Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en IPS-skärm med 1024*768 pixlar och bakgrundsbelyst med LED.
Kan det bli mycket bättre än IPS?

Låter trevligt! Skall bli kul att se om den har någon bra hårdvara att skylta med. (batteritid inkl.) Ur en ergonomisk synvinkel har jag bara lite svårt att tänka mig att det skulle vara skönt att redigera bilder med den under en längre stund.
 
Kom just på ett användningsområde som kan vara smidigt. Det finns ju en app för att fjärrstyra kameran från iPhone och den ska tydligen fungera lika bra i iPad enligt Apple. En snygg utveckling på det vore ju att kunna använda iPaden som utökad display, typ "Tethering". Smacka av en bild direkt upp på iPaden. Annars kan man ju importera bilderna efter fotograferingen och visa uppdragsgivaren på ett snyggt sätt.

Apple visar än en gång nya innovationer, men nu har Microsoft kommit med en iPhonekiller: MiPhone!


Lagring: 1.44 mb (floppy)
OS: MS DOS
Vikt: 1.4 kg
Batteritid: N/A
Antivirus: Yes, a lot

Höhö :)
 

Bilagor

  • MiPhone_lo.jpg
    MiPhone_lo.jpg
    83.7 KB · Visningar: 586
I Mars!

Från http://www.apple.com/se/pr/library/2010/01/27ipad.html
Pricing & Availability
iPad will be available in late March worldwide for a suggested retail price of $499 (US) for the 16GB model, $599 (US) for the 32GB model, $699 (US) for the 64GB model.

Mest liknar den en Iphone i jätteformat.
Om nu användarsnittet ens är i närheten av en Iphone så är denna manik ett otroligt hjälpmedel till fotografen i fält.
Både mindre och mer hanterbar än en lap.
Med appplikationen för element blir detta ju en höjdare.

Undrar vad prislappen hamnar på.

http://sydsvenskan.se/ekonomi/thomas-frostberg/article624319/Hysteri-kring-Apples-nya-nanting.html
http://technologizer.com/2010/01/24/the-apple-tablet-what-will-be-according-to-you/

Lite priser o mer fakta
http://www.appleinsider.com/article...g_awaited_multi_touch_ipad_tablet_device.html
 
Jag tror den blir perfekt hemma. Sitta vid TV:n och kolla mail, chatta, surfa, osv. Sätta upp den på väggen och ha som familjekalender/surfplatta.
Den väger ju bara 680 gram, alla Asus EEE modeller väger mer, du får ta en av de dyrare Sony VAIO modellerna för att komma under det ...

Med AppStore så blir det superenkelt att köpa programvaror och uppgradera. Där har Apple en stadig inkomst per varje såld iPad. Så smart! Jag tror på succe!

SJälv blir jag bara mer teknikfientlig ju äldre jag blir och ser faktisk ingen nytta med iPad som kan överväga hanteringen av dess format.

Som någon skrev; sitta på tåget, t.ex. Hur ska man hålla denna iPad? Den lär ju väga mer än en bok. Lägger man ner den på bordet blir btrakningsvinkeln obekväm. Ska man bära den så kladdar man ner skärm och den blankpolerade baksidan så att den blir hal och man krampar med fingrarna. Eller så skaffar man ännu mer tillbehör som bokstöd och en moderiktig sleve att stopa skärmen i när man är klar - vilket ger mer prylar att släpa på...

Någon som kan ge ett BRA och PRAKTISK exempel på nyttan med nya iPod? Jag hade en iPaq en gång, och det var kul ett tag, fast den var betydligt mindre...

Jag tror på flopp.

Edit; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9829470#post9829470
 
Snygg och användbar pryl .. synd att det står apple på produkten bara.
Men...frångår de sitt tidigare tänk om att låsa in användaren i äppelvärlden (knappast troligt iof) Så köper jag gärna den.
 
Snygg och användbar pryl .. synd att det står apple på produkten bara.
Men...frångår de sitt tidigare tänk om att låsa in användaren i äppelvärlden (knappast troligt iof) Så köper jag gärna den.

Nä, det är bättre att produkten är beige och att det står Microsoft på den :)
Måste vara jobbigt att gilla en produkt men inte kan tillåta sig köpa den för att det finns ett äpple på den.

Historiskt sett har MS aldrig velat släppa in Apple, macfiler och macar i nätverk. Det har alltid funnits ett motstånd. Däremot har Apple stöd för utbyte av filer mellan plattformarna. Att Apple skulle låsa in dig är verkligen fel, det är precis tvärt om!
 
Senast ändrad:
Känner mig inlåst med min iphone , om Ipad har samma tänk så märks det ännu mera iomed att den aspirerar mot att fungera nästintill som en laptop .

Då är det apple som bestämmer vad som ska finnas att tillgå .
Jag inget emot i-tunes existens, MEN om jag inte vill ingå i deras äppelvärld kräver det väl förstås cracks och hacks och andra garanti problematiska åtgärder precis som iphone.

Men...blir Ipaden ett mer öppet system så är jag intresserad , för Ihpone i sig som hårdvara är en väldigt trevlig sak.

Edit:
Konstigt att äppelfolket är så totalt ignoranta om att apple låser fast användaren i ett systemet som centralt filtrerar vad som skall finnas tillgängligt.
Inget problem för en del..men för den skara som vill kunna använda sin produkt fritt (precis som en pc t.ex) så borde väl apple inte hindra det .. eller hur?
 
Senast ändrad:
Känner mig inlåst med min iphone , om Ipad har samma tänk så märks det ännu mera iomed att den aspirerar mot att fungera nästintill som en laptop .

Då är det apple som bestämmer vad som ska finnas att tillgå .
Jag inget emot i-tunes existens, MEN om jag inte vill ingå i deras äppelvärld kräver det väl förstås cracks och hacks och andra garanti problematiska åtgärder precis som iphone.

Men...blir Ipaden ett mer öppet system så är jag intresserad , för Ihpone i sig som hårdvara är en väldigt trevlig sak.

Men seriöst... det finns ingen annan telefon som erbjuder 140 000 olika program, många gratis, andra för några kronor. Vad är det du saknar?
 
Du bekräftar och till och med försvarar det låsta systemet ?
Ipad kommer ju att köra en variant av Iphones OS, så det blir samma typ av "inlåsning". Jag har viss förståelse för att folk är skeptiska mot att bara Apple-godkända appar finns att tillgå. Men jag tycker att Spotify är en bra exempel på att den oron till största delen är obefogad. Själv var jag övertygad om att Apple inte skulle acceptera Spotify, eftersom applikationen slår direkt mot en av Apples viktigaste affärer -- att sälja musik genom Itunes. Att Apple skulle ha stoppat andra appar av affärsskäl har jag inte heller hört talas om -- det verkar som om alla som uppfyller tekniska krav släpps igenom.
 
:Iboat:
Synd att du inte kan se det som en brist att apple inte tillåter folk att använda vilka program /filer som helst på produkten , för produkterna i sig är jävligt finna prylar.

Vem vet vad vi missar för framtida apps som du nu inriktat dig på iomed att allt måste godkännas av äpplet innan det når ut till massan.
Jag tvingades googla och läsa hackvetenskap nivå medelhög redan första veckan med iphone bara för att kunna använda den som jag vill.
Och tro mig ... det finns en hel del gott i gråzonen utanför itunes till iphone.
 
Apples Ipad är en e-boks-lösning som t ex kindle. Också. Med inbyggd butik. Och färgskärm. Och möjlighet att komplettera bok/tidskrift med en filmsnutt, ljud, bildspel osv.

En vanlig dator med en ordinär tft-skärm är väl också en e-boks-lösning om man så vill. Men det är inget som jag är särskilt förtjust i att läsa
längre texter på. Jag vill ha någon form av e-papper, dvs en skärm som
är såpass kontrastrik att den inte behöver inbyggd belysning. Dvs, att den går att läsa där det går att läsa en vanlig bok.
 
:Iboat:
Synd att du inte kan se det som en brist att apple inte tillåter folk att använda vilka program /filer som helst på produkten , för produkterna i sig är jävligt finna prylar.

Vem vet vad vi missar för framtida apps som du nu inriktat dig på iomed att allt måste godkännas av äpplet innan det når ut till massan.
Jag tvingades googla och läsa hackvetenskap nivå medelhög redan första veckan med iphone bara för att kunna använda den som jag vill.
Och tro mig ... det finns en hel del gott i gråzonen utanför itunes till iphone.

Jo, jag kan se din poäng. Men vilken dator, telefon m.m. tillåter dig att använda precis vad du vill?

Att alla apps måste godkännas av Apple tycker jag är en trygghet, fasen vet hur det skulle gå annars. Då skulle vi få in allt möjligt skit, virus och annat som i PC världen. Hursomhelst har du 140 000 applikationer att välja mellan, vad saknar du?
 
Finns mycket bra program att använda.
Finns idag en app till iphone som heter PS mobile. Baserat på det kan jag ju säga att fotohanteringen på denna kommer nog bli ypperligt.

När det avser prestandan så ska den vara bygd för mediahantering, vilket en bärbar lap inte är. Den är mindre än en bärbar. väger mindre, och är betydligt tunnare.

Det finns en mängd olika program idag för att hjälpa en fotograf i arbete i fält.
App för redigering av bild. Ljusspotmätning,, ljussättning, osv osv, Möjligheterna är i princip oändliga. Typ fantasin sätter gränser.
Vet många fotografer som idag släpper med sig en tung laptop, att spara kg vet alla som fotar natur är guld värt.
Jag ser oändligt många fördelar med denna pryl.
De som nu inte gör det kan ju säga att de vill likna Dr Rodney McKay i stargate.
 
Senast ändrad:
Jag vill ha någon form av e-papper, dvs en skärm som är såpass kontrastrik att den inte behöver inbyggd belysning. Dvs, att den går att läsa där det går att läsa en vanlig bok.
Själv är jag såpass gammal att jag har direkt motsatt uppfattning. Jag skulle vilja att även vanliga pocketböcker (och dagstidningar) hade inbyggd belysning, så att jag kan läsa även på vintern utan att tända alla lampor.
 
Jag har en Iphone och en Macbook pro. Kan någon vara vänlig att förklara var en Ipad passar in, eller varför jag skulle känna mej lottlös utan en sådan tingest. Eller rättare sagt, vad gör den så fantastisk? Jag tycker den ser ut som en tangentbordslös bärbar dator rätt o slätt. Ok, man ska kunna styra den med fingrarna, men..?

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.