JennySkywalker
Medlem
Jag vill börja fota i RAW, men hur gör jag för att installera Camera Raw i datorn? Jag hittar bara uppgraderingar att ladda hem. Jag har PS CS4.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill börja fota i RAW, men hur gör jag för att installera Camera Raw i datorn? Jag hittar bara uppgraderingar att ladda hem. Jag har PS CS4.
Ta en titt på DNG istället..
Kör man DNG då sparar man 10-20% utrymme på hårddisken.
DNG är i princip samma sak som RAW och man förlorar ingenting.
En fördel till är man slipper XMP filer utan allt bakas in i en fil
istället. Enligt Adobe så är den framtidssäker men jag tror att Canon
RAW håller längre också och det kommer alltid finnas konverteringsprogram. Så den fördel räknas inte direkt.
Tycker att alla tillverkare skulle ha support för DNG direkt i kameran för det ger större utbud av mjukvara utan att behöva en extra konvertering (speciellt när kameran är ny)
Det verkar inte gått så bra för OpenRAW med tanke på att sidan inte är uppdaterad på 3 år.
DNG är ett RAW-format lika mycket som kameratillverkarnas egna RAW-format, så det finns samma möjligheter med det.
Eventuellt kan DNG sakna information om vissa modellspecifika inställningar som kameratillverkaren lagt in i sitt eget RAW-format. Så tex alla inställningar man gjort i kameran för jpg-bilder följer inte alltid med till RAW-konverteraren. Men om man inte använder kameratillverkarens egen RAW-konverterare så är det inte säkert att detta fungerar ändå.
I min kamera tar DNG 10-70% mer utrymme än Pentax eget format då DNG är helt okomprimerat. Tycker att alla tillverkare skulle ha support för DNG direkt i kameran för det ger större utbud av mjukvara utan att behöva en extra konvertering (speciellt när kameran är ny)
Du tycks blanda ihip mig med Mikael Sundberg som skrivit tidigare i tråden. Hur som helt har inte RAW-formatet i sig någon inverkan hur stora bilerna blir, det beror på vilken grad av komprimering som används. I mitt fall är DNG filerna större eftersom eftersom de inte komprimeras alls, medan PEF filerna komprimeras.Okej, jag har ingen större koll på det hela och försöker få (nybörjare som kör raw) men blir fundersam när du i ett inlägg skriver att man tjänar hårdiskutrymme och i nästa skriver att DNG filerna tar 10-70 % mer plats.
Vilken sak?Vad har det med saken att göra?
Du tycks blanda ihip mig med Mikael Sundberg som skrivit tidigare i tråden. Hur som helt har inte RAW-formatet i sig någon inverkan hur stora bilerna blir, det beror på vilken grad av komprimering som används. I mitt fall är DNG filerna större eftersom eftersom de inte komprimeras alls, medan PEF filerna komprimeras.