Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

kvabbson

Ny medlem
Hej!

Jag är relativit ny här på fotosidan så jag vet inte om ni tagit upp det förut men jag har inte hittat det i alla fall. Hoppas ni har förståelse i fall det skulle bli "dubbla frågor"
Det är så att jag har en massa (ca 100-150) framkallade APS-rullar hemma som jag gärna skulle vilja göra om till digital form. Hur går man då bäst tillväga? KAn man lämna in dem till en vanlig fotohandlare utan att det blir svindyrt eller finns det negativscanners för APS-film på markanden som inte kostar allt förmycket och som är relativit tids- och kostnadseffektiva? JAg vill ju helst ha alla bilderna i digital form, inte bara några enstaka...

Någon som vet?

har du så många bilder kan det vara lönsamt att skaffa en egen skanner. Finns många småbildskannrar som klarar av APS. Annars är väl foto på CD ett alternativ.

Låter som att det kan bli dyrt att lämna in 100-150 rullar & digitalisera, du får kolla upp.

Annars så kan en begagnad skanner som grejar APS eller har möjlighet till APS-tillsats vara ett alternativ.

Minolta sålde för några år sen en billig APS-skanner som bör kunna gå att köpa mycket billigt idag. Nackdelen med den är att den bara grejar APS (tror jag?) samt att den är ganska så enkel med låg upplösning, den ska därför vara mycket billig.

Såg på Scaninavian photo att en APS-tillsats till de populära Dimage Dual II/III/IV, kostar ca 1500 kronor, dessa skannrar bör gå att hitta billigt begagnade.

Klart det kostar lite men jag har en känsla av att det blir dyrt att lämna in så många filmer som du skriver.

//Larsa

Varför inte skanna dina papperskopior i en vanlig flatbäddsskanner? Det borde väl vara den billigaste och enklaste lösningen?

Olle

Jo, det hade varit det enklaste men filmerna är framkallade i Thailand och av mycket varierande kvalitet (jag bodde på landsbyggden och det fanns bara ett ställe i närheten där de tog emot APS). JAg tror att det är framkallniningen som gjort bilderna lite si och så för de som är framkallade i Sverige är mycket bättre. Men vem vet, jag kanske bara tog kassa bilder eller så påverkades filmen av värmen?...

Det fanns för några år sedan speciella APS-scannrar för hemmabruk där man kunde mata in hela rullen och sen skötte den sig själv. Sådana borde inte betinga något större värde på begagnatmarknaden då APS är tämligen ointressant idag.

Kodak hade också en skanner speciellt för APS som var rätt billig. Tror den kostade ca 2500 kronor och när Scandinavian sålde ut de sista häromåret gick de för runt tusenlappen. En sån borde väl knappast vara omöjlig att lokalisera begagnad.

ANNONS