ANNONS
Annons

RAW konverterare med mer features och mindre kringlull

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillar ju Lightroom men när trådskaparen inleder med att skriva:
Idag fotograferar jag jpg +raw och har inget behov av en bildsorterare eller bildeditor eller workflow applikation utan är altså bara ute efter en smidig rawkonverterare för att framkalla enstaka bilder som jag är särskilt nöjd med.

så är det ju precis Lightroom han inte vill ha!

Just så här kände jag också, det var därför jag inte provade Lightroom först men nu har folk här övertygat mig om att det absolut är mödan värt. Nu är det bara tiden som skall skramlas fram :)

Med den beskrivningen borde väl Elements vara ett gott val - skulle bli förvånad om inte redan den version som TS kör har alla de verktyg som efterfrågas.

Elements (och Rawterapee) har som sagt, i sin Raw konverterare, vad jag har hittat, inte någon möjlighet att selektivt bestämma var i bilden en justering skall appliceras.

Elements har heller ingen möjlighet att selektivt påverka de olika färgkanalerna var för sig.

Tim
 
Just så här kände jag också, det var därför jag inte provade Lightroom först men nu har folk här övertygat mig om att det absolut är mödan värt. Nu är det bara tiden som skall skramlas fram :)



Elements (och Rawterapee) har som sagt, i sin Raw konverterare, vad jag har hittat, inte någon möjlighet att selektivt bestämma var i bilden en justering skall appliceras.

Elements har heller ingen möjlighet att selektivt påverka de olika färgkanalerna var för sig.

Tim

Jag tror säkert att du kommer att trivas med Lightroom - jag hade själv Elements innan jag bytte och jag upplever LR som betydligt trevligare att jobba med.

Däremot, när det gäller selektiv behandling av delar av en bild, så är jag ganska säker på att du i Elements - totalt sett - har mer verktyg än vad du har i LR.

Nåväl, det bästa är ju att prova LR - det kommer ju också fungera utmärkt att ha Elements kopplat till LR så att du kan ta till Elements för de redigeringar som inte LR klarar av.
 
Elements (och Rawterapee) har som sagt, i sin Raw konverterare, vad jag har hittat, inte någon möjlighet att selektivt bestämma var i bilden en justering skall appliceras.

Jag installerade Raw therapee förra veckan för att testa några saker och det hade gjort enorma framsteg sedan jag testade det sist vilket var för 3-4 år sedan, men den funktionen saknas fortfarande (eller är en mycket väl gömd funktion) och är något som jag håller med om att dett är en oumbärlig funktion från och till.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.