Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkivering av bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Jag har just fått tag på ett riktigt fint arkivskåp att trycka ner mina bilder i.
Problemet är att det är rätt så skitigt.

Min Fråga:
Finns det något rengöringsmedel jag absolut inte skall använda?
Ex även om det blir regält avskölt så kanske det finns rester kvar som kan förstöra mina bilder.

Några "städ experter" som kan ge mig råd??

Vilket material är skåpet gjort av?
Och vad har det använts till tidigare, dvs. varifrån kommer skiten?

Om det är ett plåtskåp så är en vild gissning från mig att en omgång miljövänligt avfettningsmedel och efterföljande avspolning med vatten kanske en lösning..
mvh/gunte..

Gjort i metall.
Har använts till papper tidigare och sedan stått i ett garage ett par månader.
Skiten är väl mest ingrott damm och gammalt nikotin.

Vanligt avfettningsmedel har ingen effekt på mina diabilder då?

Tackar för svaren

Det var min fars så jag fick det nu när han gick bort.

Har letat lite överallt innan men inte hittat något passande.

Avfettningsmedel är OK, men om det är vanlig bonnaskit så klarar du dig lika bra med såpa och skurborste. Spola noggrant med varmt vatten efteråt och torka ordentligt. Se till att det inte finns vatten kvar i skrymslen och vrår. Ev kan du torka skåpet med kupevärmare eller liknande.

Metallen suger inte åt sig kemikalier, så om du bara sköljer rent och torkar så är bilderna säkra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar