Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ASLR-ägare, vad har ni för kompaktkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Då jag är tillräckligt skrupelfri för att planka en tråd, frågar jag sålunda: Vad har ni för analoga kompakter? Själv kör jag Agfa Isolette.
 
Jag har en Canonet G-III GL17 som är smidig att ta med. Ena kameraremsfästet är trasigt (saknas) vilket gör att den är knepig att bära runt halsen eftersom man måste fästa remmens ändar på samma sida av kameran. Jag har inte kommit på någon smart lösning än...
 
ESR heter det väl på svenska... :)

Jag har Ricoh GR-1V, Canon Dial 35-2, Canon Canonet QL 19 och Holga 120 som komplement till min Eos 1V.

Har ingen digitalkompakt, finns ännu ingen tillräckligt bra.
 
Nybliven ägare till en Olympus XA
en kamera som man tummade på på 80talet
men var för dyr då!!!
har tagit några rullar är impad av ljusmätningen
och skärpan!!!
 
Jag har ingen kompakt, men tycker min Nikon FM2 med 50/1.8 är liten och smidig.

En Minox skulle vara kul att ha. Eller också skaffar jag en liten digitalkompakt när/om jag hittar nån som jag skulle kunna trivas med (dvs zoom motsvarande 28-100/135, hög ljusstyrka och inget brus på ISO 1600).
 
Jorek skrev:
Då jag är tillräckligt skrupelfri för att planka en tråd, frågar jag sålunda: Vad har ni för analoga kompakter? Själv kör jag Agfa Isolette.

Skrupelfrihet är bra! :)

Och Analog Kompakt...
Svår fråga.....

Men, vänta, en Isolette är väl inte SLR...!?
Kanske mera en ASL ! ;)

Men kompakt var'e!
De kör vi på!

Så en Leica IIa från 1938, med en inskjutbar Elmar,
och allt detta går ner i bröstfickan!
Och så Tri-X!
Och med exponeringsstickan Tekno från Ingenjörsfirman Tekno i Katrineholm,
då blir man helt batterifri!
 
Jag har använt följande:

Minox 35 MB - fantastisk kamera, liten och lätt, manuell bländare, exponeringslås, ingen AF = snabb, mycket skarp optik - har flera 30x45cm som är mycket bra.

Konica S3 - kul och bra optik, manuell slutartidsinställning

Diverse AF-kompakter - håller inte måttet

Rollei 35 - lite knölig att använda, bra optik

Rollei 35S - som ovan men ännu bättre optik
 
Jag skulle gärna vilja ha en Leica CL eller Minolta CL (samma kamera) med 40mm och 90mm.
Tyvärr finns det inte plats för en 28mm ram i sökaren men man får väl höfta lite (om man hittar en lämplig 28:a)
 
Nikon F4
Mamaiya 6
Agfa issolette med Solinar
Zeiss ikon ikonta 524/16 med Tessar
Zeiss ikon Contessa med Tessar
Yashica T3 med Tessar
Rolleiflex 2.8F med Planar
Samtliga ovanstånde kameror är köpta begagnade men väl fungerande, I dag får vi bra begagnade analoga kameror till underpris.Finns fler säljare än köpare.
Jag är inte någon fanatisk analog fotograf, jag tar många fler bilder med mina digitala kameror. Men bilder som jag vill ska överleva säkert tar jag analogt.
 
förut använde jag en canonet 28 som kompakt men nu mera blir det oftare pentax me med 28mm som är nästan lika liten.
 
En Voigtländer Vito B c:a 45 år gammal utan ljusmätare har en soligor ljusmätare det blir ju inga snapshots precis.

//Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.