Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Apple iPhone 4S
- Trådstartare x-country
- Start datum
ChristerRose
Aktiv medlem
Jag har varit inne på att köpa Canon S95 som komplement till min systemkamera, men måste också köpa en ny mobil. Går i tankarna nu i ställe om jag ska skita i S95 och köpa Iphone 4S i ställe.
Vad tycker ni?
Read this:
http://campl.us/posts/iPhone-Camera-Comparison
The Canon S95 is a touch better - really - it should be - all it has to do is take pictures..=*^)
But - with the iPhone you'll have so much more in your pocket, a camera, a video camera (ok the S95 can do that too) but you also have a computer, a phone a personal assistant (she's great) and a video and picture editor if you spend a few $ on apps - and a lot more...
To me the choice was a no brainer..=*^)
ebermark
Avslutat medlemskap
Jag har varit inne på att köpa Canon S95 som komplement till min systemkamera, men måste också köpa en ny mobil. Går i tankarna nu i ställe om jag ska skita i Canon och köpa Iphone 4S i ställe.
Nu förstår jag att Iphone kanske inte är lika bra, men ändå ganska bra.
Vad tycker ni?
En s95 gör jobbet bättre i alla lägen, särskilt när ljuset är sämre. exempelbilder i bra ljus säger inte ett dugg om hur användbar kameran är.
kommer du bära med dig s95:an tillräckligt ofta är det ett självklart val.
Blir den liggandes hemma kommer du ta bättre bilder med telefonen, eftersom alla bilder är bättre än inga alls.
Till dags dato finns det i alla fall ingen mobilkamera som för mig är tillräckligt bra för att ersätta en "riktig" kamera.
Senast ändrad:
genkakuzai
Aktiv medlem
En s95 gör jobbet bättre i alla lägen, särskilt när ljuset är sämre. exempelbilder i bra ljus säger inte ett dugg om hur användbar kameran är.
kommer du bära med dig s95:an tillräckligt ofta är det ett självklart val.
Blir den liggandes hemma kommer du ta bättre bilder med telefonen, eftersom alla bilder är bättre än inga alls.
Till dags dato finns det i alla fall ingen mobilkamera som för mig är tillräckligt bra för att ersätta en "riktig" kamera.
Där instämmer jag till fullo. Även om kameran i 4S:en är riktig riktigt bra, är det fortfarande en mobilkamera. En S95 piskar givetvis upp samtliga mobilkameror, det är ju trots allt en "premiumkompakt" som bara ska ta just bilder. Skillnaden är, precis som Joakim säger, som störst när ljuset börjar tryta. Inte för att S95 är någon direkt mästare där heller, men den sopar säkerligen banan med samtliga mobilkameror. Den stora fördelen är, som sagt ovan, att man alltid har den med sig, och att den, under inte helt omöjliga förutsättningar, levererar klart godkänd bildkvalitet.
Denna tråden innehöll 60% tramsiga personangrepp och inlägg i nivå med troll. Alla de är raderade. Två nya ämnen är startade med utplockade inlägg:
iphone och dess hållbarhet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139241
Apple är sämst / bäst (en debatt)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139243
x-country
Aktiv medlem
Denna tråden innehöll 60% tramsiga personangrepp och inlägg i nivå med troll. Alla de är raderade. Två nya ämnen är startade med utplockade inlägg:
Tack för det. Då kan jag återvända till min eget skapade tråd igen. Trist att det ska behöva bli så här.
Mankan G
Aktiv medlem
Sen är det alltid humor i att hatet i 9 fall av 10 kommer från folk som inte ens ägt nån produkt från Apple. Men men, haters gonna hate, som man säger ^^
Inte något hat från min sida på själva produkterna, De är fantastiska. Problemet är Apple och dess villkor.
Nu har jag grottat färdigt i messen kring min dotters I4. Bakgrunden är alltså att glaset har en liten spricka i ena hörnet. Den uppstod för ca 8 månader sedan. Telefonen har hela tiden fungerat perfekt. Får några veckor sedan började den krångla. En dialogruta dyker upp som säger att anslutet tillbehör inte är kompatiblelt och ljudet tystnar. Inget tillbehör är anslutet!
Kontakten rengjord = Ingen skillnad..
Hur som helst så börjar jag grotta villkoren för garantirep alt rep som vi betalar själva. Den är köpt på Siba så vi åker först dit. De upplyser oss om att Apple inte kommer att reparera den utan att byta allt som är trasigt. Alltså även det spräckta frontglaset och baksidan som har ett litet litet märke. Oavsett vi vill det eller inte! Varför? Jo för att Apple har skrivit så i sina villkor. De kommer också att till 100% påstå att det trasiga glaset är orsaken till problemen. Att de byter frontglaset skulle jag kunna leva med men bakre glaset?!?
Ringde till Apples kundtjänst och support och döm om min förvåning när de säger att de inte supporterar produkter som inte är köpta via Apples egna butiker. Inte ens telefonsupport!! En produkt som är importerad via Apple SV supporteras alltså inte. Tänk om det vore detsamma med våra kameror. Tyvärr bäste kund. Din CaNikon kan vi inte ge dig telefonsupport på.. Den är ju köpt via en av våra bästa återförsäljare men tyvärr........ Till saken här att när vi köpte telefonen så gick det bra. Apple ändrade villkoren efter att vi köpt telefonen. Siba kände inte till detta. Vare sig kundtjänst eller butikspersonalen.
Jag har en del kontakter med en av operatörerna i Sverige via mitt yrke och de har bekräftat precis det som Sibas kundtjänst sa: "Apple har rena maffiametoder. De gör precis som de vill"..... Jo kundtjänsten sa faktiskt exakt så. När jag försökte med konsumentköplagen så sa de bara att "Apple fullständigt skiter i den. De kommer i alla fall att skylla på det trasiga glaset....."
För mig så är det glasklart. Jag kommer aldrig att köpa en produkt från Apple förrän de ändrar sina villkor..... Förstår faktiskt inte hur detta företag kan hyllas så. Maffia är precis vad de är.
Nu blir det till att skämmas. Det som återstår är att använda hemförsäkringen. Precis som många andra nu när 4S lanserats :-(
x-country
Aktiv medlem
Och jag kan inte använda Apples support via hemsidan heller visade det sig. Inte ens FAQ. Jag måste köpa till supporten....För en produkt de har importerat till Sverige och sålt via en av sina egna återförsäljare........
MEN SNÄLLA...
"Två nya ämnen är startade med utplockade inlägg:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139241"
Hellfog
Medlem
Och hur skulle jag kunna veta det....... att någon plockat ut delar ur en tråd och startat en separat tråd....... Jag hade givetvis skrivit i den tråden om jag bara känt till den.
Hur som helst så "ledsen" för min OT
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1746794&postcount=27
kojbojflickan
Aktiv medlem
Objektiv till min iphone 4s
Jag älskar verkligen min nya 4s. Köpte den nog mest för kameran och är jättenöjd. (Hade den 3gs tidigare).
Hur som helst så var jag in på Teknikmagasinet och köpte mig två objektiv till min 4s. Ett macro/vidvinkel och ett fisheye.
Jag tycker det blir riktigt bra bilder för att vara en mobilkamera. Bilden är tagen utan nån extra ljuskälla så det blir nog ganska grynig om man förstorar den, men med vilken kamera skulle den inte bli det
Jag älskar verkligen min nya 4s. Köpte den nog mest för kameran och är jättenöjd. (Hade den 3gs tidigare).
Hur som helst så var jag in på Teknikmagasinet och köpte mig två objektiv till min 4s. Ett macro/vidvinkel och ett fisheye.
Jag tycker det blir riktigt bra bilder för att vara en mobilkamera. Bilden är tagen utan nån extra ljuskälla så det blir nog ganska grynig om man förstorar den, men med vilken kamera skulle den inte bli det
Bilagor
Leo S
Avslutat medlemskap
Naturligtvis kan den i nte i alla delar jämföras med en "riktig" kamera, och jag har haft Mina fördomar precis som jag hade mot digitalkameror för ett antal år sedan... Men grejen är ju att de som inte bär runt en kamera får möjlighet till allt bättre bilder. Själv bär jag en MTF med pannkakas i fickan ständigt, men min fru som aldrig skulle få för sig att ta med en kamera separat levererar många härliga bilder redan med gamla 4:an. Och nu väntar hon på 4s.
Grejen är ju att se de olika sätten att använda möjligheterna. Detta sagt med erfarenhet av min egen numera något uppluckrade snobbism.. ;-)
Grejen är ju att se de olika sätten att använda möjligheterna. Detta sagt med erfarenhet av min egen numera något uppluckrade snobbism.. ;-)
Mankan G
Aktiv medlem
Allt beror väl på behovet. Jag har tagit massor av "bra" bilder med min mobilkamera. De flesta skulle knappast gå att sälja men för mitt eget höga nöjes skull så duger de alldeles utmärkt...
Värre vore det om jag missade en bild bara för att jag inte har kameran med mig.
Jag skulle faktiskt även gärna se det omvända. Dvs en simkortsplats i en kvalitetskompakt eller i en DSLR. Hemma är alltid mobilen med men på semestern så har jag ett mindre behov av den. Däremot är en kamera alltid med..... Har ingen större lust att släpa runt på två manicker och en massa laddare...
Värre vore det om jag missade en bild bara för att jag inte har kameran med mig.
Jag skulle faktiskt även gärna se det omvända. Dvs en simkortsplats i en kvalitetskompakt eller i en DSLR. Hemma är alltid mobilen med men på semestern så har jag ett mindre behov av den. Däremot är en kamera alltid med..... Har ingen större lust att släpa runt på två manicker och en massa laddare...
ChristerRose
Aktiv medlem
Twitter and Flickr
40% of all photos on Twitter now come from Apple iOS devices..
"“Combined, the iPhone accounts for at least 39% of all photos posted to Twitter, largely due to Instagram and Twitter for iPhone,” Matthew Panzarino reports for TNW."
http://thenextweb.com/apple/2011/11...to-client-and-60-of-all-posted-are-on-iphone/
and
iPhone 4 most popular camera on Flickr [Updated] (from June 21, 2011 - so before 4S):
"[Update] TechCrunch's MG Siegler notes that the iPhone has likely dominated Flickr for a long time, as app-based photos aren't identified as being from an iPhone. In other words, all those shots from Instagram, Hipstamatic etc. aren't counted towards the iPhone's totals. Goodness.
The iPhone 4 is now the most popular camera on Flickr, with a caveat. More on that in a minute. The smartphone's 5-megapixel shooter has finally surpassed the Nikon D90 as the top camera on the photo hosting and sharing service. It's been a slow and steady rise for the iPhone 4 since its debut in June 2010. The cameraphone now sits above the powerhouse D90, the Canon EOS 5D Mark II, Canon EOS Digital Rebel XSi and the EOS Rebel T1i.
Not surprisingly, the iPhone 4 also dominates in the cameraphone category with its closest competitor, the iPhone 3G, a distant second. The only non-Apple product in the top five cameraphones is the Android-powered HTC Evo 4G which sits at the bottom along with the iPod touch."
http://www.tuaw.com/2011/06/21/iphone-4-most-popular-camera-on-flickr/
40% of all photos on Twitter now come from Apple iOS devices..
"“Combined, the iPhone accounts for at least 39% of all photos posted to Twitter, largely due to Instagram and Twitter for iPhone,” Matthew Panzarino reports for TNW."
http://thenextweb.com/apple/2011/11...to-client-and-60-of-all-posted-are-on-iphone/
and
iPhone 4 most popular camera on Flickr [Updated] (from June 21, 2011 - so before 4S):
"[Update] TechCrunch's MG Siegler notes that the iPhone has likely dominated Flickr for a long time, as app-based photos aren't identified as being from an iPhone. In other words, all those shots from Instagram, Hipstamatic etc. aren't counted towards the iPhone's totals. Goodness.
The iPhone 4 is now the most popular camera on Flickr, with a caveat. More on that in a minute. The smartphone's 5-megapixel shooter has finally surpassed the Nikon D90 as the top camera on the photo hosting and sharing service. It's been a slow and steady rise for the iPhone 4 since its debut in June 2010. The cameraphone now sits above the powerhouse D90, the Canon EOS 5D Mark II, Canon EOS Digital Rebel XSi and the EOS Rebel T1i.
Not surprisingly, the iPhone 4 also dominates in the cameraphone category with its closest competitor, the iPhone 3G, a distant second. The only non-Apple product in the top five cameraphones is the Android-powered HTC Evo 4G which sits at the bottom along with the iPod touch."
http://www.tuaw.com/2011/06/21/iphone-4-most-popular-camera-on-flickr/
ChristerRose
Aktiv medlem
Imorgon är det premiär för Apple iPhone 4S här i Sverige. Förhoppningsvis så lyckas jag knipa ett exemplar och jag har höga förväntningar på den nya kameran. Det har publicerats en del bilder på Nätet och det ser mycket lovande ut.
Här kan man t ex se hur den står sig mot tidigare versioner samt emot en Canon S95.
Så här mycket bättre tar den motljusbilder.
Som sagt, det ser mycket lovande ut. Jag tror att jag iom 4S inte längre kommer att ha ett behov av en traditionell kompaktkamera.
I uploaded a couple of iPhone 4S images I've taken the last couple of days to my account if anyone is interested to see the result..=*^)
KGS
Aktiv medlem
Okej, ni som har (har haft) iPhone4, är det stor skillnad på iPhone4S i praktiken? Sitter med en fellevererad fyra som jag kan returnera mot en 4S, men samtidigt fick jag ett bra pris om jag väljer att behålla den, så jag vet inte hur jag ska göra. Vad förlorar jag på att behålla fyran? Kameran är jag inte särskilt intresserad av, ska jag fota så har jag andra järn att ta till.
ChristerRose
Aktiv medlem
Okej, ni som har (har haft) iPhone4, är det stor skillnad på iPhone4S i praktiken? Sitter med en fellevererad fyra som jag kan returnera mot en 4S, men samtidigt fick jag ett bra pris om jag väljer att behålla den, så jag vet inte hur jag ska göra. Vad förlorar jag på att behålla fyran? Kameran är jag inte särskilt intresserad av, ska jag fota så har jag andra järn att ta till.
From the web:
Here's the short list of changes that say "Yes, it's worth to buy iPhone 4S:
Dual-core processor and 7x more powerful GPU
Siri natural language commands and dictation engine
8MP camera with improved low-light performance and capture speed
1080p video capture with stabilization
GSM/CDMA dual-mode device
No more death grip thanks to dual antenna design
64GB option
Power-efficient Bluetooth 4.0 connectivity
Dual Antenna On iPhone 4S
And why not:
Here's the short list that that could potentially discourage you from upgrading to the iPhone 4S:.
Same design
Same screen too, both in terms of size and resolution
The amount of RAM is the same
Siri doesn't work too well for people outside the US - yet
That said - I have several friends who sold their iPhone 4's in the US and upgraded to the 4S and they tell me it is a different phone - much more fun to use - and of course in the US Siri really shines - that will take a while to work well in the rest of the world. Even though it is not working fully here in the UK as well, my wife and I really enjoy Siri, she is a lot of fun and very useful even without the location data knowledge - for example hands-off calls are done just by speaking as are messages, emails, reminders and all that stuff..
As for the camera - it is so much better it's amazing. I would offer that no matter how many "irons" you have you probably seldom carry them around (unless it is something light that fits in your pocket) - but you will always(?) have your phone with you - and this camera is perfectly usable.
Just thought of this:
My wife is using her 4S all the time at the U - the bluetooth for controlling KeyNote Presentations in her lessons, taking notes while in meetings and classes - because it is so much faster it is eminently usable as a pocket computer - she often leaves her MacBook Pro at home now..=*^)