Graal
Avslutat medlemskap
Här kommer en ny artikel om mörkrumsarbete. Ett par år gammal också denna men dock aldrig inskickad till fotosidan. Eftersom jag inte hyser så stora förhoppningar att man ska ta in denna heller lägger jag upp den som förut, som "piratartikel" i forumform. Länk till den första artikeln: KONTRASTSTYRNING MED TVÅBADSFRAMKALLNING
________________
ARBETSMETODIK VID SVARTVITKOPIERING
I den här artikeln ska jag försöka beskriva ett av flera arbessätt i mörkrummet. Kanske kan de ge idéer och inspiration och eventuellt lite kunskaper för den som vill lära mera? Givetvis finns det många vägar att gå mot en "bättre kopia" och även andra sätt att se på vad som är "bra gråskala", "rätt kontrast", mm. Detta är bara mitt sätt att försöka tolka just detta negativ vid detta tillfälle. En annan kopist kan säkert göra något helt annat av bilden men det metodiska tillvägagångssättet behöver inte vara annorlunda för att resultatet blir ett annat.
Artikeln är inte direkt skriven för nybörjare men jag tror att den som står i begrepp att kliva in i mörkrummet för första gången (eller den som är nyfiken på hur man arbetar där med äkta fotografisk belysningsteknik) ändå kan snappa upp ett och annat matnyttigt ur den. Jag illustrerar i fyra bildexempel hur jag arbetar med kopian och stegvis kommer fram till den slutliga bilden. De scannade och förminskade bilderna kanske inte återger hur originalbilderna ser ut men de kan ändå fungera bra som illustrationer till de olika stegen i arbetet. Jag ber att ni inte börjar kommentera förrän bild nr 4 och sluttexten är inlagd, eftersom man inte kan lägga in mer än en bild i varje inlägg måste jag skriva i flera steg.
Kanske kan detta inspirera andra att göra likadant, att med bildexempel visa hur man kommer fram till den slutliga bilden och skriva lite hur man gått tillväga?
BILD NR 1 - RÅKOPIAN
Negativet var av något lägre kontrast än normalt eftersom huvuddelen av bilderna på filmen fordrade lätt minusframkallning för att ge normalkontrast. Solen slöjades av moln och det var orsaken till att rutorna från just detta motiv blev mjukare än de andra. Det hade annars krävts en normalframkallning för att få dem till "rätt" kontrast.
Bilden är kopierad fullt ut på ett papper i stl 18x24cm och därför kom inte riktigt hela negativet med på den första råkopian. Jag valde att inte ta med hela vänsterdelen. Vid fotograferingen var jag medveten om foravtrycken i högerkant men grenarna som sticker in i bilden ger en viss balans och får blicken att stanna kvar. Därför valde jag att ha med dessa element i kompositionen men komponerade ändå så att möjligheten att beskära till kvadratiskt format låg öppen. När jag nu studerar råkopian betsämmer jag mig för att beskärning till kvadrat är bästa alternativet. Fotavtrycken stör lite för mycket som jag upplever det.
Motivet är fotograferat med Bessa L försedd med 15mm supervidvinkel. Filmen är T-Max 100. Jag kopierade på Fotokemika Fineprint G som är ett blankt, variabelt RC-papper med mycket hög maxsvärta, dessutom lätt att tonstyra. Pappersframkallare var Dektol, som ger Fineprint neutral - lätt varmsvart bildton, och framkallningstiden 2 minuter. Förstoringsapparat: Leitz Focomat 1C med Focotar 4,5/50mm, nedbländad till 8. Valde filter 3 (ngt hårdare än normalt) dels för att negativet var lite mjukt och dels för att få bättre kontrast i snön på isen, vilket jag tyckte var viktigt för intrycket. Med provremsa kom jag fram till att 24 sek belysningstid gav tillräcklig teckning i högdagern (snön uppe på trädstammen). Av grundkopian ser jag att teckningen i snön, på isen bortom stammen, är för dålig. Himlen är också för ljus. I nästa kopia ska jag därför försöka åtgärda detta.
Bild nr 1 - Råkopian:
________________
ARBETSMETODIK VID SVARTVITKOPIERING
I den här artikeln ska jag försöka beskriva ett av flera arbessätt i mörkrummet. Kanske kan de ge idéer och inspiration och eventuellt lite kunskaper för den som vill lära mera? Givetvis finns det många vägar att gå mot en "bättre kopia" och även andra sätt att se på vad som är "bra gråskala", "rätt kontrast", mm. Detta är bara mitt sätt att försöka tolka just detta negativ vid detta tillfälle. En annan kopist kan säkert göra något helt annat av bilden men det metodiska tillvägagångssättet behöver inte vara annorlunda för att resultatet blir ett annat.
Artikeln är inte direkt skriven för nybörjare men jag tror att den som står i begrepp att kliva in i mörkrummet för första gången (eller den som är nyfiken på hur man arbetar där med äkta fotografisk belysningsteknik) ändå kan snappa upp ett och annat matnyttigt ur den. Jag illustrerar i fyra bildexempel hur jag arbetar med kopian och stegvis kommer fram till den slutliga bilden. De scannade och förminskade bilderna kanske inte återger hur originalbilderna ser ut men de kan ändå fungera bra som illustrationer till de olika stegen i arbetet. Jag ber att ni inte börjar kommentera förrän bild nr 4 och sluttexten är inlagd, eftersom man inte kan lägga in mer än en bild i varje inlägg måste jag skriva i flera steg.
Kanske kan detta inspirera andra att göra likadant, att med bildexempel visa hur man kommer fram till den slutliga bilden och skriva lite hur man gått tillväga?
BILD NR 1 - RÅKOPIAN
Negativet var av något lägre kontrast än normalt eftersom huvuddelen av bilderna på filmen fordrade lätt minusframkallning för att ge normalkontrast. Solen slöjades av moln och det var orsaken till att rutorna från just detta motiv blev mjukare än de andra. Det hade annars krävts en normalframkallning för att få dem till "rätt" kontrast.
Bilden är kopierad fullt ut på ett papper i stl 18x24cm och därför kom inte riktigt hela negativet med på den första råkopian. Jag valde att inte ta med hela vänsterdelen. Vid fotograferingen var jag medveten om foravtrycken i högerkant men grenarna som sticker in i bilden ger en viss balans och får blicken att stanna kvar. Därför valde jag att ha med dessa element i kompositionen men komponerade ändå så att möjligheten att beskära till kvadratiskt format låg öppen. När jag nu studerar råkopian betsämmer jag mig för att beskärning till kvadrat är bästa alternativet. Fotavtrycken stör lite för mycket som jag upplever det.
Motivet är fotograferat med Bessa L försedd med 15mm supervidvinkel. Filmen är T-Max 100. Jag kopierade på Fotokemika Fineprint G som är ett blankt, variabelt RC-papper med mycket hög maxsvärta, dessutom lätt att tonstyra. Pappersframkallare var Dektol, som ger Fineprint neutral - lätt varmsvart bildton, och framkallningstiden 2 minuter. Förstoringsapparat: Leitz Focomat 1C med Focotar 4,5/50mm, nedbländad till 8. Valde filter 3 (ngt hårdare än normalt) dels för att negativet var lite mjukt och dels för att få bättre kontrast i snön på isen, vilket jag tyckte var viktigt för intrycket. Med provremsa kom jag fram till att 24 sek belysningstid gav tillräcklig teckning i högdagern (snön uppe på trädstammen). Av grundkopian ser jag att teckningen i snön, på isen bortom stammen, är för dålig. Himlen är också för ljus. I nästa kopia ska jag därför försöka åtgärda detta.
Bild nr 1 - Råkopian: