Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APX 100 & Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

ahava

Ny medlem
hej,

vad använder ni för blandning å tider för APX 100
med Rodinal framkallare?
tittade på Digitaltruth.com men fick inte riktigt
grepp på tabellen,
vissa fält var tomma i diagrammet för rodinal 1+50
till APX 100,
vad menas med 35mm, roll, sheet ???

är nybörjare så all hjälp är välkommen

Själv anv. jag inte Rodinal, har för mig att den ska ge grovt korn och bra skärpa.
Leta på nätet eller maila en fråga till tillverkaren av Rodinal.

Anv. själv alltid Perceptol 1+3, fint korn bra skärpa.
APX100 har jag än så länge bara framkallat. Negativen ser lovande ut.

35mm är vanlig filmstorlek till 35mm kamerasystem.
roll är till för mellan formatare, alltså 6*4,5 till 6*7.
sheet är bladfilm, storformatare 9*12 och uppåt.

På det blad jag har från Agfa så rekommenderar de 17 minuter med Rodinal 1+50 i 20 grader. Det ger dock lite för hög kontrast för de flestas smak, så många föredrar lite kortare tider. 13-15 minuter.

Agfa APX 100 och Rodinal går utmärkt utan att kornet blir för grovt.
På Digitaltruth.com så har de tre tabeller en för vanlig småbildsfilm (35mm) en för 120 eller 220-film (rollfilm) och den tredje för blad film till storformat (sheet). Det kan skilja i tider på dessa men till Agfa APX bör det vara samma.Det är en lucka på 35 mm film men 120-film visar 13 minuter 1 + 50 spädning på Digitaltruth. 13 minuter är det många som rekommenderar.

Kollar man på Agfas uppgifter får man tänka på att de har tider till ett högre gamma värde (kontrast).
http://www.agfa.com/photo/products/pdf/C-SW16-E15.pdf

Ursäkta. Skrev min text före lunch men glömde att "skicka" den. såg att flera svar innan vara samma som jag skrev.

Det verkar dock som tiderna för 24 grader skiljer en del för Agfas datablad och tabellen från Digitaltruth.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar