Annons

Arax TiltAdapter!

Är det verkligen samma?
På den första länken står det att man skall använda Pentacon-six mellanformatsobjektiv, medan den i andra länken påstås den fungera med Canon EOS-objektiv.

Olle
 
Jag såg nu att det är två olika produkter.

En för Kiev-objektiv:
http://araxfoto.com/accessories/tilt/
och en för EOS objektiv men enbart makro:
http://araxfoto.com/accessories/eos-tilt-eos/


Dvs precis som Olle befarade.

Det som var tänkt var att tjacka ett mellanformats objektiv samtidigt som adaptern. Ett vanligt objektiv fungar inte riktigt när man ska tilta.

www.kievcamera.net har både objektiv och adaptern för 1500:- (som ska beställas på måndag för den delen).
 
Det som var tänkt var att tjacka ett mellanformats objektiv samtidigt som adaptern. Ett vanligt objektiv fungar inte riktigt när man ska tilta.

www.kievcamera.net har både objektiv och adaptern för 1500:- (som ska beställas på måndag för den delen).

Jag har nosat på liknande adaptrar. Själv vill jag ha en för CZ-optik med hbl-fattning, för att jag har 4 CZ-objektiv ligger. Det ska bli intressant att läsa dina erfarenheter när du har fått adaptern!
 
Jag har nosat på liknande adaptrar. Själv vill jag ha en för CZ-optik med hbl-fattning, för att jag har 4 CZ-objektiv ligger. Det ska bli intressant att läsa dina erfarenheter när du har fått adaptern!

Kievcamera.net hade inte adaptern inne, men jag har mailat och frågat om leveranstider osv. Men troligtvis beställning på måndag. Men jag väntar mig inget paket före jul för att vara ärlig.


Edit: Fick precis mail om att han hade EN hemma som han har lagt undan åt mig med lins. Klockrent.
 
Arax har den också och det brukar iaf vara bättre att köpa objekiven därifrån eftersom de är blueprintade och mycket jämnare i kvllietén (samma som kiev fast med rework

http://www.araxfoto.com/accessories/tilt/


lite "reklam", men faktum är att de är klart bättre - jag flera arax objektiv och nöjd med dem alla.

"ARAX lenses all are rebuilt and tested an additional time to eliminate any manufacturing defects. All elements are centered and aligned. Our lenses must meet a higher standard of quality to get the ARAX name and warranty. This applies to any of our lenses using the Kiev C or Kiev B mount. Nobody else can supply these lenses with such a superior guarantee of quality and service."
 
Araxfoto är nästintill samma sak som Kievcamera.net. Adaptern är samma som Arax.Båda från Ukraina. Hursomhelst så fick jag Adaptern och objektivet idag. Adaptern i sig är helt ok. Rätt schysst passform. Väldigt bra faktiskt, både på kamera änden och objektivet. Objektivet i sig verkar vara helt ok. Bländarringen går mjukt och fint och har distinkta klick för varje bländare. Lammellerna verkar gå fint dom med och dom ser fina ut från det man kan se. Fokusringen går mjukt och fint.

SÅ tillsammans då. Rätt bra, jag är lite reserverad ännu även om jag springer runt med kameran hemma som en påtänd 7 åring. Jeffla kul med tilt. Små miniatyr mjölklitrar och limpor överallt.

Själva adaptern funkar så att man vrider på en ring för tilten. 0 till 8:a grader. Men för att nå alla axlar så kan man vrida på hela objektivet.

Ni får inga bilder....
 

Nämen, strålande! :)

Det är sånt här som får mig att vilja skaffa en videokamera. Vissa saker är så mycket enklare att visa/förklara med rörlig bild än stillbild och text :)

Hur mycket påverkar 8° tilt skärpeplanet? Känns det som att skärpeplanet hamnar 25°? 45°? :)

Verkar ju väldans smidig med ringen man snurrar på för att ändra tilt!
 
Kan inte svara på hur många grader man ändar på skärpeplanet. Jag ska fota lite mer med det imorn och i veckan. Kommer att posta lite då och då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.