Annons

Att bygga en storformats kamera - Pris? Vad ska man se upp med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart svårast var att göra bälgen men det var också det intressanaste på bygget annars så var det inte så svårt att göra den om man är lite händig och kan lite om att arbeta med trä

/Leo
 
Vilken typ av läder använde du när du gjorde din bälg och vilken tjocklek hade den?

Gjorde du bälgen i klassisk stil eller efter Sinaris nya vikning?

jag har precis skickat iväg ett mail till Osby, får se om jag kan komma och besöka den fina sammlingen =) vilket hade varit jätte Kul! tack för det tippset!

Chris
 
Det var Sven - Olov som beskrev hur jag skulle göra bälgen och jag tror att det är den klassiska stilen jag köpte konstläder av en bokbindare som fungerade utmärkt till bälgen.
 
hur mycket läder behöver man för din bälg och hur lång blev den?

100kr för läder var ju billigt, jag trodde att det skulle vara dyrare (ja såg det på din sajt).

Chris
 
Jag hade 44 remsor som var 15mm långa så bälgen blir ca 70 cm lång före vikningen och ca 35 cm på kameran
 

Bilagor

  • lundell.jpg
    lundell.jpg
    34.5 KB · Visningar: 433
Danyael_X skrev:
Ni som har byggt kameror, kitt eller helt från grunden, vad var det svåraste respektive lättaste med era projekt?

Chris

I Benderkittet finns allt med, bälgen är färdig.

Du slipar och limmar ihop...

Det svåraste var nog att hålla en järnhård diciplin med noggrannheten. Mät, kolla, slipa, mät, kolla, prova att sätta ihop, slipa etc. Det är viktigt att allt blir rakt och i rätt dimension
 
Leo: Nu förstår jag inte vad du menar med remsor, jag har två små bälgkameror från zeiss och där är lädret i ett enda stycke ocn inte ihopasatt av små remsor...

Chris
 
kolla in på min hemsida så ser du hur jag har limmat bälgen den vita tuben den klär man in med ett tunt svart tyg när det är klart viker man ihop bälgen till en fyrkant


Fel av mig man limmar remsorna på tyget och sedan limmar man på konstlädret och viker den
 
Senast ändrad:
jag har mailat med Osby nu, och kommer att åka ut på ett fältbesök i veckan, antagligen på onsdag eller torsdag ska ringa dem idag och prata.

har nu kollat runt på diverse bilder, huvudsakligen från Jon Grepstads länkskafferi.

Det enklaste är nog att bygga en optiskbänk baserad på ett rör, det roligaste och svåraste är att bygga en optiskbänk som finns på Ebony kamerorna som har fler rörliga delar men komprimerar kameran mer. att bygga en hopfällbar kamera verkar vara mycket komplicerad för att bygga som första gångs kamera.

Man kan ju "fuska" och köpa en gammal Crown/Speed Graphic som man bygger om, och då få en enkel klappkamera med begränsad gemoetri. inte för att jag komemr att vara så avancerad, men asymetrisk tilt på bakrestandarten verkar vara praktiskt =)

Ja vi får se hur jag gör... ska sitta och rita lite i dag och se hur jag gör.

Chris
 
Jag skulle vilja bygga en panoramakamera som använder storformatsoptik och 220-film. 6x12 eller 6x17 format.
 
En för 6x17 skulle vara trevligt. Mitt Nikkor-SW 90mm f/4.5 ska teckna ut hela 13x18cm formatet. Jag är intresserad om du kommer över en bra ritning. Nackdelen är väl att jag blir tvungen att skaffa ett centrumfilter i så fall.
 
Tackar nu har jag lite att läsa.

Ett varnande exempel under första länken att man inte alltid skall försöka korrigera störtande linjer :).
 
Jag ska nu bege mig på mn resa till Osby, jag borde anlända på stationen 1251 och strax där efter vara på Osby Fotomuseum c/o: SOS Studio.

När jag kommer hem igen bör jag ha en ritning färdig som jag kanske kan posta här inom de senaste dagarna.

Chris
 
Har kommit hem från Osby kameramuseum (c/o: SOS Studio man kör förbi med bussen från Hässleholm)
Visning med inträde kostar 35:- (och det är det väl värt)

Sven-Olov Sundin är en mycket trevlig och omtänksam person och jag rekomenderar alla som har ett kamera intresse att vid tillfälle besöka museumet som är verkligen fullt med alal möjliga tänkbara kameror.
Sven-Olov själv är oerhört kunnig och det var en ren fröjd att få se hans hemmabyggen och att få klämma och peta på riktiga hemma byggen var en nyttig upplevelse.

Han har flera bälgar som är i olika steg av tillverkning som visar tydligt hur man gör med vikningen av bälgen, och han demonstrerar och visar gärna hur det fungerar när man viker en bälg.

Han gav mig även en kopia av den artikel i Aktuell Fotografi som hans bygge är baserat på. Den största modifikationen han har gjort är fäjäderanordningen på orginal modellen som är ganska styv (jag lyckades inte få in en kassett i kameran). Sven-Olov förenklade den vilket gjorde det mycket lättare att föra in kasetten och enklare att tillverka.

Jag har en del bilder där ifrån som jag ska se om jag inte kan lägga upp på min hemsida senare.

Överhuvudtaget ahde jag mycket trevligt där och komemr att besöka fotomuseumeet fler gånger i framtiden.

Chris
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.