Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arangerade bilder i Redaktionel foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt att förstå vad du menar att fotografen gör för fel. Vad jag kan se så fotograferar han något som händer framför kameran och arrangerar inte något.

Men, jag reagerar mer på att den som lagt filmklippet är uppenbart partiskt och kallar folk för terrorister och horor. På grund av detta är det svårt att använda klippet som en trovärdig beskrivning av ett skeende.
 
Svårt att förstå vad du menar att fotografen gör för fel. Vad jag kan se så fotograferar han något som händer framför kameran och arrangerar inte något.
Nämen Magnus, Vad är det som är svårt att förstå? OK, jag blev själv stöt av språkbruk, men det är irrelevant i sammanhanget.
Det här ser jag: Tjejerna blev med våld (det syns och det hörs att dem protesterar och gråter) dragna fram till barrikaden där de fick tårgas på sig och blev utsatta till ytterst obehag och fara. Sedan dragna tillbaka till kameror för att tillfredsställa fotografer. Inte arrangerat?
Fotografen fick omslagsbild och migranterna fick sin budskap (polisen är svin) fram till allmänheten. Rätt? Opartiskt? Skulle bilden finnas om tjejerna inta "ställde upp" ? Etiskt?
Om det är allt i sin ordning då har jag en idee: Jag dammar av min kamera, hämtar i skafferiet en rödlök, hackar den och ber min tjejgranne att "ställa upp" :) Och med lite övertramp, hävdar att jag var där. Hurra mig! (Vist bra för bildbyrå, men då står det i bildbeskrivning)
Jag förstår att amatörer och nybörjare ofta ifrågasätter INTE hur "stora pojkar" jobbar... jag säger bara: TYVÄRR!
Men nu tar jag kaffe
Godmorgon
 
värst vad du blir arg för att jag säger att filmen är för dålig för att dra några slutsatser av. Jag har inte försvarat någon.
 
Christopher Furlong plåtar bl.a. för GETTY. Här finns en video om bl.a. hur han tog några kända bilder. https://www.youtube.com/watch?v=f0CF9c8B_3M
Jag skäms? Har etiken och integritet ändrat sig med tiden? Jag är stolt att jag numera använder kameran som bokstöd.

Hemsk video, självklart partisk, onödigt språk, tror jag såg en scen 10 gånger, nog trummas budskapet fram.
Fotografen tog bilder av det som hände, det var inte han som arrangerade / drev fram situationen utan ett par personer i gruppen. .
 
Jag tröttnade på videon efter två minuter, men under den tiden kunde jag inte se att någon fotograf gjorde fel. Med upploppsmakarna är det dock annorlunda, de verkar vilja invadera ett annat land....
 
Känslig fråga, känsligt ämne (speciellt i Sverige)..
Bara att konstatera att de flesta agerar utifrån sina egna, egoistiska motiv, vare sig
dom är terrorister, migranter fotografer etc. De flesta människor är inte filantroper
till 100%

Det är säkert lättare att få bra betalt för en bild av flickor/barn som utsätts för våld från dom onda
(poliserna) än en trettioårig man (lättare få den sistnämnda bilden utan arragemang)
Trycket från redaktionerna att få "rätt" bilder är nog relativt stort.
 
värst vad du blir arg för att jag säger att filmen är för dålig för att dra några slutsatser av. Jag har inte försvarat någon.
Nej nej, inte arg. Förlåt om det förefallit så. Definitivt inget personligt heller. Bara vägen media går :(
Inte irriterad på VisuaLD heller. Dagen är för bra för det :)
 
Hemsk video, självklart partisk, onödigt språk, tror jag såg en scen 10 gånger, nog trummas budskapet fram.
Fotografen tog bilder av det som hände, det var inte han som arrangerade / drev fram situationen utan ett par personer i gruppen. .
Vi kan ta det så här: Tjejerna var "modeller". "Ett par personer" var "assistenter". För det var precis det som HÄNDE.
Uppenbarligen!
Och nu om fotografer var aktiva i arrangemanget eller var det "spontant" spelar mindre roll.
Tycker att kan best hålla med "pictorhayes" svar. Men väldigt kul att se hur folket reagerar.
 
Men, jag reagerar mer på att den som lagt filmklippet är uppenbart partiskt och kallar folk för terrorister och horor. På grund av detta är det svårt att använda klippet som en trovärdig beskrivning av ett skeende.
Texterna bör man bortse från. Det intressanta är om videosekvenserna är trovärdiga eller inte, och om de kan ha klippts på ett sätt som främjar en specifik ståndpunkt.
 
Vi kan ta det så här: Tjejerna var "modeller". "Ett par personer" var "assistenter". För det var precis det som HÄNDE.
Uppenbarligen!
Och nu om fotografer var aktiva i arrangemanget eller var det "spontant" spelar mindre roll.
Tycker att kan best hålla med "pictorhayes" svar. Men väldigt kul att se hur folket reagerar.

Låter mest som du tycker saker.

Jag håller inte med dig om att det är fakta och om fotografen arrangerat eller inte är avgörande, fotografer får nämligen inte arrangera redaktionella bilder.
 
Texterna bör man bortse från. Det intressanta är om videosekvenserna är trovärdiga eller inte, och om de kan ha klippts på ett sätt som främjar en specifik ståndpunkt.

Videosekvensen är klart klippt vinklat men, det är inte videosekvensen det handlar om utan stillbilderna som fotografen tog i slutet.
 
Stillbilderna är förstås ett utsnitt av verkligheten. Hur representativt det utsnittet är kan man kanske få hjälp att bedöma genom videon, men hur trovärdig videon är bör man nog fundera på.
 
Stillbilderna är förstås ett utsnitt av verkligheten. Hur representativt det utsnittet är kan man kanske få hjälp att bedöma genom videon, men hur trovärdig videon är bör man nog fundera på.

Jag tror TS ville få det till att stillbildsfotografen arrangerat eller medarrangerat bilderna i strid med redaktionella regler. Det håller inte jag med om, fotografen dokumenterade det som hände. Den embarmligt dåliga videon visar ett par aggressiva personer i flyktinggruppen som utsatte barnen för elände. Om någon arrangerat något är det dessa personer, inte fotografen. Fotografen visade för övrigt rätt stort mod att stå kvar trots stenkastning och upphetsad situation i ena änden och tårgas från andra änden..
 
Jag tror TS ville få det till att stillbildsfotografen arrangerat eller medarrangerat bilderna i strid med redaktionella regler. Det håller inte jag med om, fotografen dokumenterade det som hände. Den embarmligt dåliga videon visar ett par aggressiva personer i flyktinggruppen som utsatte barnen för elände. Om någon arrangerat något är det dessa personer, inte fotografen. Fotografen visade för övrigt rätt stort mod att stå kvar trots stenkastning och upphetsad situation i ena änden och tårgas från andra änden..
Ja, det är min (tentativa) uppfattning också. Jag tycker inte att man kan anklaga fotografen för att ha varit delaktig i en arrangerad bild efter vad videon visar. Däremot kan fotografiet ha publicerats utan att sammanhanget stod klart, men det vet jag ju inte eftersom jag inte har sett bilden i nyhetsmedia.

Beslut om hur, var och när en bild publiceras brukar dock inte fotografen alltid vara delaktig i.
 
Det beror väl ändå på hur fotografen beskriver bilden / händelsen, oavsett hur bilden ser ut "i verkligheten".

Om jag tar en bild av en tiger i en djurpark och beskriver den som att tigern är vild och jag stirrar döden i vitögat så är ju bilden äkta, men inte beskrivningen av händelsen.

Om fotografen beskriver de tagna bilderna så som att barn/kvinnor utnyttjas för att måla upp en viss bild så ser jag inget problem. Då stämmer ju bilden med verkligheten.
Det bästa vore ju dock om man kan få med hela händelsen inom ramen av kompositionen.
 
Det beror väl ändå på hur fotografen beskriver bilden / händelsen, oavsett hur bilden ser ut "i verkligheten".

Om jag tar en bild av en tiger i en djurpark och beskriver den som att tigern är vild och jag stirrar döden i vitögat så är ju bilden äkta, men inte beskrivningen av händelsen.

Om fotografen beskriver de tagna bilderna så som att barn/kvinnor utnyttjas för att måla upp en viss bild så ser jag inget problem. Då stämmer ju bilden med verkligheten.
Det bästa vore ju dock om man kan få med hela händelsen inom ramen av kompositionen.

Fotografen ska förstås beskriva bilden som denne sett den. I en sån rörig situation kräver i alla fall inte jag att han ska beskriva mer än vad han såg och upplevde.

Vad stod det i bildtexten?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.