Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ange utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag tycker att vi alla (amatörer såväl som professionella) är lite för dåliga att ange med vilken utrusning bilden är fotograferad.
Det är en bra information tycker jag. Om jag är intresserad av något speciellt område att fotografera , så kan jag utifrån denna uppgift bli lite säkrare i frågan vilken utrusning jag bör fundera på bl a.

Förstår vad du menar. Det är en stor hjälp i analysen att veta de tekniska bakgrunderna.

Jag känner många som är väldigt "formella" när de fotar och vet vilken blädare de hade vid det tillfället och det osv,,

Vi är alla väldigt olika.
Jag själv har en utpräglat expressionistikt fotograferande (ur ett delvis impressionistiskt perpektiv,,) Delvis helt utan ngn tänkande närvaro.
Annat fungerar inte för mig.
Men det kräver också att teknikerna och materialkunskaperna sitter i ryggmärgen,,

Med andra ord så har jag väldigt dålig koll på tider och bländare,,

Jag fotar ju analogt i en sådan kamera som inte registrerar expo,data.

Mvh Niclas,

Ja det kan ju vara svårt att komma ihåg. Men vilken kamera och vilket objektiv man använde borde man väl minnas...

Det kan ju vara lite knivigt det också tycker jag. Men visst borde man det,,

Nu har jag så lite prylar att jag inte kan ta fel, många fördelar med litte prylar;)!

Mvh Niclas,

Jag slarvar ibland, men oftast markerar jag vad jag använt. Det är ju snabbt gjort om man har lagt in grejjerna i fs kameraväska.

När det gäller inställningarna får man ju för digitala bilder dessa med "gratis" om man sparar med EXIF-datat i bilden. Det är bra att göra!

Gatufoten skrev:
Vad finns det för vits med att veta vilken kamera som använts?

Vilken kamera som använts är ju bara en av många detaljer.

Visst är det MYcket intressant, för mig i alla fall;)

Ofta försöker jag förstå bakgrunden för den bilden jag betraktar, det hjälper mig att generellt att förstå hur det enskillda fotografiska problemet har lösts.
Tex om jag ser bilder på flygande fåglar. Då är det av största intresse att veta kameran. tex så kommer jag ihåg att 1Nrs var populär till sport och tex flygande fåglar,,, eftersom spegeln är fast så ser fotografen fågeln under både exponeringen och panoreringen. Det hjälper såklart betraktaren att förstå det tekniska urspunget till bilden i fråga.

Nu när digitalkameran dominerar i många sammanhang så är det lika intressant som att veta den analoga filmen som använts i en analog kamera.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto