** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att använda AF knappen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gick direkt ifrån bruket av AF-knappen på k10d. Man måste ju andå halvhålla avtryckaren för att invänta SR-aktivering. Det kanske kan vara ett ämne för FW-upgrade?

Punkk skrev:
Jag gick direkt ifrån bruket av AF-knappen på k10d. Man måste ju andå halvhålla avtryckaren för att invänta SR-aktivering. Det kanske kan vara ett ämne för FW-upgrade?

Ja det stämmer ju, nu när jag testar.

Hmmm... måste säga att det är en hel del ogenomtänkta grejer från Pentax. Småsaker, men som kunde blivit otroligt mycket smidigare om de bara tänkt till lite extra.

Bara en sån sak som att meny-knappen inte kommer ihåg var man var senast. Den startar alltid i grundläget istället för på det val man var på förra gången.

erro.se skrev:
Bara en sån sak som att meny-knappen inte kommer ihåg var man var senast. Den startar alltid i grundläget istället för på det val man var på förra gången.

Lite kosmetisk karaktär kanske, det är kanske bra om man testar alla menyns funktioner och vill slå på/av i omedelbar följd?

Ingen av mina kameror har ett sånt minne, vilka har sånt?

Punkk skrev:
I rättvisans namn så behöver man ju bara vänta på SR om man behöver SR. Jag kan inte se någon annan lösning heller för att SR skulle vara kontinuerligt på skulle nog dra för mycket batteri. Men man kan ju fortfarande trycka av direkt och kanske inte få SR, eller invänta klartecken om man behöver SR. Kanhända skulle man kunna ha någon liten automatik som slår på SR i 20s efter AF OM brännvidd och slutartid gör att SR behövs ? Men det är typiskt den typen av förbättringar man kan förvänta sig med mjukvarauppgraderingar kanske.

Fast även med begränsningen att man måste vänta på SR så ser jag ändå en stor fördel av att ha AF på separat knapp. AF kan missa i svåra situationer, det kan inte SR, den ger alltid klartecken. Med AF på separat knapp kan jag själv välja när en fokusering är möjlig, SR kommer aldrig att ge rött sken, så där har jag inte det problemet.

Re: Re: Att använda AF knappen

papi skrev:
AF-C är att föredra så länge du inte behöver hjälpljus för AF från blixten, då fungerar det bara kombination med AF-S.
hur fungerar det här med af-ljus från blixten? Ftf lyfter jag upp blixten, låter den lysa upp, kameran fokuserar, sen trycker jag ner blixten för hand för att slippa blixtljuset och trycker av. Kan man lämna blixten uppe utan att den avfyras?

Re: Re: Re: Att använda AF knappen

aadler skrev:
hur fungerar det här med af-ljus från blixten? Ftf lyfter jag upp blixten, låter den lysa upp, kameran fokuserar, sen trycker jag ner blixten för hand för att slippa blixtljuset och trycker av. Kan man lämna blixten uppe utan att den avfyras?

I läget "gröna rutan" avfyras blixten om den behövs.

I alla andra lägen avfyras den alltid när den är uppfälld.

.. så man måste alltså alltid manuellt trycka ner den igen? Om man inte använder grönt program? Synd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar