Annons

ASA och ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

WB_fotograf

Medlem
Hej jag har en liten undrad över ASA och ISO. Vad är skilnade mellan ISO och ASA. jag har en uppfattning av att det är urgefär som MP/H och KM/H. om det inte var helt galet så skulle jag vilja veta hur mycket 100 asa är i iso eller tvärtom!.

(ursäkta stavfel) MVH.Micke sp

Det är samma.

Den enda skillnaden är att ASA står för American Standard Association och ISO för International Standard Organisation.

Men, som sagt, skalan är densamma.

ISO är den internationella standarden, där man slagit samman amerikanska ASA och tyska DIN.

ISO skrivs ut som exempelvis ISO 100/21º

Det betyder ASA 100 eller DIN 21º

Skriver du ISO 100, så menar du ASA 100. Ska ISO skrivas korrekt, så tar man med både ASA och DIN.

Var kan man hitta definitionen av denna ISO (ASA eller DIN) standard?

Jag antar att den inte definieras utifrån den känslighet som vid exponering i zon I ger en densitet på 0.1 över bas och slöja såsom Ansel Adams mfl beskriver i kallibreringsförfarande av negativ film. Eller?

Standarden som definierar testmetoden för svartvit film heter ISO 6. Den går inte att läsa på nätet utan måste köpas från SIS.

Man kan hitta definitionen för ASA i olika böcker.
På sidan 1434 i 1969 års utgåva av The Focal Encyclopedia of Photography finns en rätt OK beskrivning.

:)

En gång räknade jag ut vad man skulle exponera efter för zon och jag har för (minns inte hundra) mig att zon 1 2/3 var den zon man skulle få om man följde ASAs norm.
För den zon som ger 0,1 i svärta över B+S. (Bas plus slöja.)

Men det var mest på kul, det går inte att översätta till egna tester, filmen skall framkallas till en viss bestämd svärtningsskillnad mellan två exponerade ytor också.

Senast ändrad:
ANNONS