Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apples nya LED skärmarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_R

Avslutat medlemskap
Apples nya LED skärmar

Jag funderar på att köpa den nya MacBook Pro 15" (LED skärm) samt en Apple LED Cinema Display 24", primärt för bildbehandling.

Jag undrar om någon kan bidra med sin erfarenhet av de nya skärmarna med tanke på bildredigering, kvalité, färgkalibrering etc.

Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:
Riktig hårdvarukalibrering finns väl bara på CRT-skärmar. Eller möjligtvis LCD med analog överföring. Så fort man har digital överföring (tex DVI) så kontrollerar man ju pixlarna direkt från grafikkortet så att säga.

M
 
Apple är bra, men inte på skärmar. Finns massor av trådar om vilken skärm man ska ha. Ingen av trådarna håller Apple-skärmarna särskilt högt, inte ens den nya. Eizo, Lacie, NEC mfl är där man hamnar tillslut. Dessa tillverkare har ju dessutom flera olika prisklasser så att man lätt kan hitta det som passar.
 
Riktig hårdvarukalibrering finns väl bara på CRT-skärmar. Eller möjligtvis LCD med analog överföring. Så fort man har digital överföring (tex DVI) så kontrollerar man ju pixlarna direkt från grafikkortet så att säga.

M

Du vill att skärmen ska hantera färgerna, inte grafikkortet. Att du skickar en rgb-kod till skärmen från grafikkortet säger ju absolut ingenting om hur den kommer att visas.
Hårdvarukalibrering finns på en del Eizo, Nec (LaCie), Quato, Samsung och HP-skärmar (kan ha glömt någon).
 
Hej.
Menar ni att jag inte kan göra en färgkalibrering på min mac book pro 15' med LED-skärm??
(Nyligen köpt en sån)
Det låter märkligt eftersom just Apple rekommenderas till fotoredigering mm.
Är det verkligen så? Och i så fall undrar jag om färgkalibrering då inte behövs på min dator/skärm?
Någon som har erfarenhet?

mvh
 
Mac göra inga märkvärdiga skärmar. Du får mer valuta för pengarna och bättre kvalité om du väljer Eizo t.ex. I och med att deras kalibreringsprogramvara kommit i ver 2, så kan du hårdvarukalibrera merparten av deras skärmar. Dvs du kan få en hårdvarukalibrerad skärm för under 5000 kr!

För det priset du ev tänker köpa en Apple skärm för, så får du en MYCKET bra "riktig" skärm.

Mac är underbart att arbeta med. Men bildskärmar är dom inte så duktiga på. Men dom är snygga och förföriska, det håller jag med om ;-)

mvh
cf

(oj, nu såg jag att denna tråd var gammal i sitt ursprung... men väl lika aktuell. Dom kan fortfarande inte göra seriösa skärmar för bildbehandling.)
 
Hej.
Menar ni att jag inte kan göra en färgkalibrering på min mac book pro 15' med LED-skärm??
(Nyligen köpt en sån)
Det låter märkligt eftersom just Apple rekommenderas till fotoredigering mm.
Är det verkligen så? Och i så fall undrar jag om färgkalibrering då inte behövs på min dator/skärm?
Någon som har erfarenhet?

mvh

Faktiskt så är det nog bättre att inte kalibrera din Mac Pro. Risken är överhängande att det blir sämre på så sätt att den visar färre färger än innan profilering/kalibrering.

mvh
cf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.