Annons

Apple iBook frågor! Extern skärm osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Jag har nästan bestämt mig för att övergå till mac av diverse anledningar som jag inte tänker ta upp nu.
Jag funderar på att köpa en Apple iBook 14", antagligen med 1GB ram. I nuläget tycker jag det verkar vara den mest prisvärda bärbara macen. Den seriösa bildredigeringen kommer göras med extern skärm.
Hur funkar det att köra iBooken med extern skärm? vilken max upplösning lämnar den ut med extern skärm? Dumma frågor från en som inte är kunnig på området...=)
Använder någon annan iBook? vad är era erfarenheter av den i så fall?

Tack på förhand!
 
Om du nu skall göra seriös bildbehandling och använda extern skärm då är det Apple Powerbook som gäller, bättre grafikkort och digital utgång.

Mvh mikael
 
Ibook har endast vad som kallas för bildskärmsspegling, vilket innebär att man endast få ut exakt samma skärmbild, med samma upplösning, som på Ibooken själv. Powerbook däremot medger skärmbildsdublering, vilket gör att du anpassar bilden på den externa skärmen enligt dennas begränsningar i upplösning. Stor skillnad. Powerbook mycket bättre.

Edit: Använder själv Ibook, men kommer gå över till Powerbook av bland annat just denna anledning. Däremot inväntar jag eventuella nya modeller av Powerbook som (kanske?) väntas i höst. Känns som om Powerbooken håller bättre i längden, även om Ibooken just nu är en väldigt prisvärd dator. Men som ovan nämnts; Powerbook är överlägsen i bildbehandling/hantering.
 
Tack för svaret, men vet ville jag ju inte höra...=( ;)
Hur stor roll spelar grafikkortet vid bildbehandling? Och är DVI utgång nödvändigt?
 
Nu klarnade det lite till. Tack Olof! Verkar som det är Powerbook som gäller då. Synd att den är sååå dyr...=(
 
Men den går väl låsa upp för användning av dubbla skärmar precis som alla andra Macar? Det är ju bara Apple som valt att bakbinda sina grafikkort på det sättet för att inte konkurrera för mycket med Powerbooken och lätt att kringgå. VGA ut är dock inte så roligt.
 
Screen spanning doctor

Det finns ett litet firmewarehack som heter Screen spanning doctor som öppnar grafikkortets funktion att kunna köra med dubbla skärmar utan spegling. Original har Apple blockerat denna funktionen på iBook, antagligen för att göra skillnaden mellan iBook och deras dyrare PowerBook lite större. Det var det första jag fixade när jag köpte min iBook och det har aldrig under två år ställt till med några bekymmer. Du kan hitta det här http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html.
Gå gärna in och sök på 99mac.se, där finns det många trådar som tar upp detta.

/c
 
olofkl skrev:
Ibook har endast vad som kallas för bildskärmsspegling, vilket innebär att man endast få ut exakt samma skärmbild, med samma upplösning, som på Ibooken själv.

Är du säker på att detta stämmer??
körde en Ibook 14 tum idag med inbyggda skärmen och en tillkopplad projektor... vilket ju borde vara samma som en skärm...

jag fick upp två bildskärmsinställningar... kunde köra olika kalibrering på dem och där fanns oxå inställning för upplösning för bägge..
Jag provade inte att ställa dem olika eftersom det inte behövdes...men nog verkade det som att jag kunde göra det??

/b

ps, powerbook har ju bättre skärm, men 14 tums skärmen är bättre än 12.....
 
Jo, det ska visst finnas nån patch för att kringgå låsningen, men som du också nämner ger det ingen DVI, och den digitala bildskärmsporten är rätt bra att ha (VGA=analogt).

Men, man bör naturligtvis vara medveten om att allt vad garanti ryker dit pepparn växer om man gör sådana ingrepp i Ibooken. Om det nu är så att grafikkortet i Ibooken medger skärmbildsdubblering - det är ju ett klenare grafikkort i Ibooken än det är i Powerbooken.
 
Jag tror inte att grafikkortet är den stora skillnaden vad gäller bildbearbetning om du jämför iBook med PowerBook. Om det gäller 3D-hantering kan det nog vara så men inte vad gäller foto. Det som påverkar är nog snabbare hårddisk, systembuss och minne. Jag är himla nöjd med min iBook men jag kommer när jag får råd och nästa speedbump kommer byta till en PowerBook.

/c
 
olofkl skrev:
Jo, det ska visst finnas nån patch för att kringgå låsningen, men som du också nämner ger det ingen DVI, och den digitala bildskärmsporten är rätt bra att ha (VGA=analogt).

Men, man bör naturligtvis vara medveten om att allt vad garanti ryker dit pepparn växer om man gör sådana ingrepp i Ibooken. Om det nu är så att grafikkortet i Ibooken medger skärmbildsdubblering - det är ju ett klenare grafikkort i Ibooken än det är i Powerbooken.

Jag har lämnat in min iBook två gånger på garanti men de måste ha skickat vidare den till just där pepparn växer. För garantin fungerade utmärkt trots att jag har Screen spanning doctor installerat.
 
divander skrev:
Jag har lämnat in min iBook två gånger på garanti men de måste ha skickat vidare den till just där pepparn växer. För garantin fungerade utmärkt trots att jag har Screen spanning doctor installerat.

Ok, my bad i så fall! :)

Trodde att det hela handlade om ett hårdvaruhack och inte bara ett program att installera. Så var det inte på de gamla dasslock-böckernas tid, har jag för mig, men jag kan såklart ha fel. Tack för rättelsen! Och tack för programtipset!

/Olfo
 
Alltså, som med allting annat så styrs ju allt av användningsområde mot ekonomi. Powebooken är ju vesäntligt mycket dyrare än Ibook. Ska man bara lattja lite o inte pyssla så mkt mer så torde ju Ibooken vara ett ganska givet val. Jag personligen har absolut ingen som helst kunskap eller erfarenhet av Mac så därför kommer jag inte spä på den redan tråkiga diskutionen PCvsMac. Däremot är jag desto bättre på PC och kan ju därför säga att DVI är klart mkt bättre än den analoga och ja, Det krävs mkt krut av datorn för att det inte ska kännas trögt med bildbehandling. Jag vet som sagt inte hur Mac utnyttjar sin prestanda men jag själv sitter med en hyfsat ny AMD 64 processor, 1024 RAM och jag önskar själv att jag hade snabbare grejer ibland.

Som du nämde själv så skall du koppla in en extern skärm, låter som en smart sak. Skulle själv aldrig någonsin drömma om att redigera bilder på en 14". skaffa en 19" TFT så blir det bra. Men tänk också på att ju blaffigare skärm du har, desto mer krut måste du ha ut från Grafikkortet. Därmed låter det lite vanskligt att trixa med Ibookens graffekort. Även omdet går så är det inte säkert den orkar uppdatera en 17"-19" skärm tillfredställande.

Kontentan är som vanligt, Man får alltid väga nyttan mot ekonomin.
 
Tack för alla svar! Efter lite läsning känns inte iBooken helt lämplig så jag avstår nog den.
Priset för en Powerbook i det utförandet jag vill ha är lite väl saftigt. Det skulle väl kosta mig ca 20000-22000 kr. Visst skulle jag kunna tänka mig att lägga de pengarna, men det verkar som Apple snart kommer med en efterträdare till Powerbooken och då känns det väldigt dumt att lägga så pass mycket pengar på en Powerbook nu. Någon som hört några rykten om Apples kommande bärbara?
Jag får väl vänta och se helt enkelt...
 
Bara en fråga, varför har du bestämt dig för en Mac?

Köper du en Bärbar PC för 15.000 får du ruggigt mkt dator för pengarna idag...
 
Ang. prisvärdhet så kan jag rekomendera begagnatmarknaden för köp av iBook alt. PowerBook. Går att tjäne en del pengar där, samtidigt som det är vanligt att dom flesta har protection plan på sina bärbara.
 
Kalle_B skrev:
Bara en fråga, varför har du bestämt dig för en Mac?

Köper du en Bärbar PC för 15.000 får du ruggigt mkt dator för pengarna idag...

Kanske därför att det finns några fördelar fortfarande med Mac, virusfri, smidigare stöd för 2 skärmar och kalibrering/profilering. Mindre kladd med profilhantering om man växlar mycket mellan olika profiler och program. OSX är mindre benäget att krångla för den som inte är intresserad av att ideligen backa upp med Ghoast. Något enklare att hantera . Bättre på hantera minnestilldelning vid flera stora applikationer samtidigt.
Mikael
som använder dagligen
5 maccar, 2PC i arbetet
 
Senast ändrad:
Macarna är trevliga. Köpte precis innan sommaren en powerbook 12" och är grymt nöjd med os:et. Enda problemet är att den är slö med endast 512MB minne då jag kör C1 LE och stora bildmappar.
En nackdel med powerbooken är att den är halkig, men än har den inte åkt i golvet. :)

Tänkte att en 12" kanske är ett alternativ till de större 15". Lättare att bära med sig och prestandan är likvärdig tror jag. Skärmen är ju mindre och sämre, men använder extern skärm hemma när det behövs.

/Johan
 
Kalle_B skrev:
Bara en fråga, varför har du bestämt dig för en Mac?

Köper du en Bärbar PC för 15.000 får du ruggigt mkt dator för pengarna idag...

Har man jobbat en hel del i mac så förstår man varför! =) Det är en lugn och nästintill problemfri miljö. Dessutom upplever jag macarna bra mycket snabbare. Jobbade en del i en G3:a på ca 400 mhz på min förra praktik och den kändes ibland snabbare än min stationära 2.5 ghz PC hemma..
Jag vet att man får mycket bärbar PC för 15000 kr, men jag är mer sugen på mac.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.