Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att börja med storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

marcuspajp

Aktiv medlem
Hej alla analogister ;)

Jag har inte fotat analogt eller stått i ett mörkrum på runt 5 år och på den tiden va jag inte så bra på det heller. Men det ska bli bättring nu är det tänkt.

Jag har blivit lite sugen på att soppa igen och att göra rörelser verkar vara hur coolt som helst.

Sagt och gjort, jag är numera ägare till en Sinar Norma. Det är lite annornunda känsla i den än i min DSLR ;)

Den kom med 6 9x12-filmhållare och en Schneider-Kreuznach Symmar 210/5,6 (360/12). Den har även en kostig bälg-lupp-sökar-grej därbak.

Jag har använt en storformatskamera en gång i hela mitt liv men det har iaf gett mig lite insikt i hur det funkar. Sen har jag Ansels bok The Camera som förklarar det här med rörelser och så.

Jag har läst på så mycket jag kan på olika nätsidor men jag har inte allt helt klart.

Jag kommer nog behöva ett nytt stativhuvud, kommer ett manfrotto 410 palla vikten eller måste jag gå på det svindyra 405?

Film? Jag kommer dra iväg en beställning på en låda Efke PL100, den verkar bra och billig att träna sig med. Om jag vill ha nått annat verkar det som att jag behöver köpa 4x5, passar sånna hållare i mitt bakstycke tro?

Sen behöver jag nog en lupp också, den där sökaren som sitter på nu är nog inte helt optimal om man är ute efter maximal precision. Kan ni rekommendera nån speciell?

Sist men absolut viktigast så verkar det som att compur-slutaren inte funkar på 1/10 och långsammare. Det blir allt mellan 5 och 30 sek om den stänger öht. Finns det nått man kan prova själv för att försöka avhjälpa det, jag läste på nätet om att vissa har fått igång gamla slutare genom att ha dem varma över natten. Jag kanske skulle sätta den på skärmen... Finns det nått ställe i göteborg som kan fixa det annars, och vad kan det tänkas kosta?

Va långt det blev. Men det är som en helt ny och spännande värld, jag känner mig lite vilse :)
 
Hej!

Jag är egentligen fel person att svara på dina frågor. Är själv nybörjare vad gäller storformat. Har endast framkallat 6 negativ ännu och aldrig ens provat förstoringsapparaten jag köpt för ändamålet. Rickard A, Jonas G, Lasse M, Patrik R och många fler här på fotosidan kan alltså med all säkerhet besvara dina frågor bättre.

Standard 4x5" bakstycken borde fungera utmärkt. Jag har köpt mina privat i Sverige (25 kr/st) och på tyska ebay (40 kr/st). Det normala priset ligger antagligen lite högre. Men på tyska ebay går det att hitta ganska billigt. Under hundralappen styck har jag sett att flera gått för. Vill du vara säker får du gärna låna 4x5"-bakstycken (Lisco) av mig.

Jag kör med en "vanlig" lupp, 6x tror jag det är. Det räcker hittills för mina behov. Vet också att flera äldre storformatsentusiaster enbart haft "vanliga" luppar.

Slutaren kan garanterat AE fotoservice på Storgatan (?) fixa. Priset ligger antagligen runt 1000 kr. En annan variant är att kontakta Fotokompaniet (gamla Poppens) på Kungsgatan. De som har affären nyttjar själva storformatskameror (och är dessutom mycket bra att ha att göra med). Jag vet också att de har kontakt med en privat reparatör som säkerligen är billigare än AE fotoservice. Kvaliteten på reparationerna vet jag dock inget om. Jag är inte heller säker på att han reparerar compur-slutare.

Fotokompaniet säljer också 9x12 film, Efke.

http://www.largeformatphotography.info/ kan jag för övrigt rekommendera. På deras forum kan man få svar på allt rörande storformatsfotografering.

Lycka till!

Bästa,
F.
 
Tack så mycket, AE-fotoservice är runt 10m från mitt jobb, jag får ta ett konstnadsförslag där på måndag.

Annars verkar den bli lite bättre nu med "träning" 1/10 hänger sig nästan aldrig nu istället för nästan alltid som den gjorde innan.
 
Ett mer ekonomiskt sätt att träna kan vara rullfilm, men då behöver du hållare för den.
 
Grattis till att ha blivit med storformat

När du har en slutare du litar på så exponera Efke PL100 efter iso 32-50. Det är inget fel på den filmen men det är svårt att få en känslighet på nominella iso 100 utan att överframkalla och därmet få för hög kontrast. Med Efke PL100 behöver du inte oroa dig för filmekonomi även om ett rullfilmsbakstycket kan vara smidigare innan man vant sig vid bladframkallning. Efke PL100 är mycket trevlig när man sedan skall kopiera för de matta sidorna gör att det är praktiskt taget omöjligt att få problem med newtonringar när man kör med glasade hållare.
 
Rullfilm är en idé. Framförallt så är det nog lättare att framkalla och man kan testa att göra samma exponering på samma sätt på en rulle och ha bättre koll på vilken som är vilken. Wen en rullfilmshållare verkar kosta runt tusenlappen på ebay, jag ska nog köpa ett 50-pack 9x12 först och se hur fort jag gör slut på det.
 
Re: Grattis till att ha blivit med storformat

Galaxens President skrev:
När du har en slutare du litar på så exponera Efke PL100 efter iso 32-50. Det är inget fel på den filmen men det är svårt att få en känslighet på nominella iso 100 utan att överframkalla och därmet få för hög kontrast. Med Efke PL100 behöver du inte oroa dig för filmekonomi även om ett rullfilmsbakstycket kan vara smidigare innan man vant sig vid bladframkallning. Efke PL100 är mycket trevlig när man sedan skall kopiera för de matta sidorna gör att det är praktiskt taget omöjligt att få problem med newtonringar när man kör med glasade hållare.

Tack.
Vad är det smidigaste sättet att framkalla? Jag har lånat de andra böckerna i Ansels serie på bibblan och han verkar inte gilla framkallningsdosor. Erfarenheterna på nätet av CombiPlan verkar också vara splittrade. Är det lättare att framkalla i skålar än vad jag får intryck av?

Sen har vi det här med förstoring/kopiering, jag har knappt tänkt på det. En förstoringsapparat som fixar 9x12 verkar vara stor och otymplig för att inte tala om priset om man inte lyckas fynda nånstans. Ansel verkade köra med en ombyggd kamera som förstoringsapparat, det kanske skulle vara nått för mig också, bara jag kan få tag på ett förstoringsobjektiv och nått att belysa negativet med. Annars hade jag tänkt scanna på en vanlig flatbed nu i början, man behöver nog inte allt för många dpi för att få en fil som är för otymplig att jobba med.
 
Det är köparnas marknad. Många gamla storformatsförstoringsapparater står bara och skräpar. På blocket såg jag en för 1000 kronor häromdagen (se: http://www.blocket.se/vi/8092791.htm?ca=15_s). Jag köpte en Durst Laborator 1000 inkl. El-Nikkor 150 mm för 500 kronor för några dagar sedan.

Negativt med Combiplan? Jag har tänkt att köpa en så länka gärna till sidor där den kritiseras. Jag har skålframkallat. En film i taget är enkelt men det tar tid. Rejält med tid om du har tio negativ. Jag har också provat att köra flera filmer i taget och då hela tiden flyttat den understa överst o.s.v. De blev perfekt framkallade vad gäller täthet o.s.v. Däremot fanns det gott om repor på dem.

Bästa,
F.
 
Rickard. Är det vanliga glas i din apparat? Eller Anti-Newton? Min apparat saknar glasen så jag har tänkt att köpa nya. Vet dock inte om man kan måttbeställa Anti-Newtonglas här i Sverige. Vet du?
Bästa, F.
 
Skott skrev:
Det är köparnas marknad. Många gamla storformatsförstoringsapparater står bara och skräpar. På blocket såg jag en för 1000 kronor häromdagen (se: http://www.blocket.se/vi/8092791.htm?ca=15_s). Jag köpte en Durst Laborator 1000 inkl. El-Nikkor 150 mm för 500 kronor för några dagar sedan.

Negativt med Combiplan? Jag har tänkt att köpa en så länka gärna till sidor där den kritiseras. Jag har skålframkallat. En film i taget är enkelt men det tar tid. Rejält med tid om du har tio negativ. Jag har också provat att köra flera filmer i taget och då hela tiden flyttat den understa överst o.s.v. De blev perfekt framkallade vad gäller täthet o.s.v. Däremot fanns det gott om repor på dem.

Bästa,
F.

Det var ju billigt. Men det gäller att hitta en här tror jag för de väger nog en del.

Det om combiplan såg jag nog nånstans på largeformatphoto.info eller på photo.net forum. Det va nån sidodiskution tror jag. Jag va mest intresserad om att läsa om olika kameror så jag läste inte så noga. Du kanske hittar nått om du söker på de forumen.

Edit: Det va nog nån annan tank de pratade om när jag tänker efter.
 
Senast ändrad:
Nackdelen med Combiplanen är framför allt att det går åt mycket kemi (1 liter för att täcka bladen). Av den anledningen körde jag med T-max RS (en replinisher framkallare där samma kemi återanvänds men en delmängd kemi ersätt mot ny för varje framkallning) och med doppa och lyft agitering i totalt mörker istället för att ha dosan stängd.

Ett annat alternativ jag körde med innan jag skaffade kombiplanen var att lägga bladen ett och ett innuti en trumma (cibachrome) med emulsionen utåt. Med detta sätt räckte det med endast 80ml kemi men jag kunde bara framkalla ett blad åt gången mot 6 st åt gången i comboplanhållaren.

Sedan snubblade jag över en Jobo CPE maskin som också är kemisnål men jag kan köra 6 blad åt gången i och i dagsljus.

Vill man bara testa i början så fungerar det nog att framkalla bladen ett och ett innuti en vanlig paterson dosa också. Se till att lägga emulsionen in mot mitten av dosan så att framkallare och fix kommer åt emulsionssidan. Det gör inget om andra sidan förblir torr. Det enda man behöver göra ifall den är kvar efter framkallning och fixering är att skölja bort ljusgårdsskiktet i sköljen sedan.

Sedan går det att köra skålframkallning a la Ansel Adams också förståss men det är klurigt med fler än ett blad åt gången där också.
 
Va mycket man lär sig. Nu har jag lite mer frågor och problem.

Bälgen har 4 gummiband i 2 kors där framme på insidan, men de är rätt gamla nu och 3 av dem har gått av och den sista är torr och sprucken också.

Jag vet inte vad de fyller för funktion eller om jag själv kan byta dem på nått sätt. Nu ligger de lösa o bälgen och det är nog inte så bra när jag ska plåta..

Sen fick jag med 2 saker som ser ut som tunna filmhållare men de är tunna och i metall med läder på baksidan och en darkslide. En av den är tjockare och märkt med 3x, den andra 1x. Den med 1x har nån glasskiva i sig och en bit film bakom som jag inte förstår hur jag kommer åt. Jag har ingen som helst aning om vad de är till för.
 
Skott skrev:
Rickard. Är det vanliga glas i din apparat? Eller Anti-Newton? Min apparat saknar glasen så jag har tänkt att köpa nya. Vet dock inte om man kan måttbeställa Anti-Newtonglas här i Sverige. Vet du?
Bästa, F.
Jag vill mena att anti-newton har man bara på ovansidan då det diffuserar ljuset. På undersidan ligger emulsionen mot ett vanligt glas och i och med att emulsionen har en svag relief så tenderar inte det ge problem med newtonringar. Men antinewtonglas är inte heller perfekt ifall man får dammkorn mellan antinewtonglaset och filmen och att hålla ett 4x5 tumsnegativ dammfritt är betydligt svårare än för ett 35mm neg.

För andra filmer än Efke PL100 har jag ibland brukat använda Tetenals Antinewtonspray på filmbassidan vilket har hjälpt bra.
 
Ännu en fråga:

Jag ska nog framkalla med XTOL eftersom min kompis som kan en del om mörkrum säger att den är miljövänlig. Är den så miljövänlig att man kan doppa fingarana i den när man framkallar med skålar? Jag tror att det blir svårt om man ska ha diskvantar på sig.. I annat fall får jag väl köra med apelsinjuice ;)
 
Xtol är nog den framkallare jag känner till som jag helst stoppar fingrarna i (även om jag undviker att slicka på dem efteråt). Den lär också gå att köra som replensisher framkallare ifall du väljer att köra dip n dunk medelst Combiplan. Jag kör med Xtol som engångsframkallare i min jobo numera
 
Nej tyvärr Markus. Inget av det där låter bekant. Men så länge det inte är något som hänger ivägen för ljuskäglan från optiken eller orsakar ljusläckage så kan jag inte se något problem med det. De där filmhållarliknande grejerna känner jag inte heller igen.

Jag vet att vissa Sinar har någon typ av mekanik för att styra bländare och slutare från själva kameran snarare än direkt på optiken. Min enda hypotes är att det skulla vara rellaterat till något sådant men jag har aldrig sett en sådan på närmare håll så det är en ren gissning från min sida.

Mvh
Richard
 
Nja, nu har jag nog beskrivt konstigt. Gummibanden var som stag där framme. Jag skulle gissa på att de är för att bälgen inte ska röra baksidan av optiken om man använder extrema rörelser eller så. Men det är bara en gissning.

Jag ska ta lite bilder på "hållarna" idag och lägga upp.
 
Jag har läst någonstans att man kan undvika newtonringarna helt genom att köra en "Wetgate" variant på en flatbäddsscanner.

Wetgate är ett begrepp från filmscanning (film som i Arri, Aaton, Bolex och bio) där man blöterner filmen med ett medel som är oljeliknande.

Man använder samma teknik när man kör stillbilds film i en trummscanner. Tror det var på FLAAR's hemsida som jag läste att man kan fukta filmen innamn man lägger den i en flatbäddare för att undvika damm och newton ringar.

Det jobbiga är att man måste rengöra negativen sen.

Men det kanske det är värt om man ska scanna i en CreoScitex eller Linotype-Hell =)

Chris
 
Richard. Tack för tips. Har det någon betydelse om man har AN-glas både under och över? Jag har nämligen inga glas i min apparat men har fått erbjudande från en man i USA att köpa två paket AN-glas. Glasen är billigare än att låta skära till vanlig glas. Bästa, F.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.