Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde i Capture NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard_L

Aktiv medlem
Tjena,
Har ganska nyligen börjat testa Capture NX2 och är nyfiken på hur ni andra jobbar med detta verktyg.
Här nedan har jag försökt att beskriva mitt arbetsflöde (så generellt som möjligt). Fotar oftast Landskap med en D700.

Importerar NEF filerna med Nikon Transfer till en ny folder.
Kör Capture NX2 i “browse”-mod och går igenom filerna:
- Raderar skräpet
- Ger 3 stjärnor till de filer jag vet att jag vill jobba vidare med.
Vanligtvis går jag igenom filerna ca 3 gånger och brukar behålla ca 20%.

Redigerandet:
- Ger filen jag ska jobba med ett mer beskrivande namn, samt 4 stjärnor (arbete pågår) och öppnar den i Edit-mod.

- Camera settings: Jag sätter oftast vitbalansen manuellt i kameran och behöver sällan röra den här. Andra kamerainställningar: Neutral, Skärpa 2, Brusreducering 0, Kontrast -2. (Dessa inställningar tycker jag ger bra “utrymme” för att jobba vidare med filen.)

- Quick fix: Exponeringskompenserar om så behövs och lägger eventuellt på en liten S-kurva.

- Camera and Lens Corrections: Har alltid Auto Color Aberration påslaget, och använder ibland Vinjette Control.

- Jag kör sedan oftast “Color Contrast Range” med hyfsat sparsamma drag i reglagen.
- “Control Points” för att mörka ner eller ljusa upp olika delar i bilden.
- Sätter vit- och svartpunkt
- Global skärpning: USM 30/4/4 (luminance)
- Lokal skärpning: USM 6/50/4 (luminance) och placerar ut med hjälp av positiva SCP:er.

För att spara på webben:
- Konverterar färgrymden till sRGB (jobbar annars i ProPhotoRGB)
- Förminska bilden (långa sidan 1024)
- Lägger eventuellt på lite mer skärpa
- Spara som jpeg i en underfolder JpegWeb

Färdig! Ge filen 5 stjärnor.

Tjena,
Har ganska nyligen börjat testa Capture NX2 och är nyfiken på hur ni andra jobbar med detta

ganska liknande, men börjar med en stjärna. Fyra eller fem stjärnor reserveras för ett fåtal bilder som är tillräckligt bra att förstoras till A3. väljer dessutom en av tjugo kategorier som default vid import i Nikon Transfer. försätter därefter i Aperture på ungefär samma sätt.

/Casi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar