ANNONS
Annons

Aps vs 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag har en Minolta S1 (APS systemkamera) och tycker att bilderna blir gryniga. Är det mig det beror på eller filmen?

Har hört på omvägar att APS har ett mindre negativ och därför blir bilderna gryniga när de förstoras till normalformat, ligger det något i det?

Mvh
Amatör-Anders

APS har ett mindre format, om du dessutom använder panorama då gör kameran egentligen ett utsnitt av negativet och uppförstoringen blir än större. Om du dessutom kombinerar med 200 ISO eller 400 ISO - då blir dina bilder mycket gryniga. Så där har du olika orsaker till grynigheten.

fotohälsningar
Terje

Ja, kanske det! Men jag fick säga vad jag tycker om APS, och jag tror fotografen fick det svaret han ville ha.

fotohälsningar
Terje

35 mm

Jag fotade också med APS film en gång i tiden, men byte till 35 mm delvis av korniga bilder. Kornigast blir det när man använder det bredaste formatet och en snabb film.

Lösning köp en systemkamera och använd långsammare film när ljuset tillåter. Typ ISO 100.

/Per

Angående Aps fördomar

Detta är intressant.
Mvh
Anders

Fotografis synpunkter
APS är ett alldeles utmärkt format med många finesser som gynnar bildkvaliteten. Att negativen är mindre spelar mindre roll med dagens finkorniga filmer och skärpan kan t.o.m. gynnas av den kortare normalbrännvidden. Att APS har ett närmast idiotsäkert laddningssystem gynnar framförallt dem som inte tar så många bilder om året och därför är mindre säkra på kamerahanteringen.

Skall man vänta på framtidens digitala kameror? Här bör man inte uttala sig alltför kategoriskt, men jag svarar ändå nej. Det kommer att dröja innan det kommer digitala kameror som är lika bra som APS eller 35 mm är nere i rimliga priser. Och det fotografiska negativet är ett ypperligt lagringsmedia för bild, i många avseenden överlägset de digitala media som finns idag. Om jag skulle köpa en zoomkompakt idag så skulle jag inte tveka - det skulle bli en APS.
Av Lars Kjellberg

Det beror på vilka kvalitetskrav man ställer till sina bilder. Vill man ha bra kvalitet, går man ju inte ned i filmformat och ökar ISO-värdet. Då blir bilderna automatiskt mycket sämre.

Enkelt räknestycke!

fotohälsningar
Terje

Lars Kjellbers uttalande får stå för honom. Jag skulle aldrig köpa en APS-kamera. Knappt jag skulle rekommendera en sådan åt min mormor ens, då vanliga 135-kompakter ju har autofokus, och de med fast brännvidd ju har vidvinkel med stort skärpedjup. Ladda en modern kamera är lätt, eljest låter man nån på fotoaffären ladda kameran när man lämnar in den gamla rullen. Kjellbergs uttalande om bättre skärpa med APS faller platt då de bättre skärpedjupet med formatets normal och tele-inställningar inte ger så mycket mer skärpa ändå då det döljs av det större kornet.

Digitalkameror ser jag personligen mest som ett verktyg för att snabbt få fram bilderna och kunna hantera dem i datorn. Digitala bilder känns mer anonyma då informationen är dold på en diskett eller CD. Ett negativ ÄR bilden. Ett negativ kräver ingen elektricitet för att framställa bilder av. Man kan t.o.m. bleka fram en bild genom att lägga ett neg på ett papper, en träbit m.m.

När jag filmade mina nära och kära med videokamera för ca 10-11 år sedan så kände jag dåligt samvete eftersom jag visste att videoband var ett dåligt sätt att bevara information. Bara några år efteråt var bildkvaliteten urusel och grynig med "drop-outs" allt fler vita prickar här och där där informationen gått förlorad. Jag använder inte min videokamera längre.

Däremot känner jag mig trygg med svartvit film och fotopapper som jag framkallar och behandlar med omsorg. Vill jag ha bilderna i datorn så scannar jag in dem. Går lika bra, och jag är nöjd med detta förfarande. Jag behöver inte digitalteknik, och inte ens autofokus. Ingen motståndare till "framsteg" är jag heller, men jag behöver dem inte.

Re: Angående Aps fördomar

andersxx11 skrev:
Detta är intressant.
Mvh
Anders

Fotografis synpunkter
APS är ett alldeles utmärkt format med många finesser som gynnar bildkvaliteten. Att negativen är mindre spelar mindre roll med dagens finkorniga filmer och skärpan kan t.o.m. gynnas av den kortare normalbrännvidden. Att APS har ett närmast idiotsäkert laddningssystem gynnar framförallt dem som inte tar så många bilder om året och därför är mindre säkra på kamerahanteringen.

Skall man vänta på framtidens digitala kameror? Här bör man inte uttala sig alltför kategoriskt, men jag svarar ändå nej. Det kommer att dröja innan det kommer digitala kameror som är lika bra som APS eller 35 mm är nere i rimliga priser. Och det fotografiska negativet är ett ypperligt lagringsmedia för bild, i många avseenden överlägset de digitala media som finns idag. Om jag skulle köpa en zoomkompakt idag så skulle jag inte tveka - det skulle bli en APS.
Av Lars Kjellberg

Hej

när skrevs detta?

Mvh
Johan
www.motljus.com

Aps disk.

Precis Terje, enkel matematik.
Det är därför som mellanformat ger bättre bilder än 35 format.
Ex.Hasselbladkameror ger bättre bildkvalitet än alla förekommande 35 formats fabrikat.
Och fasten med det i åtanke att det är svårare att göra skarpa linser med stora glasbitar än med små.
Personligen är jag väldigt nöjd med en kamera som jag har till låns.
Det är en Plaubel 67 Makina, som är utrustad med Nikon 80/2:8 mellanformatsobjektiv.
Mvh
Anders

Jadu, visst ger mellanformatfilm bättre utgångsläge än småbildsfilm. Rent storleksmässigt.

Fast kameror, objektiv och skärpedjupsförmåga har ju en viss betydelse också - inte sant?

Jag vill inte hamna i någon lång diskussion om vad som är bäst av småbild och mellanformat. Jag har själv gjort mitt val, som jag förklarat på annat ställe.

fotohälsningar
Terje

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar