Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bli "seriös"

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Kanske konstig rubrik. Men jag tror inte att jag är unik med nedanstående frågeställning här på forumet. Eller :)

Jag börjar få fler och fler förfrågningar om att ta kort I olika sammanhang. Fram tills nu så har jag gjort det mer eller mindre gratis för att få erfarenhet och för att det helt enkelt är så roligt. Ser ju mig fortfarande som en nybörjare och som har mycket kvar att lära (tack och lov för fotosidan :)

I ärlighetens namn så har de flesta förfrågningarna fram tills nu kommit från folk i min bekantskapskrets och som sett att jag haft en ”häftig” kamera. Men nu har jag börjat få andra förfrågningar, b la fota vid ett dop, för en kennel och lite annat. Jag är även aktiv inom hundsport och som ger mig möjlighet att sälja lite bilder.

Vad är nästa steg? Jag känner, och vet, att foto inte kommer bli min profession på något sätt utan även i fortsättningen vara en rolig hobby. Dock är det ju en hobby som kostar lite pengar och som jag gärna fyller ut med "bidrag" :)

Planer som jag funderar på är att starta en enskild firma så jag får ett F-skattebevis och få en lite mer seriös inriktning. Både för mig själv och för bildköparen. Men var går gränsen för hobbyfirma och enskild firma? Har det någon betydelse skattemässigt osv vad jag har?

Ni som har varit eller är i samma situation. Hur funderar/funderade ni? Om ni tog steget - hur gick ni tillväga?

Eller tar ni betalt ändå men gör det lite vid sidan om :)

Mvh
Bosse

Bozi skrev:
Planer som jag funderar på är att starta en enskild firma så jag får ett F-skattebevis och få en lite mer seriös inriktning. Både för mig själv och för bildköparen. Men var går gränsen för hobbyfirma och enskild firma? Har det någon betydelse skattemässigt osv vad jag har?

Det är väl ingen skillnad mellan hobbyfirma och enskild firma, mig veterligen är det samma sak. Men skattereglerna tillåter ju att du för din hobby gör avdrag, tror till och med under flera år, för kostnader och det utan att du har någon enskild firma registrerad.
Att skatta för hobbyverksamhet som privatperson och med god koll på intäkter och kostnader är kanske tillräckligt på den nivå du är. Med firma registrerad så får du ju uppge en beräknad inkomst och skatta efter det varje månad, oavsett om beräkningarna stämmer eller inte.

Klart att det finns fler fördelar och nackdelar med båda alternativen än det jag har nämnt. Bäst att du kollar med Skatteverket och bestämmer dig för vad som väger tyngst i ditt fall.
Funderar själv på att registrera firma, men har inte kommit till skott än. Främst beror det på att jag inte har några regelbundna inkomster från mitt fotograferande eller annan verksamhet.

jag ansökte om en FA-skattsedel i sommras, då jag hade ett par bröllop på gång. Nu kan jag således ta på mig uppdrag och skatta för dem, samtidigt som mina kamerainköp blir som en del i den verksamheten. Man ökar ju sina krav på utrustning ganska hårt när man börjar ta betalt för sina tjänster, och plötsligt inser man att all denna utrustning är bäst att köpa in med de intäkter man får.
Tveka inte, ring skatteverket och be om att få ansöka om en FA-skattsedel. Sedan kommer automatiskt bjuda in dig på seminarier "för nyblivna företagare", där du kommer få mycket information om vilka regler och förhållningssätt som gäller. Det är faktiaskt inte svårt alls, när man väl bara har tagit första steget.

Kuriosa: Jag har mitt gamla jobb kvar, det är det som betalar min hyra och mat, men det är min hobby som matar min själ!...(och även matar kameraväskan). Kör hårt!

supermax_fred skrev:
jag ansökte om en FA-skattsedel i sommras, då jag hade ett par bröllop på gång. Nu kan jag således ta på mig uppdrag och skatta för dem, samtidigt som mina kamerainköp blir som en del i den verksamheten. Man ökar ju sina krav på utrustning ganska hårt när man börjar ta betalt för sina tjänster, och plötsligt inser man att all denna utrustning är bäst att köpa in med de intäkter man får.
Tveka inte, ring skatteverket och be om att få ansöka om en FA-skattsedel. Sedan kommer automatiskt bjuda in dig på seminarier "för nyblivna företagare", där du kommer få mycket information om vilka regler och förhållningssätt som gäller. Det är faktiaskt inte svårt alls, när man väl bara har tagit första steget.

Kuriosa: Jag har mitt gamla jobb kvar, det är det som betalar min hyra och mat, men det är min hobby som matar min själ!...(och även matar kameraväskan). Kör hårt!

låter spännande, får man köpa in utan moms delen då? Och sedan momsa eller hur fungerar det med en FA sedel?

Skillnaden mellan enskilt företag och att ha det som hobbysyssla är att väljer man att inte registrerar en firma så är det bara en viss summa pengar man får tjäna för att ha det som hobby. Man kan gå in på skatteverket.se och gå in på brochyrer där man kan finna vad som gäller de båda varianterna.
Lycka till!

//Sara

en vanlig missuppfattning är att man får "handla momsfritt".

Om jag fotar ett bröllop för 4000:-, då skall jag betala in 1000:- till staten i moms. (ja så jävla illa är det!!)

Men om jag sedan går och handlar ett minneskort för lika mycket, ca 4000:- (om vi nu antar att momsdelen är 1000:-, min huvudräkning just nu är inte helt hundra..)

Då betalar jag inte in de 1000:- i moms för mitt uppdrag, utan jag "kvittar" de 1000:- som jag skall betala in för mig intäkt, mot att jag har betalt 1000:- i moms för mitt minneskort.

Detta kan då ske i min årliga deklaration!

Ps. Det finns även möjligthet att deklarera moms den 12:de varje månad också, vissa väljer att göra så, så slipper man ligga ute med momspengar över en längre tid.

Men man betalar alltid lika mycket i butiken för ett minneskort som om jag vore "privatperson". Momsdelen deklareras och juseras således i efterhand.

supermax_fred skrev:
en vanlig missuppfattning är att man får "handla momsfritt".

Om jag fotar ett bröllop för 4000:-, då skall jag betala in 1000:- till staten i moms. (ja så jävla illa är det!!)

Riktigt så illa är det inte, då du har räknat fel. Om kunden betalar 4.000 kr till dig med moms, så är det faktiskt bara 800 kr som är moms.

Att bli seriös

Av någon anledning så lockar möjligheten till momslyft många till att starta eget. Som vanligt så finns det även en baksida som man bör känna till innan man tar steget.

När du väl har registrerat in ditt företag har du också iklätt dig en rad skyldigheter som du är tvingad till att känna till. Som vanligt - har du inte kunskapen så måste du köpa den.

Innan du tar steget, undersök vad det egentligen innebär att driva företaget. Det finns några grundläggande krav på din verksamhet.

1. Vinstsyfte skall finnas.
2. Den skall vara varaktig.
3. Självständig.

//Micke

Edit:
Kika på denna tråden

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46256

Holmberg har helt rätt.

Skattemyndigheterna tittar ganska fort på en verksamhet som bara lyfter moms men som aldrig får in några pengar.

Bärighet i affärerna är nog så viktigt om man skall lyfta momsen.

Hej, tack för alla svar!

Tråden som du rekommenderade Michael hade jag helt missat. Sökte ändå i forumen.....

Jag ska ta kontakt med skattemyndigheten och beskriva min situation för dem så får vi se vad de rekommenderar. Har även ett par goda vänner som är jurister samt en som är auktoriserad revisor.

Skälet till att jag vill starta firma/hobbyverksamhet är att få en viss seriositet i det och för att kunna få en intäkt som kan finansiera nya objektiv/hus e t c. Vill jag sedan marknadsföra mig så ser det ju även bättre ut att man är registrerad på något sätt. Att man kan dra momsen hade jag faktiskt inte tänkt på...... :)

För att svar på ditt inlägg Michael så blir det nog nekande på de flesta punkter... :)

1. Vinstsyfte skall finnas.

Nja, till en viss del. Planerar väl inte att gå med förlust men mitt största syfte är få lite intäkter så att jag kan finansiera en del av min fotoutrustning (min fru har liiiite förståelse för allt jag vill köpa...). Men jag har ett annat jobb och som jag kommer att behålla så jag behöver inte gå med några överdrivna vinster.

2. Den skall vara varaktig.

Nja igen...Vet inte hur det kommer se ut. Beror ju som sagt på hur mycket verksamhet det blir. Jag är ju inte beroende av dessa intäkter då jag jobbar heltid med hygglig lön i alla fall (men vi vill väl alla ha mer...:).

3. Självständig.

Nej, den kommer vara ett sidoprojekt.....

Jag kanske är diskvalificerad som företagare :)

Tack återigen!

Mvh
Bosse

Hej,

Jag är själv aktiv i hunderiet och har fått en rad förfrågningar.

Till en början sålde jag dom svart, men insåg snart att detta var en hobby jag kunde ägna mig seriöst åt och ska jag marknadsföra mig så kan jag inte vara svart.
Så i slutet av förra året startade jag ett företag (mitt företag har inte bara en fotodel utan en hundkursdel också, vilket började på samma sätt med efterfrågan)

Jag fasar för deklarationen, men eftersom jag startade den mitt i lågsäsongen både när det gällde hundkurser och tävlingar så får jag en sån mjuk start det bara går...men det blir ändå tufft...

Jag komemr alltid ha kvar mitt "trygga" heltidsjobb...detta får fortsätta vara ett litet företag.

Men iochmed detta kommer jag allteftersom investera i bättre utrustning och det blir kämpigt till en början...

Vågar man inget vinner man inget...

Jag är i samma situation och har tröttnat lite på att fota gratis, det har blivit för mycket av det och tar upp massor av tid.
Jag har kommit ett steg längre och nyligen registrerat enskild firma samt ansökt och fått FA skatt.
www.skatteverket.se finns det länkar för att göra alltihop online. Du behöver inte lätta från stolen för att bli företagare och få FA skatt.
Idag fick jag lite av en kalldusch när FA skattebeskedet kom och dom vill ha in 1715:-/månad i prel skatt trots att jag uppgett att jag räknar med en vinst på max 10000:- under första året. Blir lite blodigt att betala mer prel skatt än vad jag räknar med att omsätta. Jag ska skriva och försöka få det ändrat.
Fördelen är att jag nu kan gå ut och marknadsföra mig och tala om för världen att det går att köpa mina tjänster. Sedan återstår att se om någon vill göra det.

Finns det i Sverige något liknande som det iaf tidigare fanns i Finlad. Där kunde man tjäna motsvarnde ca 75000 kr om året på sin hobby (ej huvudinkomst) och slippa betala moms. Utöver det betalade man moms.

BugEyes skrev:
Jag är i samma situation och har tröttnat lite på att fota gratis, det har blivit för mycket av det och tar upp massor av tid.
Jag har kommit ett steg längre och nyligen registrerat enskild firma samt ansökt och fått FA skatt.
www.skatteverket.se finns det länkar för att göra alltihop online. Du behöver inte lätta från stolen för att bli företagare och få FA skatt.
Idag fick jag lite av en kalldusch när FA skattebeskedet kom och dom vill ha in 1715:-/månad i prel skatt trots att jag uppgett att jag räknar med en vinst på max 10000:- under första året. Blir lite blodigt att betala mer prel skatt än vad jag räknar med att omsätta. Jag ska skriva och försöka få det ändrat.
Fördelen är att jag nu kan gå ut och marknadsföra mig och tala om för världen att det går att köpa mina tjänster. Sedan återstår att se om någon vill göra det.

*gulp* jag satte också upp 10.000...dp vet jag vad jag har att vänta...

Eftersom det är lågsäsong för mig så blir det till att jobba över på det vanliga jobbet för att ha råd att driva företaget...ja detta är ingen dans på rosor precis ;)

Björn.

Jag tror att du har satt upp fel siffra i din prel.dek. Vinsten som du skall ange är efter schablonavdrag om 25% för egenavgifterna. Antagligen avsåg du en nettovinst.

Om igen. Den vinst som företaget redovisar skall först "beskattas" med 25 % för egenavgifter. Dessutom skall vinsten läggas på toppen av den "vanliga" inkomsten. I de flesta fallen innebär det kommunalskatten (ca 33%) + statlig skatt om 20%. Dvs i slutändan, så skattar ett företag omkring 70 - 80% på sin vinst.

Ett tips:
För Er som driver företaget vid sidan om en fast inkomst , i princip lite som "hobby". Redovisa en liten men stabil vinst varje år och bygg upp företaget sakta men säkert.

//Micke

Jag igen

En tanke Björn och Gill.

Ett nystartat företag befinner sig oftast i uppbyggnadsskedet det första året och redovisar oftast inte vinst år 1 eller en väldigt blygsam sådan. Tror Ni verkligen på den vinsten efter alla kostnader och "avdrag" som företaget kommer att ha?

//Micke

Gill och Björn: Om ni tror att det kommer att bli svårt att få in pengar att betala prel skatten så kan ni bara ändra det!

Man kan göra hur många prel deklartioner (dvs uppskattning av inkomster och utgifter för året) som helst under året. Det är bara att lämna in en ifylld blankett så tar de och ändrar beloppet.

Mitt tips, fyll i en summa som är lite lägre än vad det blir så blir det inte så svettigt varje månad! MEN! Var noga med att alltid lägga undan skattepengar (alt. lämna in en ny prel deklaration igen) ifall det går oväntat bra :)

Lycka till! Företagandet är himmel o helvete!

Jag får helt klart ändra...det skulle vara kämpigt just nu att betala in för nåt som inte finns...

Det är nog få företag som går med vinst från första dagen.

Ja, jag måste få det ändrat också.
Drog till med 10000 som vinst taget ur luften och trodde inte det skulle ge någon prelskatt alls.
Sanningen är att jag inte har en aning om hur mycket jag kan komma att omsätta och om det blir någon vinst alls. Jag har sålt några bilder men är inte uppe i fyrsiffrig omsättning ännu.
Har utrustning för ca 60000:- som är privat men kan tas in i firman för att neutralisera ev vinst.

Björn.

Att du tar in din kamera utrustning till firman som inventarie påverkar i det närmaste inte vinsten. Du säljer du dina prylar till firman (dessa måste värderas och ingen moms får lyftas) och i firman blir de sannolikt bokförda som inventarier. Varje är skriver du av dina inventarier med t.ex. 20% (5-årig avskringingsplan). I de fall värderingen blir under 5 000.- ex moms finns förutsättningen för förbrukningsinventarie och därmed dras hela beloppet som en kostnad.

MEN

När företaget köper prylar, som t.ex. din fotoutrustning så ser lagstiftaren på helheten. T.ex. kamerahus och optik är tillsammans en enhet och kommer sannolikt upp över 5 000.- Att sälja hela utrustningen på ett bräde till firman och kostnadsföra hela beloppet är lika med framtida problem. Bättre att sälja "pö om pö" där hus och 1:a optik är inventarie och framtida delar (optik) och tillbehör kan ev dras direkt som en kostnad. Jämför med att köpa en bokhylla från IKEA. Varje enskild del skulle i princip kunna kostnadsföras direkt men helheten styr = inventarie om hela bokhyllan kostar mer än 5 000.- ex moms

//Micke

Du bör beakta att efter försäljningen måste företaget ha en egen försäkring för prylarna - går inte med hemförsäkringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar