ANNONS
Annons

Att bygga en storformats kamera - Pris? Vad ska man se upp med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hej!

jag underhåller en våtdröm om att bygga min egen storformatskamera. Jag har sett Jon Grepstads hemsida och surfat runt på en del andra sidor.

Som jag förstår det hela ligger den största problematiken i att få tag på metalldelarna för standardernas tilt/shift och swivel funktioner.
Hur har ni som har byggt en storformatare löst detta?

Vad kostade ert hemmabygge?

Vilka verktyg är absolut nödvändiga och vilka bör man ha tillgång till?

Sedan verkar det onekligen pilligt att får rätt på fokus mellan det frostadeglaset och filmplanet på kasetterna, hur löste ni detta?

Finns det en standard som man ska följa (ANSI/ISO eller liknande?)?

Chris

I senaste Black and white photography (den brittiska varianten) finns i senaste numret en test av en klappkamerabyggsats vid namn bulldog. Den har dock inte så stort utdrag vilket begränsar den användbara brännvidden en aning. Kanske värt att kolla upp.

Hej!

Jag tackar alldra ödmjukast för litteratur tippset och länkarna, men det jag var mest ute efter var om det fanns någon som själv hade byggt en SFK och vad deras erfarenheter och råd var.

Jupp jag såg den i B&W Photog, därav mitt intresse =) i SFK bygge.

Teori är bra och det är alltid nyttigt att ha en bra teoretisk bas innan man börjar, men det är också nytigt att höra andra människors erfarenheter, så att man inte uppfinner hjulet två gånger och använder fyrkantiga hjul utan att lära sig av andras misstag (That didn't make any sense what so ever)...

Jag tackar för länkar och boktipps, då det allt id är välkommet =)

Chris

En typ som går på tredje klassen i min skola byggde sin egen storformatskamera, och den är löjligt stor... ungefär 70-80 cm hög/bred! Den väger väl kring 50-60 kilo gissar jag på, hehe. Att skissa och bygga tog ca. ett år o några månader sa han. Stativet han använder kameran på är minst lika löjligt stort. Benen är tjockare än min överarm!

Har tyvärr inga bilder på monstret men kan försöka fixa det nångång.

Thomas: 70-80 Cm?!? finns det så stora bladfilmer utan special beställning?

Låter som Hunter and Penrose 35x45 tum kameran =)
http://www.f32.net/Services/Equipment/Cameras/hunter-penrose.html

Galaxpresidenten: Aha.. tack för tippset, jag tror jag ska kontakta Brummelisa vid tillfälle och fråga hur det gick för honom...

Det som verkar emst kompliserat är att få glaset och filmen på samma plats så att man får rätt på fokusen.

Det andra som verkar pilligt är metall delarna, men man kan ju göra dem i trä förståss. Frågan är hur det påverkar själva konstruktionen och hur jobbigt det är att göra "fin" mekaniska delar av trä...

Chris

Det finns ingen i skåne som har en storformatare som jag hade kunnat åka iväg och beskåda?

Tänkte mig nått i den här stilen
Vi träffas och pratar över en kopp kaffe (jag bjuder), snackar foto och jag får lov att se en storformatare i i verkligheten och du ger en snabb genom gång av hur den fungerar och vad man ska tänka på när man arbetar med en.

Jag är inte intresserad av något annat än att beskåda och ställa frågor, det är inte frågan om att jag ska låna en kamera. Det skulle jag aldrig fråga någon om, då jag själv inte hade lånat ut någon av mina kameror. Men att få beskåda en sådan ovanlig kamera innan man försöker bygga en när man inte har sett en i verkliga livet, kan nog bespara mig en del besvär.

Och som tack för hjälpen bjuder jag på en fika =)

Skåne är mitt område som jag kan röra mig inom utan större problem med skånetrafiken.

Chris

Något som vore "overkill" skulle vara en 20x24 storformatskamera med digitalt bakstycke :)

mums !!

Hej!

Tack för alla tipps, osby ligger ju inte så långt från där jag bor (Äholm) så jag kanske kan ta en buss tur dit och spana in godsakerna.

Tja att bygga en kamera är kanske inte så billigt, men när en storformatare går på en 5000 (och uppåt) i sverige, så är det mer än min budget ochjag vet att mankan få dem billigare från övriga EU och Nordamerika, men då känns det som ett roligare projekt att försöka bygga en själv.

Jag har en historia av nollbuget projekt bakom mig, så jag gillar att göra mycket med lite, precis som MIT's historia "scavenging" =)

Jag har lite ideer bakom mig nu som jag har tittat på, men jag ska prata med lite folk som är händigare än jag med trä och metall. Jag kanske kan få lite hjälp från industriprogrammet på gymnasieskolan med att fräsa metal delarna =)

Chris

EDIT: Och kan man bygga en för ca 1700kr så är det ju väl värt ett försök.

Ni som har byggt kameror, kitt eller helt från grunden, vad var det svåraste respektive lättaste med era projekt?

Chris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar