Annons

Att åtla havsörn

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har planer att försöka fotografera havsörn på ett "kontrollerat sätt" Jag har tänkt mig att åtla och att iordningsställa ett enkelt gömsle.

Min tanke är att köpa upp betesfisk av en bonde och lägga ut på isen alternativt en liten kobbe. Jag antar att detta bör ske regelbundet under en tid innan det kan bli dax att försöka fota.

Har ni bättre knep? Finns det något bättre att åtla med?

Tänk på vad du åtlar med...

Hej,
Reglerna för att lägga ut åtel för rovdjur har blivit mycket strängare de sista åren. Man bekymmrar sig för smittskyddsläget och kadaver av större djur måste destrueras vad jag vet. Man måste tom ha tillstånd för att lägga blodspår åt hunden eftersom man sprider animalieavfall... Fisk är antagligen inget problem men kolla vad som gäller.

Mvh
Peter

Någonting klingar i bakhuvudet om att man inte får det eller rättare sagt behöver tillstånd till det.

Jag känner nog till en som vet hur det ligger till, maila mig om du vill ha hans namn.

Hej Janne
Kontakta länsveterenär och markägare så får du veta hur du ska gå till väga.Du kan även kontakta föreningen Örn 72, finns på nätet

Mvh
Lars-Göran

måste bara fråga...

fick du nån info om reglerna? Var det ok att lägga ut fisk på en kobbe exempelvis?

mvh

Jag snackade med markägaren som oxå är fiskare. Jag använde hans fiskrens i samförstånd med honom.

Tyvärr har jag dock inga bra bilder att visa.

ok..var bara nyfiken på reglerna..

Kommer spendera en del tid på västkusten i sommar, och drömmen är ju att fånga en havsörn...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar