Annons

25-30 år gammal fryst film

Produkter
(logga in för att koppla)
Ifall du tänker sälja dina grejer så ska du absolut INTE skriva bara det du skrev ovan. Om enbart brännvidden är angiven kommer köparen inte att ha en susning om objektivets prestanda. Det är inte ovanligt med annonser där det t.ex. står bara "50 mm". Värdet kan ligga vad som helst mellan 50 kr och 95.000 kr... Även om det senare förstås inte är speciellt vanlgt, men det ärändå väldigt viktigt att du skriver ner alla uppgifter du finner på objektivet - speciellt sådana uppgifter som du inte själv förstår. :)
 
Enda chansen att sälja drossfilmerna är om du paketerar dem med de användbara.

Om du själv har tänkt fotografera upp lagret hade det varit bättre att låta dem ligga i frysen och ta fram de rullar du ska fota med.

Attt börja fota analogt på ett meningsfullt sätt kräver en ganska stor insats av tid och pengar. Annars får man resultat som påminner om kolorerade vykort.

Om man vill göra den satsningen är det bättre att fota med helt färsk film. Gammal film är bättre för den som är ute efter de färgförskjutningar och slumpmässiga ojämnheter som blir i åldrad film.
 
I min erfarenhet har jag inte sett färgförskjutningar od. i gammal frysförvarad film, bara i rumsförvarad. Svartvit film brukar faktiskt klara sig rätt bra även om den inte frysförvarats.
 
Ifall du tänker sälja dina grejer så ska du absolut INTE skriva bara det du skrev ovan. Om enbart brännvidden är angiven kommer köparen inte att ha en susning om objektivets prestanda. Det är inte ovanligt med annonser där det t.ex. står bara "50 mm". Värdet kan ligga vad som helst mellan 50 kr och 95.000 kr... Även om det senare förstås inte är speciellt vanlgt, men det ärändå väldigt viktigt att du skriver ner alla uppgifter du finner på objektivet - speciellt sådana uppgifter som du inte själv förstår. :)

Jo det förstår jag. Tänkte inte sälja men isåfall skulle jag skriva att det var Pentax 135/ f2.5, 50/f1.7 .35/f2 , 35-105 /f3.5, 40/f2.8 osv.. Kvitto finns kvar på det mests och det är en rätt kul sak när grejorna är relativt gamla. Askarna för Canon FD objektiven finns tydligen också kvar..men som sagt så skall jag inte sälja. Tänkte mer att det var synd att slänga gammal film om någon som "kan" har nytta av den.
 
Det går förstås också (samt på andra spegelfria systemkameror) men då får man ingen bländarkoppling mellan objektivet och kameran, vilket man får med en Pentax.

Ok, men det funkar helt manuellt på x t1 om jag har förstår det rätt. Testade igår med ett Canon fd 100/ f2 och det gick bra med adapter. Har beställt en adapter från Japan till Pentax objektiven och den kommer väl om någon vecka..men det kanske inte funkar precis som med de gamla Canon objektiven.
 
Ok, men det funkar helt manuellt på x t1 om jag har förstår det rätt. Testade igår med ett Canon fd 100/ f2 och det gick bra med adapter. Har beställt en adapter från Japan till Pentax objektiven och den kommer väl om någon vecka..men det kanske inte funkar precis som med de gamla Canon objektiven.
Det blir nog rätt likt i funktion.

Adaptrar för Canon FD-objektiv brukar ha en spak eller ring för att blända ner, vilket kan vara praktiskt om man vill fokusera med full öppning. Jag vet inte det är vanligt på adaptrar för Pentax K-objektiv.
 
Det blir nog rätt likt i funktion.

Adaptrar för Canon FD-objektiv brukar ha en spak eller ring för att blända ner, vilket kan vara praktiskt om man vill fokusera med full öppning. Jag vet inte det är vanligt på adaptrar för Pentax K-objektiv.

Tydligen redan slutsålt och nu dyrare igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.