till FS

Kanske du borde sätta in förstärkaren mer i en miljö, för att lättare guida tankarna till gångna tider.

Som sagt innan, tänk på bakgrunden.

Sedan kan du leka lite med olika filter och så i Photoshop. Använder inte Photoshop så kan inte hjälpa dig med det, jag har inte råd med det så jag får nöja mig med GIMP.

Vet inte om jag fick till just ett 70-tals stuk men lite gammalt ser det allt ut att vara:

Bilagor

• förstärkare.jpg
    förstärkare.jpg
    22.7 KB · Visningar: 711
Jag tänkte mer att själva bilden ska se gammal ut som om bilden är tagen på 70 talet,gammalt och slitet..

/Danne

Det finns inte så mycket mer färg på en gammal förstärkare :p Svart och silver är det som finns på framsidan, resten är i trä (den är gammal) dock.

LEXrasta skrev:
Jag tänkte mer att själva bilden ska se gammal ut som om bilden är tagen på 70 talet,gammalt och slitet..

/Danne

70-tal är inte retro! Bilder tagna då har i princip samma kvalitet som bilder tagna idag. Det som möjligen har hänt är att pappersbilder ibland bleknat, men framför allt att pryl- och klädmodet ändrat sig! Vill du få bilden att se gammal ut ska du ställa förstärkaren i en 70-talsmiljö, dvs på en låg stereobänk i teak flankerad av högtalare med trägaller eller beige tyg som front. En flicka i kort-kort med för stora glasögon gör nog sitt till.

Per.

perstromgren skrev:
70-tal är inte retro! Bilder tagna då har i princip samma kvalitet som bilder tagna idag. Det som möjligen har hänt är att pappersbilder ibland bleknat, men framför allt att pryl- och klädmodet ändrat sig! Vill du få bilden att se gammal ut ska du ställa förstärkaren i en 70-talsmiljö, dvs på en låg stereobänk i teak flankerad av högtalare med trägaller eller beige tyg som front. En flicka i kort-kort med för stora glasögon gör nog sitt till.

Per.

"dvs på en låg stereobänk i teak"
Helt rätt,
på en så'n står min radio.. :)

Å Stringhyllan skall snart upp igen.. :)
/B

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto