Lieden.se
Aktiv medlem
Hej,
fick precis in Arthur Morris senaste fågelfotobulletin i inkorgen. Första bilden är en fantastisk bild på en dykande pelikan i siluett mot den nedåtgående solen. Men den tappade hakan åker upp med en smäll när man läser texten under bilden, och förstår att Arthur knåpat ihop bilden helt och hållet i Photoshop, markerat en pelikan i en bild, och klistrat in den som svart siluett på en annan bild av en nedåtgående sol.
Sakta tycker jag att det går för långt med hans tips om "kreativt" arbete i Photoshop. I förra bulletinen visade han hur han "städade" en bild med en hudsonspov, hur han tog bort alla andra fåglar ur bilden för att få en snygg, renskalad komposition. Allt detta med hänvisningen att laddar man mot betalning ner hans instruktionsfil "Digital basics" kan man sedan göra lika "fina" bilder.
Visst har de flesta fågelfotografer någon gång klonat bort en störande gren ur bilden, men det som Arthur råder oss till, i kommersens namn, tycker jag börjar bli svårt att kombinera med en yrkesetik för naturfotografer, om det nu finns någon sådan. Sakta börjar man syna bildtexten till alla Arthurs bilder för att se om det inte finns någon hänvisning till att delar tagits bort, lagts till, förbättrats på ett sätt att resultatet inte har så mycket med originalet att göra längre.
Vilket jag personligen tycker är mycket tragiskt. Arthurs bilder är en av anledningarna till att jag började fotografera fågel, och i sin första bok, "Art of Bird Photography", tar han också starkt avstånd från alltför genomgripande manipulering av naturbilder. Men det verkar som om han själv fallit tillföga för de frestelser som de smidiga verktygen i Photoshop lagt i hans väg.
Mvh, Ulf
//Edit: Detta är kanske inte helt rätt forum, men jag vet att många naturfotografer med Canonutrustning känner till Arthur Morris, därför skrev jag detta här.
fick precis in Arthur Morris senaste fågelfotobulletin i inkorgen. Första bilden är en fantastisk bild på en dykande pelikan i siluett mot den nedåtgående solen. Men den tappade hakan åker upp med en smäll när man läser texten under bilden, och förstår att Arthur knåpat ihop bilden helt och hållet i Photoshop, markerat en pelikan i en bild, och klistrat in den som svart siluett på en annan bild av en nedåtgående sol.
Sakta tycker jag att det går för långt med hans tips om "kreativt" arbete i Photoshop. I förra bulletinen visade han hur han "städade" en bild med en hudsonspov, hur han tog bort alla andra fåglar ur bilden för att få en snygg, renskalad komposition. Allt detta med hänvisningen att laddar man mot betalning ner hans instruktionsfil "Digital basics" kan man sedan göra lika "fina" bilder.
Visst har de flesta fågelfotografer någon gång klonat bort en störande gren ur bilden, men det som Arthur råder oss till, i kommersens namn, tycker jag börjar bli svårt att kombinera med en yrkesetik för naturfotografer, om det nu finns någon sådan. Sakta börjar man syna bildtexten till alla Arthurs bilder för att se om det inte finns någon hänvisning till att delar tagits bort, lagts till, förbättrats på ett sätt att resultatet inte har så mycket med originalet att göra längre.
Vilket jag personligen tycker är mycket tragiskt. Arthurs bilder är en av anledningarna till att jag började fotografera fågel, och i sin första bok, "Art of Bird Photography", tar han också starkt avstånd från alltför genomgripande manipulering av naturbilder. Men det verkar som om han själv fallit tillföga för de frestelser som de smidiga verktygen i Photoshop lagt i hans väg.
Mvh, Ulf
//Edit: Detta är kanske inte helt rätt forum, men jag vet att många naturfotografer med Canonutrustning känner till Arthur Morris, därför skrev jag detta här.