Annons

Arbetsflöde D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

haer

Medlem
Jag är relativt ny på digitalkameror och har en mängd frågor/funderingar på hur man skall få ut bästa möjliga kvalité. Har förstått att den är raw som gäller men sen då...?

- Skall man konvertera "linear" eller "non linear"?
- Actions till PS eller justera själv?
- Har kamerainställningarna för skärpa, färgmättnad osv inverkan på raw filen och/eller konverteringen?
- Om man ska interpollera, gör man det före eller efter actions/justeringar i PS?

Plus en mängd andra frågor... Tacksam för alla tips!

//Håkan

Canons mjukvara

Har en Powershot G1, kameran är annorlunda men mjukvaran är densamma som för G2 och D30, och troligen rätt lik din!

Om du konverterar RAW-filer utan att använda Canons egna kompensations-program (dagsljus/tungsten etc) får du bilder som innehåller 10 bitar/kanal, på så sätt får du bättre möjlighet att själv korrigera gulstick mm i Photoshop. Jag tror att du bara kan använda valet lin/log för detta fall?

De inbyggda funktionerna för stick-borttagning arbetar icke-linjärt, och är optimerade för egenheter hos CCD:n. Jag har arbetat en hel del i Photoshop men inte lyckats få lika bra resultat med vare sig kurvor eller nivåer.

Att använda färgkorrigerande filter i Photoshop går enligt min mening lika bra före eller efter interpolation, dvs ändring av storlek på bild. Däremot bör du vara försiktig med kantskärpning, både med kamerans inbyggda funktioner och i photoshop. Ta detta som sista steg efter interpolation i Photoshop i stället.

RAW-formatet är helt rent från kamerainställningar från början! Det enda du har "låst" är de fysiska exponeringsförhållandena, tid, bländare, ISO (på alla Canon-modeller tror jag) osv. Därför kan du i mjukvaran i efterhand ändra färgmättnad mm.

Kolla även denna länk till alternativ mjukvara för Canon-kameror:
http://www2.primushost.com/~dcoffin/powershot/

//Anders

Håkan: om du ska interpolera, så konvertera bilden först från RAW i 16-bitars läge, sen interpolerar du, sen konverterar du den till 8-bitars läge. Det blir RUSKIGT mycket bättre kvalité om du gör så motför om du direkt från RAW konverterar till 8-bit och Sen interpolerar.

Finns nåt bildexempel ute på webben angående detta, ska se om jag hittar det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar