Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att använda en 17 år gammal film.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
När jag för ett tag sedan städade hos min mormor hittade jag i en låda ett antal diafilmrullar.
Vissa var exponerade, andra inte.
Dessa rullar var av märket Fujichrome 100 och bäst före datumet på en av kartongerna var 1985.

Jag tänkte fotografera upp de oexponerade rullarna, mest för att se hur resultatet blir med en så gammal film.
När jag sedan lämnar in dessa, behövs någon form av kompensation i framkallningen för att det skall bli riktigt?

Filmerna har legat mörkt i ett skåp och i rumstemperatur.
Vad händer med en film som blir liggande så länge?
 
Varför slösa pengar på detta? Filmerna ger helt klart bilder men har troligen lägre kontrast och färgstick. Känsligheten kan ha ändrats också men det är svårt att hur mycket.
 
Jag var på en diabildsvisning hos Enskede FK där en av medlemmarna genomfört detta experiment så jag avråder dig. Resultatet var inget vidare.
 
Tack för era synpunkter.
Jag har också bestämt mig för att inte använda dom oexponerade ännu.
Däremot har jag lämnat in dom exponerade rullarna för framkallning.
Jag skulle gissa att de var tagna för ca 17-20 år sedan av min morfar.
Det skall bli mycket intressant att se vad som finns på dom.

Dom oexpoerade lägger jag i frysen så länge.
Vem vet, jag kanske plockar fram dom om tjugo år...
 
joker skrev:
Jag var på en diabildsvisning hos Enskede FK där en av medlemmarna genomfört detta experiment så jag avråder dig. Resultatet var inget vidare.

Det beror ju förstås på vad man menar med "Inget vidare". Det ser ju inte direkt ut som det skall, och bilderna kan bli slöjiga och med rejäla färgstick. Om man är ute efter slöjiga bilder med rejäla färgstick så kan ju bilderna bli skitbra.
 
Visst är det så man när kvaliteten på materialet - filmen - är tveksam så känns processen en smula godtycklig.
Då är det bättre med material där egenskaperna är känd och sedan arbeta kreativt med filter, framkallare, PS e t c.
Det tycker i alla falla jag.
 
Visst är jag medveten om att kvaliten på filmerna kommer att vara betydligt sämre än färska filmer.
Det jag tycker är spännande är hur mycket filmen ändrar sig på att bli liggande i över sjutton år.

Det är inte ofta man kommer över så gamla filmer.
När de gamla exponerade rullarna kommer tillbaka så skall jag ta ett beslut beroende på hur de ser ut.
 
Du kunde klippt av en bit film, de första rutorna och framkallat dem för att se om det behövdes någon kompensation. Eller snarare låtit labbet klippa av.

Proffslabb gör dagligen sådana ”klipptest” åt fotografer.

Du skall nog inte räkna med att resultatet blir samma från de oexponerade rullarna som legat i 17 år jämfört med de exponerade, där en latent bild legat och mognat, vad gäller färg och sådant.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.