Annons

Artistplåtning

Produkter
(logga in för att koppla)

David.W

Ny medlem
Hej alla på Fotosidan.se

Jag har blivit tillfrågad av en kompis som är på väg upp inom artist världen, att plåta artistbilder av honom.

Mitt svar blev ja. Dock så har jag inte någon erfarenhet av artist-plåtning alls :p

Jag har funderat på att hyra en fotostudio med backdrop, blixtar etc. Jag kommer använda en Nikon D60, som troligtvis räcker eftersom att det bara blir"mindre" bilder. Dock, så har jag bara ett nikon 18-55mm standard objektiv... Det jag har funderat på är, räcker det, är det bäst att använda ett vidvinkel eller ett tele objektiv??

eller om ni har andra tips för artist plåtning.
Alla tips är bra tips!

Tack på förhand

David.W

Hyra studio är nog ett toppenval!

Jag hade dock satsat på ett Nikkor 35mm 1,8.
Kostar 2200 kr och kommer ge mycket bättre bilder än 18-55:an.

Jag tror det räcker med ditt objektiv. Du har ändå ingen nytta av ljusstyrka 1.8 när du fotar i studio, där man i regel håller sig runt f8.

Däremot, om du nu ska in i studio, kanske du bör förbereda dig på vilken ljussättning du ska ha och hur du går tillväga för att få till den. Här på fotosidan finns några artiklar om elementär ljussättning.

http://www.studiolighting.net/ är en bra sida som bara sysslar med ljussättning.

Rekvisita kan vara bra också. Är man inte van att posera kan det var bra med nåt att göra av händerna tex.

Självklart ska man inte köra den på 1,8 i studio :)
Men en stor skillnad mellan 35mm och 18-55 är ju att 35mm har skärpa och en aning bättre färgåtergivning.

Tack för alla tips...

När det gäller ljuset i studion så tänkte jag mig en "tre-punktsljussättning" Bakgrunds ljus, ljus framifrån och en snett bakom typ. Vill gärna ha lite "skuggningar" i ansiktet typ.

Bilagor

• Ljussättning.jpg
    Ljussättning.jpg
    5.7 KB · Visningar: 265
Vill han ha bilder från studio då? Vill man ha skuggor etc som gör ett dynamiskt porträtt, så är det lika enkelt att fota ute, och ställa sig så att solen ligger rätt. Inte i hårt solljus förstås.

Problemet med att solen ska ligga "rätt" är dels att man inte vet vilken dag det är sol vid en bra tidpunkt då solen står lågt.Vill man dessutom ha ljus bakifrån måste man ha en extra människa att hålla reflexskärm ( om man nu inte har blixt med sig ut då ) Bättre med studio då, där förutsättningarna är desamma oavsett dag eller tid.

Jag brukar själv använda liknande ljussättningar som David ritat upp.Blir nog bra.

Tack för tipsen!

Om tillfälle ges så kommer vi nog att skjuta utomhus som ett komplement till bilderna från studion. Har dock varken reflexskärm eller egen blixt... :(

Finns ju frigolit annars :p iof.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar