Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

haer

Medlem
Jag är relativt ny på digitalkameror och har en mängd frågor/funderingar på hur man skall få ut bästa möjliga kvalité. Har förstått att den är raw som gäller men sen då...?

- Skall man konvertera "linear" eller "non linear"?
- Actions till PS eller justera själv?
- Har kamerainställningarna för skärpa, färgmättnad osv inverkan på raw filen och/eller konverteringen?
- Om man ska interpollera, gör man det före eller efter actions/justeringar i PS?

Plus en mängd andra frågor... Tacksam för alla tips!

//Håkan

Canons mjukvara

Har en Powershot G1, kameran är annorlunda men mjukvaran är densamma som för G2 och D30, och troligen rätt lik din!

Om du konverterar RAW-filer utan att använda Canons egna kompensations-program (dagsljus/tungsten etc) får du bilder som innehåller 10 bitar/kanal, på så sätt får du bättre möjlighet att själv korrigera gulstick mm i Photoshop. Jag tror att du bara kan använda valet lin/log för detta fall?

De inbyggda funktionerna för stick-borttagning arbetar icke-linjärt, och är optimerade för egenheter hos CCD:n. Jag har arbetat en hel del i Photoshop men inte lyckats få lika bra resultat med vare sig kurvor eller nivåer.

Att använda färgkorrigerande filter i Photoshop går enligt min mening lika bra före eller efter interpolation, dvs ändring av storlek på bild. Däremot bör du vara försiktig med kantskärpning, både med kamerans inbyggda funktioner och i photoshop. Ta detta som sista steg efter interpolation i Photoshop i stället.

RAW-formatet är helt rent från kamerainställningar från början! Det enda du har "låst" är de fysiska exponeringsförhållandena, tid, bländare, ISO (på alla Canon-modeller tror jag) osv. Därför kan du i mjukvaran i efterhand ändra färgmättnad mm.

Kolla även denna länk till alternativ mjukvara för Canon-kameror:
http://www2.primushost.com/~dcoffin/powershot/

//Anders

Håkan: om du ska interpolera, så konvertera bilden först från RAW i 16-bitars läge, sen interpolerar du, sen konverterar du den till 8-bitars läge. Det blir RUSKIGT mycket bättre kvalité om du gör så motför om du direkt från RAW konverterar till 8-bit och Sen interpolerar.

Finns nåt bildexempel ute på webben angående detta, ska se om jag hittar det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar