Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ARRI/Zeiss Master Prime

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
När man läser reklammaterialet för Zeiss ZF-objektiv så framstår följande term 'Master Prime' som mystisk.

Citat:
"The first photo lens with ARRI/Zeiss Master Prime optics from Hollywood's movie industry, enabling exceptionally selective focusing."

Vad är egentligen det?
Hur funkar det?
Och hur används det?

/Erik
 
Det enda objektivet som Zeiss har sagt ska ha teknik från master primes är ZF 100/2 Makro Planar. Än så länge. Vad det innebär vet jag inte, men det ska bli intressant med jämförelser mot andra 100mm.

Synd att den blir försenad hela tiden. Nu är det väl augusti som gäller?
 
Tror det finns några gamla Hasselblad-objektiv från Zeiss med denna teknik också.
 
Även Minolta tillverkade ett småbildsobjektiv under 80-talet som hette VFC 2,8/24mm som var unikt i sitt slag. Det var inget sk shift- eller tilt-objektiv utan en specialkonstruktion med variabel bildfältskrökning (VFC) där det skarpa bildfältet kunde varieras steglöst från konkav, över plan till konvex, detta genom att vrida på en ring på objektivet. Objektivet var korrigerat så att ett plant föremål återges skarpt i bildfältet vid medianinställning. Man kunde alltså ställa in bildfältet så att man fick skärpa på rundade, urholkade eller andra tredimensionella föremål, utan att behöva lita på nedbländning för skärpedjupet. Men detta kanske är lite annnat än den selektiva focus som finns på de nya Zeiss-optiken? Fast jag tror att det är någonting ditåt. Minolta-objektivet kunde (som jag förstår) som ingen annan vidvinkel ge skärpa i hörnorna iom det rundade bildfältet?
 
Senast ändrad:
Arri/Zeiss Master Prime verkar ju inte direkt vara typ den ovan nämnda Minolta-optiken utan ha andra egenskaper som optimerar åregivningen vid stora bländaröppningar, t.ex. Man har också utvecklat en ny 9-skiktig multicoating T*XP från den gamla 6-skiktiga T* som jag förstod av texten.
 
Verkar som om en del av Arri/Zeiss Master Primes "innovationer" redan finns på en del optik. T.ex den på bilden nedan, Voigtländer Nokton 35mm/1,2 asph med Leica-M-bajonett. Hög ljusstyrka 1,2 och trots det ett bländaromfång till 22, 12-bladig och rund bländarkonstruktion (mot Arri/Zeiss minst 9 blad), asfäriska linselement, fler linselement än motsvarande ordinär optik (vilket kräver högsta kvalitét på antireflexbehandlingen). Dock saknas flytande linselement som i sin nya Zeiss/Arri-konstruktion gör att bilden inte ändras vid omfokusering. Flytande linselement har dock funnits länge och även så att man manuellt kan flytta dessa linser på viss optik för bästa återgivning vid olika bländare. Ska bli intressant att se om Zeiss kommer med någon Arri/Zeiss Master Prime 35:a att jämföra med? Förresten är det Cosina/Voigtländer som tillverkar även dessa objektiv för Zeiss?
 

Bilagor

  • 35mm f1,2.jpg
    35mm f1,2.jpg
    96.3 KB · Visningar: 213
Graal skrev:
Förresten är det Cosina/Voigtländer som tillverkar även dessa objektiv för Zeiss?


Tillverkar inte Zeiss själv alla sina fina objektiv i Tyskland?
Sen kan man gissa att Sony tillverkar kompaktkameraobjektiven?

/Erik

Edit, nu kom jag på att Cosina tillverkar de flesta ZM-objektiv.
 
paco skrev:
Läste att den nya coatingen kallas T* XP. Vi får väl se om den hamnar på 100'an.

Här är den riktiga MP 100/1.3:
http://www.arri.com/prod/cam/master_primes/mp_index.htm

Undrar om det finns en EOS-adapter? =)

Dom där är ju tillverkade för Arriflexkameror och filmning på 35mm-film vilket ger en bildruta på ungefär 18x24mm (halvformat mot småbild). Tror att avståndet bakre lins-filmplan är för kort för att kunna användas på spegelreflexkameror, men annars bör väl brännvidderna ge ungefär samma bildvinkel/utsnitt som en 1,6sensor? Spegeln kommer i så fall i vägen även om man kan tillverka en adapter. Och då får man fotografera med uppfälld spegel och tillbehörsökare som med Voigtländers 15mm supervidvinkel för mätsökarkameror som också finns i en version med fattning för Nikons spegelreflexer.
 
Graal skrev:
Dom där är ju tillverkade för Arriflexkameror och filmning på 35mm-film vilket ger en bildruta på ungefär 18x24mm (halvformat mot småbild). Tror att avståndet bakre lins-filmplan är för kort för att kunna användas på spegelreflexkameror, men annars bör väl brännvidderna ge ungefär samma bildvinkel/utsnitt som en 1,6sensor? Spegeln kommer i så fall i vägen även om man kan tillverka en adapter. Och då får man fotografera med uppfälld spegel och tillbehörsökare som med Voigtländers 15mm supervidvinkel för mätsökarkameror som också finns i en version med fattning för Nikons spegelreflexer.
Faktum är att avståndet lins-filmplan är 52 millimeter för Arri PL (som objektivfästet kallas), så en adapter skulle teoretiskt vara möjlig (om det bakre linselementet inte sticker för långt in). Frågan är dock om objektiven tecknar ut småbildsformatet helt då de är avsedda för max 24,9 x 18,7 millimeter, men de skulle kunna fungera på digitala APS-C hus. Men det är rejält stora glasklumpar det är frågan om, 205 x 114 millimeter och mellan 2 och 3 kilo! Inget jag skulle vilja släpa på.

Annars verkar det vara det omvända (småbildsobjektiv på filmkameror) som gäller, tydligen är objektiv till filmkameror inte lika bra som objektiv för småbildskameror.

/Daniel
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar